www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 17:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

hejsa
jeg ved godt det er tidligt men ved ikke om jeg skal finde træ og sådan fårst,
så vil jeg begynde og tænke lidt over det nu så jeg er sikker på at min mormor kan få den gave jeg gerne vil give hende min mormor har dog fårst fådselsdag i august men jeg havde tænkt at lave en skål i lyst træ og så lave en "rille" hvor jeg alt efter stårelsen ville skrive "den bedste mormor" eller "mormor"

jeg har måske noget lyst træ men vis i har nogle gode ideer til træsorten så sig det endelig

men skal så finde noget flot mårkt træ uden for meget struktur
er der nogle ideer til træsorten der havde tænkt at skære det ud på en dekupårsav
er det noget en begynder kan lave eller tror i det er for svært ved godt det måske er lidt optimitisk og lidt tidligt at gå igang
men da træ ligemeget hvad (vis det er vådt) er længe om at tørre ligemeget om jeg bruger sprit tar det noget tid
derfor vil jeg gerne begynde at tænke over hvordan den skal laves og hvor jeg skal få træ fra
jeg har set det her
http://marleyturned.com/Video_Laguna_Beach_Vase.html
bare mindre og uden at selve skølen skal limes sammen

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Victor.

Jeg vil nødigt tage modet fra dig, men hvor meget har du drejet indtil nu?
Den hjemmeside du henviser til, er noget man laver når man er meget, meget øvet.

Du skal komme i gang med at dreje. Få farmand op af stolen og ned i værkstedet, og brug en masse timer med at øve, så kan det være du kan få lavet en lille skål til din mormors fødselsdag.
Træ skal du nok finde... jeg ved der er nogen i nærheden af dig, der kan hjælpe med nogle klodser træ du kan dreje en skål af.
Men det går ikke, uden at du får øvet dig med at dreje ... så sluk computer og fjernsyn, og i gang med at lave spåner.

spånbunke

ved det godt derfor jeg spurgte om det var muligt men drejebænk er oppe i mit sommerhus skal måske dreje i vinterferien skal bare lige overbevise min mor om at man godt kan dreje i frostgrader

kan man det vis man har tynde vanter på der er jo nogle der arbejder med handsker på man skal bare ikke står derude i flere timer eller hvordan?

moderator
Brugeravatar

Hej Victor.

Ja, du kan stå i værkstedet indtil du klaprer og ryster så meget af kulde, at du ikke kan holde på værktøjet.
Jeg anbefaler aldrig handsker når man drejer, og slet ikke til en nybegynder. Du mister føling med værktøj og drejejerne. Brug af handsker og uforsigtighed kan nemt koste en finger.

Der er nogen her på forum der bruger handsker, men de er øvede og dygtige drejere.

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Vesløs. mellem Thisted/ Fjerritslev
Hej Viktor

Det er ikke en god ide' at bruge tynde vanter selv om det er koldt, de kan meget nemt gribe fat i det træ du drejer i, jeg har arbejdet med træ i rigtig mange år (men har godt nok aldrig drejet før) og har aldrig brugt handsker ikke fordi det var kold men for at de ikke skulle gribe i, og har aldrig brugt handsker selv-om jeg fik fliser i fingrene, så jeg tror bestemt at du skal lade være med at bruge vanter, selv om du på videoer ser andre som bruger handsker, det er jo også voksne som har meget øvelse må du også tænke på, du skulle jo meget nødigt komme galt afsted, sikkerhed er meget vigtigt, det skal du altid huske at være forsigtig også selv om du bliver øvet.

Du er nok nød til at vente på det bliver varmere i vejret, selvom det måske går nogen tid inden det sker.

Senest rettet af maskinsnedker 12 feb 2010, 16:20, rettet i alt 1 gang.

moderator
Brugeravatar

Maskinsnedker.
Du skal lige læse igennem hvad du har skrevet.
Det er enten eller.
Det er ikke en god ide at bruge handsker eller vanter eller løsthængende tøj ... eller langt hår for den sags skyld.

Jeg vil give Victor det tip, at han kan tage sine drejejern med ind i varmen, så de ikke er iskolde når han skal dreje.

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Vesløs. mellem Thisted/ Fjerritslev
Hej Kaj

Du har helt ret, jeg har rettet det, min fejl, skal nok være mere obs på hvad jeg skriver.

spånbunke

ok så man kan godt stå i et værksted uden handsker på som er lige så koldt som udenfor
og stadig dreje min mor er lidt bekymret men vis man godt kan så siger jeg til min mor at man godt kan dreje i minus grader jeg står der bare 15 min til 30 min og så gå ind i varmen
kan bænken også holde til det?

moderator
Brugeravatar

Bænken skal nok holde til det.
Den holder bedre til kulden end du gør.

spånbunke

ok så skal jeg op og dreje en masse i vinterferien tror jeg grovdrejer en lille skøleller ihvertfald den ydre dels indtil jeg får en spændepatron eller også spænder jeg den op på en planskive og tror jeg vil lave en snedkerkøle den jeg har er begyndt at "travle"
det glæder jeg mig til ved i hvor lang tid man kan væreudefor og dreje i kulden får man skal gå ind i kulden?

foresten hville i lade en 12 år gammel dreng står ved en lille drejebænk alene vis drengens far var inde i et andet hus?

moderator
Brugeravatar

Jeg tar' det lidt bagfra.

Nej, Victor jeg ville ikke lade dig stå ved bænken alene. Jeg har en dreng på 11 år der har drejet meget, men altid når jeg er lige i nærheden, og det vil sige i det samme rum.

Man kan dreje i det kolde værksted, indtil man ikke kan holde ud at være der. Du begynder at fryse fingre og tæer, så du finder selv ind i varmen når det rette tidspunkt er kommet.

Vi har jo ikke arktisk kulde, så der går mange timer inden der kommer forfrysninger, og du har fundet ind i varmen lang tid før det bliver farligt.

spånbunke

ok tak for hjælpen
er det muligt at dreje en skøl med et stykke træ og kun planskive medbringer og pinol vis man kun skal grovdreje?

moderator
Brugeravatar

Ja, Victor du kan godt klare dig med planskiven og skruer.
Tag nu farmand med i værkstedet, så kan han også fryse lidt.

spånbunke

ja det går jeg på såndag glæder mig til st se hvad jeg får lavet
tak for hjælpen

spånbunke

Geografisk sted: København 2200 N
hej Victor

Hvis du kan og evt din far kan, så kom over på mit værksted i denne uge, så kan du prøve at lave en skål, jag ha træet.

så kan vi ogse på slibening.

hilsen Poul (poulmbyg)

spånbunke

poul det kommer an på hvilken dage du kan jeg kan ikke imorgen og på ondsdag kan jeg ikke fordi jeg har fådselsdag
torsdag skal min far til fodbold kamp fredag tror jeg jeg kan ellers i næste uge tror jeg min far kan en af dagene vis du kan?

vis jeg kan tage derind alene så kan jeg måske på torsdag men hvad tid passer bedste
ellers i næste uge vis du kan der hvor lang tid tar det ca ?
ikke fordi at jeg ikke vil bruge meget tid bare så jeg kan planlægger udfra det

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]