www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 01 aug 2026, 00:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Der er mange metoder... jeg er kun lige så småt begyndt at lege med Alkohold metoden (DNA) det man får ud af den teknik er at stresset på træet er mindre grundet den ensartede og relativt hurtige fordampning..

Den gå simpelt ud på :
Grovdrej til 10% af slut tykkelse. Puttes i Alkohold (husholdningssprit) i min 1 døgn længere betyder ikke noget.
tag ud lad dryptørre i ca en time. pak ind i papir klip et hul i papiret hvor skålens indeside er.
Stil til tørre i ca 3 uger.

Jeg har leget lidt med det men ikke noget større endnu. Men det skulle hjælpe ret meget på det stress der kommer i træet under tørring.

jeg har tidligere lovet en guide med billeder og det hele og den kommer nok når jeg har tid til det..

ellers er der forsejling af området ved knasten og pakke ind i spåner, pakke ind i papirspose med med spåner som skiftes dagligt...

der er MANGE teknikker... jeg ved ikke hvilken er bedst, men jeg er fladet over den med DNA (denaturetet alkohold)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Jens UNDSKYLD!!!!!!!!!!!

Jeg er kommet til at klikke forkert og vælge rediger i stedet for svar på dit indlæng jeg beklager MEGET det er helt sikkert en fejl!!. vil du ikke stille spørgsmålet igen..

Rasmus (knap så hutig admin ind i mellem)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jo da.
Jeg plejer at smide træ med knaster i brændeovnen. Så var der jo den her store bøgekævle henne fra min nabo. Den skulle gerne blive til en stor skål. Der er, som det ses på billedet, en knast ca 6 cm fra kanten.
Hvordan undgår man, at såden en knast revner?
Venlig hilsen Jens

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Jens.

Det er svært det med om den revner. Jeg har selv forsøgt at give en knast en masse superlim undervejs i drejeprocessen, over flere omgange. Det lykkedes, men kostede en del superlim. Om det kan redde din knast ved jeg ikke. Så vidt jeg kan se på billedet, drejer du bøgetræet vådt, så knasten vil tørre og trække sig,
anderledes end resten af træet.

Jeg købte heldigvis en masse billigt superlim i en rodekasse i et byggemarked, så det kostede ikke så meget.

Hej.
Gør det da noget fordi der er en knast med revner i eller om den falder helt ud, en knast er jo ikke en sygdom men en skønhedsplet.
Når jeg udstiller mine ting er det helt klart de ting der er fyldt med huller og sprækker (knaster med og uden revner) der sælger bedst.
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

jeg syntes også at jo mere "krøllet, vindskævt, vredet, knastet, modvækst, farver, indløb etc" som er naturligt for træ i alle afskygninger, kun medvirker til at gøre det færdige resultat - lavet på drejebænken - til en god oplevelse for dem som kan lide trædrejning/drejede ting.

Selv går jeg meget op i farver i træet, ikke mindst de farver som naturligt kommer frem når man behandler det færdigt drejede emne med f.eks linolie i forskellige sammensætninger, lak, måske en toning med bejdse, og hvad man ellers kan finde på. Det er jo så afhængigt af hvad man går efter - og det er jo altid spændende om man rammer det resultat man havde forestillet sig.

Min "lommefillosofi" er at lade møbelfolket beholde al det rette træ, med alle de kedelige farver, så kan vi andre få glæde af f.eks. rødkernebøg, kristtjørn som "rødmer" gevaldigt når det får olie, Ahorn med brunkerne som "gulner så smukt over tid", Blommetræ som tit er nærmest lyserødt(pink) når det er nyfældet, men som bliver en explosion af mørke - røde, brune, næsten sorte farver når det tørre, Æbletræ/Pæretræ som er nærmest håbløst at håndtere på grund af tendens til at revne, men som får spændende farver/patina, Rønnebærtræ som skifter farve totalt når det får olie, Elm som kan være utrolig kedelig, men som også kan komme frem med pragtfulde farver etc. - og sådan kunne man blive ved.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Helt enig med at det er "skavankerne" der gør træet smukkere når det er drejet.

Men... :ugeek: :ugeek: :ugeek: spørgsmålet var "hvordan knasten kan reddes?"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kaj Petersen skrev:
Helt enig med at det er "skavankerne" der gør træet smukkere når det er drejet.

Men... :ugeek: :ugeek: :ugeek: spørgsmålet var "hvordan knasten kan reddes?"

Jamen, det er jo rigtigt. Man bliver let "båret med" nå snakken bliver så spændende. Vedr. Knasten:

1: Knaster og alm træ/ved har forskellig struktur og vægtfylde.
2: De tørrer helt forskellig, d.v.s veddet tørrer hurtigere end knasten.
3: Knasten har ikke en (sædvanligvis) "levende" struktur/kapilar som kan fjerne vand fra den, hvilket sædvanligvis (I hårdtræ) får knasten til at ændre volume anderledes end det ved siden liggende ved. Dermed "kryber" knasten mere end veddet, og der opstår let revner i knasten, med også umiddelbart rundt omkring den.
Helt galt går det hvis knasten er "omvokset", d.v.s at den er omgivet af mere eller mindre bark. Er det tilfældet falder knasten næsten helt sikker ud på et tidspunkt.
Helt galt går det også hvis knasten er "død" - men uden bark omkring sig. Så kryber den helt forskellig fra veddet, og da knasten allerede er tør (i forhold til resten af træet, vil træet, når det tørrer ud, "skubbe" knasten ud af sit leje.

Du kan, hvis knast og ved ligger tæt - uden revner, forsøge at lime knasten fast, preventivt, men det er ikke sikkert det holder i det lange løb, og det er næsten helt sikkert at du vil kunne mærke en forandring i overfladen over tid på grund af forskellig udtørring.

Denne diskution relaterer sig meget til hårdtræ, nåletræ er lidt lettere at have med at gøre, specielt hvis det er såkaldt "rødkvistet" d.v.s at alle knasterne er "i vækst" på fældningstidspunktet.

Hvis du har drejet skålen mens træet var meget vådt, har du en mulighed for at reducere svindet i både træ og knast ved at lægge den rådrejede skål i en spand med linolie i en måneds tid. Dermed fortrænger linolien en del at vandet - og - fylder tildels en del af cellerne op med olie i stedet for det vand som ellers forårsager revnerne.

PS: Fra fotoet kunne det se ud som om selve knasten sidder relativt godt. Spørgsmålet er vel om der er "råd" rund i kanten af det angrebne område. Er det tilfældet bliver slutresultatet jo en flot "barkskål" i stedet. ;)

God fornøjelse :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Hum. Det er tydeligt, at der ikke er mange af jer, som serieproducerer salatskåle.
Der er knast= brændefyr.
Bortset fra det, så deler jeg faktisk BjørnA's filosofi om at lade møbelhandlerne beholde "plastiktræet", så kan vi andre more os med det sjove!
Mht. knaster, så grovdrejer jeg ting, og hvis de springer under optørring er det " bare ærgerligt, Sonny", ind i fyret med dem. Livet er for kort til at ærgre sig over en revnet knast.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Fine indlæg og mange tak for det.

BjørnA, du har beskrevet dynamikken i hvordan det vil gå når træ tørrer, og det var i bagklogskabens klare lys egentlig det, som jeg efterlyste. Sund fornuft. Tak for det.

Stig, jeg er som mange af os her så heldig, at jeg udelukkende drejer i træ for min fornøjelses skyld.
Alligevel deler jeg dit synspunkt, at salatskåle skal være uden revner. Basta.

Jeg er stort set holdt op med at spilde tid på træ med fejl, men denne klods skulle gerne tilbage til naboen som skål. Så vil tiden vise, om det bliver en salatskål eller som plan B et fad.
Jeg tror, at mange af os har lavet ting, hvor oprindelsen af materialet er vigtig for modtageren.

Venlig hilsen Jens

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]