www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 20 aug 2026, 03:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 232 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
UPDATE: ANCHORSEAL er ankommet!

Er der interesse for at jeg arrangerer et fælles indkøb af Anchorseal fra skovkontoret?

Prisen er afhængig af antal interesserede og det antal liter de vil aftage.
Jeg vil gerne bruge 1000 kroner på Anchorseal, og så kan jeg få 19 liter.
Men hvis jeg nu købte 200 liter fra dem, så kan jeg selv få godt 40 liter til den pris - og sælge resten videre.

Så der skal være afsætning på ca 150 liter, så kan jeg tage det hjem.
Prisen er afhængig af interessen. En tom 5 liter dunk koster mig ca 25 kroner i indkøb og det koster 100 kroner at sende den. Det koster 160 kroner at sende op til 20 kilo.
Det betyder at 5 liter vil koste ca 125 kroner + 100 kroner i forsendelse + 25 kroner for en dunk.
Det svarer til ca 50 kroner literen.
Hvis man tager 15 liter så koster det omtrent 375 kroner + 160 kroner i forsendelse + 75 for dunke. Det svarer til ca 40 kroner literen.
Hvis man vil afhente i Frederikssund og selv har dunke med, så koster det ca 25-30 kroner literen.
Det er i hvert fald hvad jeg foreløbig kan sjusse mig frem til.

Jeg forestiller mig at købere samtidig betaler fx 5 kroner pr. liter til forums støttekonto.

Hvis interessen er tilstrækkelig stor sætter jeg det i gang.

Senest rettet af Gunnar Langemark 22 dec 2009, 12:01, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg er gammel bruger af produktet.
Det virker bare.

I er godt dumme, hvis I ikke springer på det her tilbud!

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Varde
Jeg vil gerne have 5 liter-

Johnny

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
jeg er også med på 5 liter.
Vagn

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg er på til 20-40 liter

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hvis vi er nogle flere fra Fyn og omegn der er interesserede, så kunne det betale sig at jeg hentede 100 l. Jeg har masser af tom gratis emballage.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke

Geografisk sted: Ålsbo,Fyn
Hej

Jeg vil godt være med på 10 liter

Keld

http://www.kniplepinden.dk/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hov Hov. stop lige.
anchor seal er produceret på Sj. i nærhed af Grævinge så jeg ha fået fortalt, jeg er sikker på en direct henvendelse vil/ kan vær en fordel, øvrigt tilbud jeg det samme for ca 2 md. siden her på forum og der var 0 response men så hade Stig ikke sagt godt for produkt :twisted: :twisted: :twisted: og bar så i ved det jeg har end forsejlet ca 5-7 kv. m. m rondeller og stammer og brugt ca 3 liter det er til MANGE stykke træ i 1 ltr. :o :o

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Joe,

Du ved hvordan det er. Vi som bor på Djævleøen er nødt til at afvente at de jyder og fynboer får "rottet sig sammen" før der sker noget. ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Men, du har helt ret (og Stig med for den sags skyld) det er da et godt produkt hvis man vil betale prisen.

jeg tror der er mange som kan "nøjes" med en rest maling, noget PVAc-lim, en gang mønje, lidt voks over enderne.

Man skal jo nok heller ikke glemme at hvis man kløver sit træ rigtigt nå det er nyfældet, i længder på omkring 2-3 meter og stiller det til tørring (i skyggen - opret, ikke vandret) - uden at komme i kontakt med jorden - i øvrigt lader barken sidde på, undgår sollyset/varmen, fælder sit træ i perioden januar til marts, Tja, så er det sjælent at man behøver Anchorseal.

Anchorseal har god værdi for de professionelle træfolk, som skal have stammerne ind til savværket, men må have stammerne liggende i skoven til logistikken (og andre grunde) passer.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

@BjørnB
Så vil jeg foreslå at vi eventuelt finder et tidspunkt og mødes ved leverandøren i Sorø - og tager 100 l hver. Du kan så tage noget emballage med til det - og så kan vi spare lidt allesammen på fragt, emballage og forsendelse - Jeg kan godt "bære" at ligge inde med 100 liter i 5 liter dunke, som kan sælges med forum-tilskud.

@Joe
1 liter af Axminsters End-seal rækker sgu ikke langt når man skærer sit træ op. Og der er jo også grænser for hvor meget tid man kan bruge på at "pleje" træet. Jeg er ved at samle mig noget træ og har bestemt brug for mindst 10 liter af stadset i løbet af et år.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Gunnar Langemark, hvor mange hundre kubikmeter træ skal du have samlet.
Anchor Seal er utroligt drøjt, og det behøver absolut ikke smøres på i store mængder.

Jeg har en dunk hvor der er tre liter tilbage, jeg har forseglet en frygtelig masse træ og skåle,
og oven i købet foræret noget af det væk.

Jeg har fundet en spray der kan klare den lidt tyktflydende forsegler, endetræet får et bette pust,
og jeg fordeler det med en pensel. Ved siden af drejebænken har jeg gammelt sennepsglas med en lille pensel der er stukket gennem plastiklåget, og det bruger jeg til forsegling når jeg grov/våddrejer.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg ved sgu ikke. Men det endeforsegler jeg købte hos Axminster rækker i hvert fald ikke langt med en liter. Det er en hvid gummibaseret "maling", som jeg pensler på i et relativt tyndt lag.
Jeg vil tro at 1 liter rækker til 3-4 kvadratmeter, så 40 "kævler" eller sådan noget - i begge ender.
Og mon ikke jeg får brug for at forsegle nogle hundrede af dem til næste år? Da jeg er "begynder" er jeg jo bagud med at samle træ.
Jeg er i hvert fald ikke bange for at jeg ikke kan få brugt 20 liter i løbet af 2-3 år.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg henter gerne 5 liter i Odense og omegn og kan også lave et jysk fjernlager i Skanderborg.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Som jeg før har skrevet, så har jeg haft særdeles dårlig erfaring med at forsegle med PVA lim. ALT træet er sprækket. Det går meget bedre med Anchorseal, da det er en sej forsejling, som kan gi' sig.
Og da det ikke er os alle beskåret at hente træ i flere meters længde, så må vi passe på de stumper vi får tiltusket os.
Jeg har allerede brugt omkring 4 liter, til træ der kun fylder ca. 3 Harald Nyborg reoler med træ.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

kig engang på vedlagte:

http://foritec.eu/Documents/Anchoseal_dansk_leaflet.pdf

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Gunnar: Jeg har desværre ikke nogen ledige hverdage tilbage i år. Så jeg bliver nødt til at hente hos dig hvis det skal være i år.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Jeg er med på 5 liter.

mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
BOESENS FABRIKKER I GREVINGE lev. endforsegler til vores nok størst eksporter af Bøg og Eg til Japan, Hvalsø Savværk (vi taler om meget store skibs læse), jeg afl. 20,- / ltr. i 10 kg. spand uden at forhandel pris med savværket, så inden i allesammen gå i selvsving, vil jeg anbefal at i undersøg sagen lidt bedre, der er nogen af jer som ha lagt vejen forbi og har set mine lager (ca 20 -25 tons træ, skåret op i rundeler og klodser) og jeg har kunne brugt ca 8 litre til behandle ALT, så enten er der ret mange der ud som har kæmpe bunker af træ og har en enorm produktion som jeg ikke kender til ellers er det den gammel ordsproget om at skyde gråspurve med kanoner. ;) ;) ;) HUSK FORSEGLER KAN IKKE TÅLE FROST så det er ikke nogen gøde ide at har til flere års forbrug, og hvorfor ikke købe en DANSK produceret produkt som er virkeligt afprøvet til en favorabel pris, eller er det den gammel historie om DUNLOP GUMMISTOVER om igen :roll: :roll: :roll: det er hvad jeg mener om det så undskyld hvis jeg har fornærmet nogen :oops:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

PROBLEM!

Joe har ret. Der står i brochuren at den ikke kan tåle frost. Så kan det godt være jeg lige skal overveje hvor meget jeg skal have. Jeg har ikke kalkuleret med plads til 20 kubikmeter træ frostfrit.

Men lad os se hvor stor interesse vi kan finde. Jeg er stadig interesseret i 10-20 liter. Men kan nok ikke umiddelbart bruge 40.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Er der noget jeg har misforstået? Jeg var da overbevist om at det kun var sealeren der skulle opbevares frostfrit, ikke det behandlede træ.

Pudsigt nok, så kommer den anchorsealer jeg har købt hos Skovkontoret fra Tyskland.

Spørgsmål om forbrug af sealer kan måske forklares ved at hvis du skal forsegle en stamme på 2 meter, så har du 2 endeflader. Saver du den stamme over i 6 dele, så man lige pludselig 12 endeflader. Derfor vil os med mange mindre stykker træ naturligt forbruge en del.

Jeg må indrømme Joe - jeg har prøvet at bruge søgefunktionen for at finde hvornår du har skrevet noget om samkøb, men ikke kunnet finde stedet. Har du kaldt det noget andet?

Lidt hovedregning giver at der er tilsagn på omkring 70 liter, så hvis Joe kender et sted hvor man kan købe Anchorseal i medbragte dunke, var det måske en idé at købe 100-150 l. der?? Men er det Anchorseal, eller er Anchorseal ikke et handelsnavn, men bare en betegnelse?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ancorseal er et handlesnavn og et helt bestemt produkt. og jeg er stadig på, bjørn B vi kan godt tage en stor protion sammen hvis det er så er jeg frisk..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Den tyske anchor seal, er så vidt jeg kan finde ud af produceret i Schweiz.

Jeg har fundet databladet på tysk. Der ser ikke ud til at være problemer med frost,
når først produktet er tørret. Ellers skal produktet opbevares frostfrit, ved stuetemperatur.
Altså ingen problemer med at opbevare behandlet træ i frost.

Vedhæfter databladet (tysk).

I Tyskland forhandles produktet af: http://www.david-dominicus.de/

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Den originale, amerikanske, Anchorseal findes i to versioner - en der ikke kan tåle frost under opbevaring, og en der kan. Jeg har stadig en halv bøtte fuld af den frostsikre. Den er mindst 10 år gammel, men stadig OK.

De er begge to OK ved frost efter påsmørelsen, så det er kun et opbevaringsspørgsmål.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Joe nævner Boesen i Grevinge.
Boesen i Grevinge har ikke noget på lager og skal de fremstille det bliver det 350 liter til 20kr literen inklusive moms. Men så er det også på 10 liter dunke.
Er der ikke en der handler med materialer som vil aftage 200 liter med egne etiketter?
Så kan vi andre købe de sidste 150 liter?
Er der i øvrigt forskel på kvaliteten af produkterne? Hvem ved det?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jeg tager den oprindelige amerikanske den kender jeg og kan sige meget god for

moderator
Brugeravatar

Den tyske/schweiziske er den jeg kender og bruger.
Det er den skovkontoret sælger. Det er den jeg fandt databladet på.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg tror også det er den vej et fællesindkøb går. Vi sigter fortsat på at købe 200 liter - og fordele det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det med dunkene er ikke det store problem. Jeg har umiddelbart 4 stk. 25 l., 3-4 10l. og nogle 5l. Og der kommer hele tiden flere til.

Rasmus vil det sige at du ikke vil være med til den tyske??

håbløs træ krammer
Brugeravatar

bare lige til orientering:

De "frostsikre" Anchortyper indeholder i sagens natur et middel som sikre at der ikke dannes iskrystaller, og at produktet dermed er flydende ved temperaturer unde nul C. (Typisk ned til -10C).

denne "frostvæske" er sædvanligvis propylalchohol eller en glycoltype det betyder at "væsken" i Anchorseal trænger temmeligt dybt ned i træet, og bruger man det så på mindre emner, kan det være lidt uheldigt når man så færdigdrejer - træet kan blive noget misfarvet.

den "ikke frostsikre type" vil fryse ved temperaturer under 0C, og vil sandsynligvis ikke kunne bruges hvis den må tøs op fra is til flydende produkt.

jeg vilmene at den "ikke frostsikre" type er best egnet til trædrejeren som drejer i vådt træ, eller som har større stykker liggende til langtidstørring.

det er kun den flydende Anchorseal som skal opbevares frostfrit, og som skal påføres mens temperaturen er over + 5C, for at danne en lukket "film" som reducerer vandfordampningen fra enetræet.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg vil gerne afsætte 5 liter

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 232 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]