www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 aug 2026, 07:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Vi er nogle østjyske drejere, der har snakket om at lave lidt samarbejde for at udveksle erfaringer, inspirere hinanden og hygge os sammen.
På djurslandsmødet og et lille møde hos mig, blev der fra en del drejere vist interesse for sådan et samarbejde.
Noget af det vi forestiller os vil jeg forsøge at udtrykke.
1. Vi skal finde et sted at mødes. Et sted, hvor der står nogle drejebænke vi kan bruge. Foreløbig er Randers Husflidskreds nævnt som en mulighed, men måske er der nogle der kender et andet sted med 4 - 6 drejebænke.
2. Vi forestiller os, at vi kunne mødes f eks en gang om måneden i vinterhalvåret.
3. På møderne kunne der være et lille oplæg/en demonstration af en eller to af deltagerne, med mulighed for selv at komme igang på drejebænkene bagefter.
4. Der er mange nybegyndere blandt forums medlemmer, dette skulle gerne give dem mulighed for at lære nogle grundlæggende teknikker, men der skulle også gerne være udfordringer for mere erfarne drejere
5. Vi forestiller os ikke at lave en forening med al den administration det medfører. Hvis vi eksempelvis beslutter os for at mødes i Randers, kunne vi melde os i Randerskredsen (pris ca 100 kr/sæson) og så kunne vi få et lokale med bænke stillet til rådighed en gang om måneden. Der kan sikkert laves lignende ordninger andre steder.
6. Møderne skal være åbne for alle interesserede drejere - ikke kun østjyder.
7. Der skal selvfølgelig være interesse fra drejere for at det kan sættes igang. Hvis der er en halv snes medlemmer der giver tilsagn om at de er seriøst interesserede vil vi sætte lidt igang og så må vi se, hvad det udvikler sig til.

Jeg er selv bortrejst de næste ca 3 mdr (fra d. 27.juni), men hvis der er interesse for projektet, har Kathe lovet at være koordinator, tage kontakt til Randers Husflidskreds (eller evt et andet sted) og svare på indlæg.

Giv jeres besyv med her på tråden. Kom med forslag. Stil spørgsmål og meld jer som seriøs deltager, hvis I mener det har interesse.
Debatten kører fjorten dage og derefter tages der stilling til, om vi skal gå videre.

Bjarne

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Det lyder som en rigtig god ide, Bjarne og Kathe.

Jeg vil ikke forpligte mig til at møde op fast, en gang om måneden, men det kan vel gå lidt på omgang.
Det der er skidt med et værkstedsmøde sådan i privat regi, er vel at de fleste af os kun har en enklet drejebænk,
og ikke så meget plads. Skal der komme noget godt ud af de møder, altså udover det sociale, skal der næsten være en bænk til hver enkelt deltager ... ja, altså en drejebænk til hver.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
For lige at præcisere lidt nærmere -

Tanken var at vi ville møve os ind et sted hvor der allerede er et antal drejebænke, og i Randers Husflids sløjdlokaler står der 5-6 stykker, så vidt jeg husker.
Desuden er der høvlebænke som i en skole sløjdsal, der er båndsav, rundsav, maskinhøvl, slibemaskiner osv, alt hvad der til faget hører.
Fidusen her i forhold til f.eks. en skole er, at det er dreje entusiaster der bruger stedet, og at bænkene derfor er i orden - jeg ved at nogen selv har deres chucks med, for de dyre sager er der så ikke. Der er også masser af drejestål, og jeg ved der har været afholdt drejekurser (weekend) for 12 personer ad gangen.

Nogen har små drejebænke som man måske kunne medbringe og stille op på høvlebænkene?

Vi er ikke ude efter nogen fast tilmelding, og der er da heller ikke mødetvang, vi vil blot gerne vide om der er nok interesserede til at vi skal gøre noget mere ved det.
Mit oplæg var en søndag om måneden, men det var blot et forslag.....

Og måske er det slet ikke der det skal være, andre forslag modtages gerne!

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg er godt nok hverken østjyllænder eller tæt nok på Randers til at deltage, så disse kommentarer er kun en observation til at tænke over:

Her på Sjælland har vi haft flere komsammener af forskellige grunde. Der har været muligheder for at høste træ og der har været besøg hos et par forskellige drejere, hvor der blev demonstreret og diskuteret. Der er ikke nogen form for fast aftale, klub eller anden struktur - bortset fra at der er en del drejere med meninger og vilje til at dele samme med andre.

Jeg er overbevist om at denne ad-hoc form vil fortsætte, og at vi finder sammen når der er en eller anden grund til det. Det er mere interessant at mødes på de enkeltes værksteder end på en eller anden skole. Det interessante er da at se hvordan de andre gør tingene og det er meget mere hyggeligt at mødes hos hinanden, selv om kårene måske er trange.

Min spådom er at Sjællænderne vil helt naturligt finde sammen om et eller andet tre-fem gange om året uden nogen anden form for organisation eller faste rammer. Der vil også være åbent fro de bro-hæmmede og der har været deltagelse fra Vestdanmark til det sidste træf.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej der

Kanon ide! Jeg deltager gerne!

Vi ses
Mogens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Fin ide jeg vil også gerne melde mig til, men søndag det kan du da ikke mene seriøst.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Rene,

Hvornår ellers? For at tage hensyn til dem som er arbejdsramte kan det jo kun være i weekenden, og efter min erfaring er der mere run på lørdagene mht. familiefester og andre begivenheder.....men lad os endelig få nogen input!

HIlsen Kathe

spånbunke
Brugeravatar

Jeg skipper gerne kirke for at møde med jer og dreje i træ - søndag er helt klart bedst

Mogens

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Lyder godt!

Lad os se hen over sommeren om vi kan få nogen flere til at bide på krogen...

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
hej jeg bider på i det omfang vinteren tillader det
hilsen allan

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Lyder godt... :)
Kathe

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg er også med. :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjellerup
Hej drejere.
Jeg er ny drejer og ny her på forum, jeg vil meget deltage i dette arangement, men for mig er det ikke nødvendigt at jeg har en drejebænk til rådighed, jeg ser det nærmere til at lære og blive inspireret og derefter få hjem og prøve det.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Karsten,

Velkommen til, du er noteret (jeg samler sammen her på tråden senere på sommeren).

Hilsen kathe

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg har talt med Finn Lading som underviser i trædrejning i Hornslet - han vil gerne sørge for at vi kan mødes ved ca. 20 drejebænke i Hornslet. Jeg mener det er 20 der står der.
Der er en mindre omkostning på henved 25 kr. pr mand for slidtage pr. møde. + plus lidt symbolsk til lokalet.

Han ved først efter skolernes sommerferie hvordan det kan hænge sammen med tidspunkter. Vi skal nok regne med at det er weekender.

Kan det bruges?

Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Kanon!!
Det er da langt flere en husfliden man mønstre, og det med at betale pr gang er da til at forholde sig til!
Med så mange bænke kan der jo arrangeres RIGTIGE kurser, så skal vi ikke prøve at følge op på det? Kan det lade sig gøre i weekenderne?

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

kanon ide følg op på den
hilsen allan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Det lyder rigtigt fint Anders. Jeg er med. Ved du om der er nogen mulighed for overnatning?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

der kan findes et værlse hos meg ikke stort men bliver kun brukt når der er nogen der skal over nate her
hilsen allan

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Ja, vi har også plads til et par stykker, mon ikke andre kan træde til også?
Kathe

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Og Jacob fra Holstebro, hvis du har lyst at være med skal vi nok finde ud af at få dig hentet ved toget,

Hilsen Kathe

spånbunke

Geografisk sted: Struer-Lemvig
Jeg melder mig også som mulig deltager - i så fald kan Jacob køre med mig!
Gunnar

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg tror nu hellere jeg må rette mig selv - det er nok kun 10 bænke - men lidt har også ret.
Der er en kro i hornslet - jeg ved ikke om der er værelser der. Ellers er det nok til at finde ud af.

Jeg har selv en lille bænk jeg kan tage med ved siden af.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
Kathe og Gunnar tak for tilbudet! jeg havde da ikke lige frem regnet med at i ville have sådan en ny begynder med :o :o skal da lige snakke med mine forælder om dette her :D :D men lover ikke noget :D

slid, men vid at ting tager tid

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Jakob,

Jow selvfølgelig vil vi det, hvem skal ellers fortsætte drejekunsten når vi bliver for gamle? Det er vigtigt hele tiden at få nogen unge årgange med. Der er alt for mange håndværk der allerede er uddøde, fordi der ikke var nogen til at bringe det videre.

Du må gerne overnatte hos os, og jeg skal gerne tale med dine forældre så de ved lidt om hvordan og hvorledes - det ville jeg nok selv gerne hvis min 15 årige søn skulle ud i ukendt terræn på den måde. Mit tlf er 87824052, så kan I bare ringe.
Men jeg formoder ikke der sker noget videre før hen i september? altså lige bortset fra Kajs knivkursus, skal du med der?

Hilsen Kathe

Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
hey kathe
skal da lige snakke med mine forældre om det tror ikke vi for tid til at ringe før efter vores ferie ca 14 dage :D
og nej jeg skal ikke med til kajs kniv kursus :D

slid, men vid at ting tager tid

spånbunke
Brugeravatar

Hej igen

Sommeren går på held og der bliver snart tid til at dreje igen (mit værksted er snart klart). I den forbindelse tænkte jeg at måske vi skulle sparke gang i denne tråd igen. Som jeg ser det er der relativ mange der har vist interesse for planen. Jeg vil stadig meget gerne med og jeg deltager også gerne i det administrative. Som en ekstre gulerod så medbringer jeg gerne en kage til den første aften!

Hvad er status lige nu?

Vi ses
Mogens
Ps Jeg er ikke en habil trædrejer, men jeg har det sjovt når jeg drejer i træ - ergo jeg er kvalificeret til at deltage.

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Hej gode Østjyder

Her fra mit vestsjællandske eksil har jeg positivt nyt. Jeg har i min sommerferie hørt min far tale med Kathe om at Randers Husflid gerne stiller lokaler til rådighed. Lokalerne er fine og der er vist mere end 6 drejebænke. Der er ikke så mange kurser i gang, så det skulle være muligt at være der om søndagen.
Husfliden holder til i Randers Fritidscenter, i kælderen i egne lokaler. Det er lettest at komme til lokalerne fra Jernbanegade. Kommer man fra centrum er det efter krydset til Vestervold, ved parkeringspladsen. Kommer man fra vest (motorvej afkørsel C - eller toget) er det lige efter Rema.
En PB til mig, så skal jeg give min fars nummer videre... Han er i øvrigt selv ivrig trædrejer - og jeg har sørget for at tilmelde ham her på forum - han hedder Svend Hansen - og han er nybegynder med alt dette PC-værk (fik sin første bærbare PC i starten af august), så han er lidt stille.... ;)

Med venlig hilsen

Mikael

spånbunke
Brugeravatar

Super

Jeg tager gerne kontakt og finder en pris og nogle datoer. (i weekenden).

Nogle indvendinger, forslag, ideer?

Hyg jeg
Mogens
Ps. jeg prøver ikke at overtage, jeg giver bare lige en hånd med.

spånbunke
Brugeravatar

Hej igen

Noget nyt ?

Vi ses
Mogens

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]