www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 20 aug 2026, 23:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Brejning syd for Vejle.
Jeg fik tid til at flække mit lindetræ som jeg fældede for en uge siden og så at der på enderne og på fladen af de stykker jeg havde flækket at der var dannelse af en slags svamp medhvide dun ligende spore hvad er det og er det skidt?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
attermann skrev:
Jeg fik tid til at flække mit lindetræ som jeg fældede for en uge siden og så at der på enderne og på fladen af de stykker jeg havde flækket at der var dannelse af en slags svamp medhvide dun ligende spore hvad er det og er det skidt?

Jeg ved ikke hvad den specifikke svampetype hedder, men det er oftest en svampetype som man ser som "første invation" på nyfældet træ. De svampetype lever typisk at "sukkerindholdet" i saften i træet (og svækker/frønner træet over tid), og vil, når træeet har tørret noget ud, bliver erstattet af svampetyper som omdanner træets celluose (som også er sukkerholdigt, men sværere at omsætte).

Det kan være at du må "vaske" de åbne flader med en gang Atamon, og så få lagt træet til tørring på en effektiv måde.
Husk at forsegle endetræet effektivt hvis du ikke lige har tid til at få det rådrejet, og følg Stigs råd: Lav en mættet opløsning af Citronsyre og dyp emnet i det - og læg det så til tørring (i skyggen, uden træk, men med god udluftning)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]