www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 01 aug 2026, 00:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg har erhvervet mig nogen kit af PSI chrom vinpropper, jeg har drejet et par stykker men når de skal samles er de skæve ????? som i passer fint på den ene halvdel af proppen men rager ud over på den anden ?????

Jeg bruger en mk2 tap med gevind som jeg skruer enten direkte i klodsen eller skærer gevind i først, klodsen sidder tæt til, er skåret helt til holderen.... ????

Nogen der har nogen ider til hvad det kan være ? jeg kan ikke helt få det til at passe med noget...

Jeg prøver med nogen billeder senere hvis jeg når det

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Hej Rasmus.
Det kan kun være din opspændign der ikke centrerer. Det kan skyldes at dit konushul i bænken ikke er helt rent bare lidt støv måske blandet med olie fra overfladebehandling kan sætte sig på siderne det er nok til at du kan få en lille smule ucentrering eller at gevindet i enden af din konustap ikke er skåret i centrum der skal bare 20/30 tiendedele skævhed til for at du vil kunne se det på drejearbejdet når du samler det.Prøv med en grundig rengøring af dit konushul evt. med lidt fortynder til at opløse evt smuds.ellers er du nødt til at have et mikrometerur på så du kan se hvor skævheden ligger, man kan selfølgelig bruge blyantsmetoden men med så lille en diameter som en konus 2 dorn har vil det være alt for unøjagtig.Men ellers kan du bare dreje den i en træpatron med tap så skal det køre lige.Når jeg tynddrejerJ har jeg et mikrometerur på magnet fod som jeg bruger til kontrol når jeg har vendt emnet i bænken, når man skal dreje ned til 1,5 til 2mm tykkelse skal det bare køre for at lykkes, og der skal bare lidt støv på enden af spændepatronen til at give 20/30 tiendedele ucentrering.PS Men ellers kan jeg foreslå at du bruger værktøjet til hammerskafter i stedet :D :D :D :D :D :D :D :D
EM
Vedhæftet fil:
pictureur.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Når du tynddrejer, har du så overvejet at vende emnet i bænken inden du drejer det færdigt i "toppen". Så er du sikker på 100% centrering.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hmmm det mikrometer ur hvor har du fået skaffet sådan et fra ?? jeg har småkigget men ikke fundet et nogen steder...

Jeg har renset og gjort ved.. men jeg tror der sidder en burre et stykke inde... jeg ser på det og håber på det som minimum blivere bedere når den nye bænk er i hus :-)

Stig : vende... hmmm hvordan vil du slippe afsted med det når der er gervind i den ene ende,,,,

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Hej Rasmus.
Mit Mikrometerur har jeg købt hos Sanistål. Det kan ikke købes i et byggemarked men nok kun hos de lidt mere profie værktøjsforhandlere og så firmaer der forhandler værktøj til autobrancen.Man bruger det meget i maskin/autobrancen så kender du en maskinarbejder eller mekaniker så burde det være let at låne hvis du ikke selv vil investere, jeg gav ca. 360 kr for mit engang de kørte tilbud. Som Stig siger kan man saktens vende et emne inden man færdigør, det gør jeg også hvis det feks. er en tynddrejet skål vi taler om, det er det jeg tror han tænker på,metoden kan ikke bruges i forbindelse med din dorn.Men der hvor jeg har stor glæde af mit ur er feks. ved hattedrejning hvor jeg har brug for at vende op til tre/fire gange alt efter model, med et mikrometerur tager det kun få skunder at sikre mig optimal rotation.jeg bruger det også til kontrol af feks nyt værktøj for at sikre mig at tingene er ok.Nå men nu må vi helere stoppe så vi ikke kommer væk fra hovedtemaet vinpropper.

EM

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Super em... men start gerne en tråd om kontrol af nyt værktøj med mikrometer dimmeren... det har helt sikkert interesse

jeg lavet lige et experiment med min dorn smider den i mine nova longnose jaws ... i stedet for spindelen men har ikker fået den drejet til endnu

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]