www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 09:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Stig skrev noget om farene ved at dreje skæve stykker træ, og sammenlignede det med brug af kemi.
Forskellen for mig er, at når man sætter træ i bænken der måske er ustabilt kan man tage nogle forholdsregler i form af ansigstskærme og alt mulig anden personlig beskyttelse.

Med hensyn til legen med kemi, kan det være en snigende sygdom eller måske død der er på spil. Hvis ikke man har absolut styr på tingene og sammenblanding. Det skal ikke være et angreb på Anders, men en advarsel til andre der giver sig i lag med blanding af kemi... specielt når man blander syre og base.

Og så er der alt det andet kemi med opløsningsmidler og fungicider og hvad ved jeg. Jeg har i øvrigt selv engang oplevet at blive forgiftet af opløsningsmidler i lak. Og jeg kender en maler med malersyndrom, der endte med at hele hans familie gik i spåner, og endte spred for alle vinde.

Drejers Corner... jeg giver dig ret et langt stykke hen ad vejen. Træet indeholder alt det farvespil og spændende former man kan ønske sig, uden at tilsætte noget ad kunstig vej. På den anden side giver vi vel vores drejede produkter et eller andet, i form af olie, lak og poleringsmidler for at fremhæve træet... og så er det vel heller ikke helt naturligt mere???? eller :D :D :D
Smag og behag er heldigvis forskelligt, og Anders skål bliver ikke dårligere af hele denne debat om kemi.

Hej
Mit indlæg er ikke meindet på Anderses skål men diskotionen som helhed,(nå ja og så for at provokere lidt :D :D ) nok giver vi overflade behandling i form af en eller anden olie men det er jo netop for at fremhæve det af naturen skabte farvespil i træet, hvorimod syrebaser og ligende er for at ændre derpå.
DC

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
yeps DC.

Mit indlæg var nu også ment som en provokation... med hensyn til olier, lak og lign.
Jeg er selv flittig bruger af specielt olier, men meget sjældent af lak.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]