www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 20 aug 2026, 05:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
I løbet af den dag vi nu har haft omkring "Spidslønnen", har snakken jo også gået omkring begyndende planer for nogle flere "trætræf".

Det som ligger lige for er: ( Bortset fra Asketræffet den 15.05.2010)

1: Kig en tur herned til Vordingborg og skær dig et stykke af resten af Spidslønnen,(langt det meste af toppen, med alle tvegerne ligger der endnu. :D :D :D )

2: I september bliver der nok en "Frugttræsfældedag" i Ørslev frugtplantage (rent vildnis)- men der står meget stort- og gammelt frugttræ, både æble, pære og blomme, en del tjørn, og sikkert andet jeg ikke har fundet endnu.

Plantagen blev nedlagt tilbage i 1970'erne, og træerne har bare groet siden, så der er et enormt udbud af former, farver, kerne og sap.

Vi har fået lov til at fælde træe til drejning (Ole i Give har allerede været der, også Steffen Palsgarth og jeg selv :D ), så der er jo god anledning til endnu en hyggelig trædrejerdag.

Måske kunne vi afstemme tiden med når Brombærene er modne. Der er enorme mængder af dem i den gamle plantage, og i løbet af i dag har det også været "luftet" af tage en frugtpresse med, så vi kan lave most af noget af al den skønne frugt som hænger der, lige til at plukke.

Nærmere følger efterhånden som vi kommer nærmere.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Hej Formand Bjørn,

Udover frugttræsdagen, syntes jeg det kunne være fedt med lidt "seminarer" ind imellem hvor der kan fremvises/demonstreres forskellige teknikker.

Emner der kan tages op er:

Slibning af jern
Gevind
Spiraler
Overfladbehandling (lav din egen polermiddel?)
Skrabning
Brug af mejsel (skew chisel)

og sikkert en del andet.

Det kun være fedt hvis vi kunne samle folk til et par/tre timer ind imellem hvor viden og færdigheder deles. Vi har talt om at anvende en video kamera og projektør så alle kan se hvad der bliver lavet. Jeg stiller gerne værksted til rådighed.

God ideer om hvem der kan tag tørnen som "underviser" modtages gerne, så skal vi bare sæt datoer på.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hov hov, det er dig som er formand, jeg er bare bjørn handymand (med stor fornøjelse).

Seminar ideen er bare helt rigtig, og det kunne jo være vi kunne lokke Stig og Joe til nok en tur her til Valdemarenes jagtmarker. der er jo også stadig en del Spidsløn at dele ud af.

Da Joe og Stig inviterede til drejertræf sidste år, syntes jeg det var så hyggeligt og lærerigt, og det ville være fint og lærerigt, hvis drejere rundt omkring, som kunne tænke sig at deltage ville give et "indspil" til det/de emner som man hver især syntes er interessante/man gerne vil lære noget om, noget man dele lærdom ud til andre om. ;)

(Ps. jeg har skåret "blanks" det meste af dagen idag, og det er dog utroligt hvad der dukker op inden i træet :D :D :D , det er lidt svært at få hænderne ned i normalhøjde igen)

Dit værksted er jo nærmest ideelt, og da drejebænken ikke er boltet fast i gulvet, kan der samles en større flok trædrejere rundt omkring den, og da der samtidig er god bordplads, og flere slibe/pollermaskiner, kan vi jo også få en fornøjelig stund(mange timer ;) ) med at arbejde med slibninger/alkymien i pollervoxer osv.

Kunne jeg lokke forums deltagere til at give forslag/indspild/meninger/ behov for "lærdom", men også hvem som vil dele ud af deres viden til en meget lyttende flok.

Når vi har et overblik over hvad der er i "høj kurs" vil vi så forsøge at sætte en agenda sammen til en fin- lærerig og hyggelig dag.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Bjørn og Co.

Gode ideer, jeg er med og vil overveje at stille op med noget af en slags. Til fælles input.
Ligeledes vil jeg gerne tipses og trickses. At lære er at leve.

Jeg flekser lige ud et par uger da jeg er optaget andet steds.
Ikke alt egner sig til internet. Spørg ikke!
Vi ses d. 15. maj?

Mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Torben,

Når du nu får afsluttet din tur på "flexen", var det værd at overveje om du måske kunne påtage dig hvervet som "Træskæringsexperten". Jeg forstår jo at du gør en masse udi træskæringens ædle kunst, og jeg har snakket med flere "drejere" som egenlig godt kunne tænke sig - også denne mulighed for yderligere at kunne dekorere deres skønne skåle/fade etc.

Ser frem til dine ideer ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Bjørn

Jo tak jeg belemrer gerne andre med træskæringens glæder.

Så vi har en slags aftale.

Mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]