www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 19:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 17 apr 2008, 18:15 
Hej Kaj.
Brug bor til metal de fås med tiendedel spring, så burde det være muligt at komme meget tæt på et tommemål. Hvis du vil have et håndtag der er godt tungt så smelt lidt bly (gamle afbalingseringsklodser til biler er velegnede og kan fås uden betaling) Lav en lille cylindrisk form
feks Ø12mm X 100 mm og indsæt den i skaftet med lit skumlim og lim en træprop i enden inden du drejer så får man et rigtigt godt håndtag der ikke slår igen man kan selv eksperemintere med vægten, med gamle afbal.klodser er det nemt for der står vægten på klodserne og de fås fra 10 g til ca 150 g. Jeg har også brugt metoden til stemmekøller til håndværkere som ønsker en lille kølle men med stor vægt og de har været yderst tilfredse.
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 17 apr 2008, 18:31 
Hej
Ja så er der også en anden løsning men også til en anden pris: De Doug Thomsen jern jeg har er købt gennem Hannes USA som har udviklet specielle håndtag i aluminium med en speciel gummibelægning som gør dem rigtig dejlige at håndtere. I røret er der et hulrum som kan fyldes med blykugler alt efter vægtønske og som lukkes med en messingprop ved at det er løse kugler optager de stødene helt anderledes.Vi er ca. 10 drejer her i Danmark der har ervervet disse stål samt håndtag deriblandt Steen Viggo som også er med her i forum.jernene passer extremt stramt i håndtagene og spændes med to pinolskruer derudover anbefales det at bruge skumlim for at optage evt svingninger.
MVH EM


Senest rettet af dc-olduser 20 apr 2008, 07:51, rettet i alt 2 gange.

Top
  
 
Indlæg: 17 apr 2008, 19:05 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej

Jeg tror ikke bly er nødvendigt med det træ jeg har til skafter.

Uanset hvordan og hvorledes man gør med PU pg andet lim, er det optimale en så tynd limfuge som muligt.
Er limfugen for tyk, revner og krakelerer den alligevel.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 apr 2008, 20:12 
Hej
En fortsættelse fra før. Mine Hannes vejer 1570 gram og har en totallængde på 80cm så det kræver selvfølgelig at man har en bænk af en vis størelse for at man kan komme til at arbejde frit, med hensyn til vægten kunne jeg godt bruge et par hundrede gram mere men det er ikke muligt.Det lyder måske uforståligt for nogen, men et tungt jern er meget mere afslappende at dreje med ,man kan slappe mere af i armene der skal ikke holdes så krampagtigt på håndtaget,
man er ikke nær så træt i armene selv efter mange timer ved bænken, og det skulle jo gerne være en nydelse at dreje.Desuden kan jeg oplyse at der i årets løb skulle komme et superstikstål med udskiftlige platter og et håndtag der ligger op i højre armhule og op om skulderen der er så et indvendigt håntag til den højre hånd og et udvendigt til den venstre.Platten er en del bredere end stålet så det virkeligt kan skære sig frit.De almindelige håndkøbs stikstål er ikke særligt sikre at bruge når der virkeligt skal stikkes dybt.
MVH EM


Top
  
 
Indlæg: 18 apr 2008, 16:44 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Arralldit eller hvordan det nu staves vil ikke krakelere, hvis man ikke putter alt for meget hærder i. Det er meget sejt, men alligevel og så ret hårdt.

Er der ikke en, der kan fortælle mig hvorfor mit 3/8" U ikke er mere end 0,2 mm større udvendigt end mit 1/4" fra hamlet? Jeg troede faktisk at 3/8 tomme var det der i danske mål svarede til 13 mm Udvendig. Er det ikke normalt det?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 apr 2008, 18:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
phnpen skrev:
Er der ikke en, der kan fortælle mig hvorfor mit 3/8" U ikke er mere end 0,2 mm større udvendigt end mit 1/4" fra hamlet? Jeg troede faktisk at 3/8 tomme var det der i danske mål svarede til 13 mm Udvendig. Er det ikke normalt det?



Englænderne angiver målet på tværs af skæret og Amerikanerne bruger yderdiameteren på stålet. 3/8" er tæt på 10 mm.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 apr 2008, 08:31 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
så en engelsk 3/8 og en amerikansk 1/2 er det samme ca.?

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 apr 2008, 09:00 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 29 mar 2008, 16:30
Indlæg: 400
Geografisk sted: København N
hej phnpen
du er nok tidlig oppe :) på en lørdag
er det drejebænken der står og hopper :lol:

_________________
Medlem af drejeklubben 4224. :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 apr 2008, 10:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
phnpen skrev:
så en engelsk 3/8 og en amerikansk 1/2 er det samme ca.?


Næh, det er vist omverndt.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 apr 2008, 11:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
En anden mulighed er at fylde skaftehullet med varm lim fra en limpistol.
Når man så om et par år har slidt jernet op, varmer man det bare op med en blæselampe, så er det lige til at trække ud og skifte.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 apr 2008, 12:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 mar 2008, 15:19
Indlæg: 621
Geografisk sted: Fangel, Odense S
Nej det var ikke drejebænken.. desværre.. jeg får slet ikke tid til den i dag.. Jeg skulle til obligatorisk våbenhåndtering, inden jagttegnet..

_________________
Hilsen
Peter

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2008, 12:24 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Så blev det første skaft til de nye drejejern færdig.

Træet stammer fra Argentina... "Quebracho Colorado", kobberbøsningen skaffede Rasmus, og jernet er 1/2".

Vedhæftet fil:
Nyt drejejern.jpg

Slebet til 400, kobberet 600, Danish Oil og poleret med noget gammelt polervoks.

Nu glæder jeg mig til at få det afprøvet i et stykke godt tørt træ.

Og så skal jeg lige have lave skaftet færdigt til mit 3/4"


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2008, 12:35 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3274
Geografisk sted: Odense Fyn
super ser godt ud... glæder mig til at dreje i den stump jeg fik af dig :-)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2008, 19:59 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Og det gjorde jeg så.

Jeg prøvede det ene af mine nye drejejern der er kommet langvejs fra.

1/2" U form. Hold da helt kæ.. Kan godt forstå at Stig, vores "træleksikon" snakker om timeløn ved bænken.
Det var en fornøjelse. Hulede en halvvåd elmeskål - ca. 37 cm. diameter og 15 høj.
Tror det tog mig 7-8 min. Og resultatet, sådan rent finish mæssigt er jeg lidt imponeret over.
Ingen vibrationer i drejestålet, bare store fede spåner der væltede ud. Og det var elm med maserdannelse.
Og nu er den smurt med lidt forsegler, som et af mine forsøg.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2008, 20:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Kaj, for søren! Du bruger da vel en eller anden form for centersaver, når du huler mase'rskåle ud.
Det er en forbrydelse at lave så godt træ om til spåner.
Bortset fra det, så lyder tiden rigtig. Jeg plejer at sætte 15 min af til grovdrejning af mine 40 cm. dia. salatskåle, så der er du godt med. Fed fornemmelse, når det rigtig kører, ikke.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2008, 21:31 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Stig.

Det var en af de mindst spændende klodser jeg havde gang i, så nej, hele midten af skålen blev til spåner.

Og ja, fed fornemmelse at man virkelig kan rykke noget træ af. Nu skal jeg bare have en ny rem til Promaten.
Den blev snasket ind i noget skære/kølemiddel fra remskiverne. Har prøvet alt muligt. Rengøring, friktionsmiddel og så videre, men den har vist taget varig skade af det fedtede stads. Det er som om det bliver ved med at komme frem fra remmen.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team