Hej Bjørn
Det kan blive en længere smøre, denne historie....
I forbindelse med at jeg skrev "den store knivbog" ville jeg undersøge hvilke olier der trænger bedst ind. Jeg valgte birketræ - noget voldsomt fint noget fra Sverige - skar det op i stykker på 200x30x20 og pudsede dem op til korn 500.
Da indtrængning handler om tid, osmose, kapilærgange, retning, træets opbygning og oliens struktur (for at nævne nogle af parametrene) - men hvor jeg vurderede at tiden var det jeg kunne undersøge, valgte jeg den beskrevne metode.
Olierne jeg anvendte var linolie, koldpresset linolie, danish oil, Vindruekerneolie, olivenolie. Klodserne kom i olien 1, 2, 3, 6, 12, 24timer, 2, 4, og 8 døgn.
Forsøget afvikledes i en uge i foråret, Det stor i mit værksted og temperaturen har ligget mellem 10 - 23 grader. Jeg vil sammenligne det med stuetemperatur.
Klodserne lufttørrede et halvt års tid inden jeg skar dem op.
Hovedkonklusion:
Danish oil blev stort på overfladen, men fik en hårdet finish
Vindruekerne olien var helt inde i træet efter tre timer, men hærdede ikke op.
Alle olierne var helt inde efter 4 døgn.
Du kan se mere om forsøget i min bog...
Og så nogle af men'erne:
Jeg til satte ikke sikativer til linolierne, der stort set var lige så hurtigt inde.
Jeg har ikke siden forsøgt mig med andre blandinger, men på knivmagernes web har Torben forsøgt at gennemføre andre forsøg, hvor han har arbejdet med kulde og varme.
Hans konklusion er at kulde intet forbedrer ved indtrængning - men at varme måske gør.
Ingen har gjort sig kloge på andre træsorter. Det er klart at de reagerer anderledes

Forsøg kan pågå: jeg har stadig mange klodser og ligesom de originale klodser er gemt.
Olie, hærdning og trætyper er en diskussion der aldrig kan behandles udtømmende. Find noget der passer til dig, og som giver dig den finish på dit arbejde du ønsker. Selv sjusser jeg mig frem, og vurdere på træets kvaliteter inden jeg vælger olie - og hvad jeg har tid til...
Med venlig hilsen
Mikael
Med venlig hilsen
Mikael