ErlingSj skrev:
Jesper.
Selv om jeg kun fik starten med, var det spændende at se dit værksted. Jeg faldt især for de vogne, du havde under afretter og rundsav. Der var inspiration til et kommende projekt en gang i fremtiden.
(Fik lavet en del, da jeg kom hjem igen, men nu er det blevet fyraften, fingrene er begyndt at slå knuder på sig selv).
Jeg håber, at du har mod på at gentage arrangementet næste år.
Vi fik slet ikke talt om det, men der er en vis logik i indretningen af værkstedet. Ejendommen var købt som et værksted med tilhørende hus. Jeg havde lidt tidligere bygget en sejl/ro/slæbejolle hos Swifty i New Hampshire, og havde tanker om at bygge en lidt større. Det blev aldrig til noget, men var baggrunden for det lay-out som er der i dag. Alle maskiner, på nær drejebænken, er på hjul, selvom rundsaven og båndsaven er klodsede op og flyttes ikke. Rundsaven er placeret, så klingen er i midten af rummet, så der kan skæres en planke på 3,6 meter. Der er rullestativer som kan bruges både til rund- og båndsaven til at klare lange stykker.
Afkortersaven kan klare ca. 2,5 meter på den ene side og omkring 6 meter på den anden ved brug af rullerne. Emnerne kan passere "igennem" søjleboremaskinen.
Afretterhøvlen, tykkelseshøvlen og overfræser (underfræser?) bordet alle SKAL have udsugning for at fungere, så de flyttes ud på gulvet efter behov. De er alle 230 Volt enkelt fase og 1,5 kW. Da de ofte bruges samtidigt, er de arrangeret så de tilsluttes et 3-faset stik, men hver tager sin egen fase, så sikringerne ikke ryger. Rundsaven er 2,0 kW, så den har sin egen gruppe med en 20 A sikring. der er en 1,5 kVA transformator til 115 Volt med USA type stik til afkortersaven og de transportable maskiner som kom med fra USA - og stadig eksisterer. Det er hovedsaglig nogle overfræsere, en "tenoning" maskine og nogle hånd-rundsave, slibe og pudsemaskiner.
Der er et par projekter som venter på at blive ordnet. Lyset er kun på to kontakter, og tager 1,2 kW, så det er mit største el-forbrug. Det skal splittes på fire kontakter, så det ikke alt sammen skal være tændt. Samtidigt skal 220 Volt stik skiftes fra to ben til 3, så der er jord med alle vegne. Der er en 3 kW udsugning elektrisk installeret på loftet - der mangler "bare" nogle rør og forbindelser til maskiner - og en beslutning om udgangen kun går ud i lofts-rummet eller skal føres udendørs.
Så er den ged vist velbarberet. Om du har flere spørgsmål eller kommentarer om forbedringer, som kom bare med dem.