www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej

Så fik jeg skålen færdig, så godt som mig og min lille kineserbænk nu formår.
Det har været meget spændende, og når man får anerkendelse af Mesters kone er det jo ikke så ringe, og Stig, du må da altid gerne blande dig, erfaren mand er god at gæste.
Tykkelsen er nu nede på ca, 10 mm måske lidt for meget, men jeg turde ikke mere, jeg ville jo ærger en vis del i laser hvis der skete noget, og det gør vel ikke noget at man kan mærke det er træ, og ikke plastik, når man løfter på den.
Træet var let at dreje i og meget let at få glat, din fidus med Ziehklingen gjorde det lettere, og det spare på slibeparpiret, Ziehklingen er eminet hvis man opdager en fejl, efter at træet har fårt olie.
Træet virker lidt skørt men det er fantastisk flot, hvad får elmetræet til at opføre sig sådan?
Jeg har jo den fordel at jeg er pensionist. og kniber det med ideer, til form og metode, går jeg bare, og vender tilbage når "pæren" tænder.
Tak til alle der har kommenteret mit indlæg.
Venlig hilsen
Erik LJ

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Den er blevet rigtig flot. Tillykke med resultatet. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
hej Erik.
Meget flot skål - den kan du godt være bekendt :!:

Hej Erik.
Flot skål det med tykkelsen syntes jeg da er helt perfekt i sådan noget elmeknude kombineret med skålens facon og rustikhed er det helt ok at en skål har lidt tyngde.
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det er jo en fornøjelse at give folk et stykke træ og en udfordring, når der kommer sådan noget ud af det. Flot arbejde.
Nu er det spændende at se, hvad de andre får ud af opgaven.
Og mig selv, selvfølgelig. Jeg har også lavet en blok til mig selv, desværre er mit værksted fyldt op af byggerod, så der går noget tid inden jeg kommer i gang.

Elmemase'r opstår fordi nogle elmetræer genetisk er gearet til at lave mange potentielle vanris eller sovende øjne. Nogen gange tager det så overhånd, så træet bliver helt fuldt af dem og får knudret vækst. Jeg fældede 1000 vis af elmetræer under elmesygen, og ca et ud af 3-400 har rigtig mase'r dannelse. Man så tit lidt mase'r omkring rodstykket, deraf er navnet elmerod sikkert opstået. Det er det gamle navn for elmemase'r.
Jeg har som I ved hamstret vildt mens det fandtes....................8-10 tons.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
hej erik . flot skål du har lavet . hilsen allan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
en virkelig flot skål , tillykke med den .

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
der kom vist et indlæg formeget , det bliver nok slettet .

en virkelig flot skål , tillykke med den .

hjemmeside http://u528439.mono.net/

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Erik.

Det endte som en rigtig flot skål... tillykke med det :D :D :D
Jeg tror du har det som mange af os andre der har fået et stykke træ af Stig, at vi gerne vil gøre vores bedste og få så meget som muligt ud af træstykket som muligt. Det er jo ikke hver dag man får sådan et stykke foræret.

Jeg har selv vendt og drejet det stykke jeg har, og er nu klar til at spænde det op i bænken, men jeg ved jeg vil ærge mig gul og grøn over at dreje så meget træ ud som spåner, så derfor vil jeg hære om der er nogen der har erfaring med at skære noget af træet ud, uden at have en centersaver. Kan man forsigtigt skære noget af midten ude med et stikstål?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Ikke fordi jeg har prøvet eller noget, men kunne man måske ikke bruge en endetræskrog? Jeg tror du vil have meget svært ved at styre et stikstål, for du vil jo bare få en kegle, og så vidt jeg kan se, så kan en sådan kegle ikke blive ret stor.. Men jeg ved det ikke..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Hej
Man kan godt stikke et stykke ud (en kegle) med sit stikstål. Man stikker ca. 1cm. ind gør den fremkomene rille en halv gang større(eller mere), fortsæt sådan med at stikke ind og gøre større til der er ca. 2/2,5 cm tilbage og brug din mejsel eller en kraftig skruetrækker som brækjern og bræk klodsen fri.Det er vigtigt at man sørger for at der er god luft omkring stålet hele vejen ind så det ikke lige pludselig kiler sig fast, et stikstål skraber sig jo nærmest vej gennem træet og det udvikler meget varme (ved store stik bruger jeg nogen gange at køle stålet i en spand vand) så hvis der ikke er tilstrækkeligt med frirum risikere man at stålet brænder fast med risiko for deformering af stålet til følge og man kan få en gevaldig en over nallerne :mrgreen: .Særlig i Elmeknude kan der være mange overraskelser i form af huller-bløde/hårde pletter. For at have et mere sikkert greb kan jeg anbefale at man forlænger sit håndtag ca. 50 cm. med et rør, fixseres evt. med lidt Gaffa. Desuden er det vigtigt at ens opspænding er optimal så man ikke rykker klodsen løs under vejs, hvis man feks. bruger start opspænding på en planskive kan man når man har færdigjort klodsen udvendigt med fordel stikke ud bagfra inden man vender når først den sidder i patronen er det letter at rykke klodsen løs men det kommer an på om man har plads nok bagfra med anlægsholder osv. forskellig fra bænk til bænk .Ja og husk så at spænde anlæget godt fast jeg har set en drejer der skulle demo. usstikning men han havde desværre glemt at spænde anlæget ordentligt fast det kom der et buet stikstål ud af og en løsreven opspænding det nummer er der jo ikke grund til at gentage :D
Til slut et billede der viser hvor meget man kan få ud af en klods ved at bruge udstikning.
EM
Vedhæftet fil:
udstik.jpg
Vedhæftet fil:
udstik.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg kan godt forstå, du har gemt midten på det stykke træ. Det er da usædvanligt lækkert. Hvad er det.......bøg?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hold da op, Drejers-Corner.
Det er gennemført godt arbejde dér, og jeg er imponeret over at nogen har overblik til at lave 5 skåle af et så flot stykke træ i stedet for 1 skål og den sædvanlige mængde spåner.
Du har da fra tid til anden lavet mange pæne ting, men det dér bøjer jeg min hat for.

Næste øvelse, når jeg har tid, bliver at lære at stikke skåle ud. Det kunne jo være, at man fandt et stykke træ, hvor det var umagen værd.

(Hvis nogen skulle have lyst til at prissætte skåle, hvad skulle sådan en serie koste?)

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jens Reinholdt skrev:
(Hvis nogen skulle have lyst til at prissætte skåle, hvad skulle sådan en serie koste?)

Venlig hilsen Jens

Det kræver lissom, at vi kender diameteren!

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg vil lige sige til information jeg har haft besøg af peter (meget hyggeligt) og vi legede med den grumme hvide dame... men han fik den ene af de 2 klodser elm fra stigs udfordring med sig hjem. så nu er han også med i løbet...

og jeg havde min nede igen og vende og dreje.. men der skal nok lige nogen times øven til inden den skal dø :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det tror jeg du har ret i Rasmus. Den er meget interessant. Jeg glæder mig, men når jeg kaster mig over den, så bliver det med en vis respekt, for det er muligvis et stykke træ så specielt, at jeg ikke kommer i nærheden af noget lignende i meget lang tid. Men jeg har allerede ideer. Hvorvidt de kan blive til noget vil vise sig, men når jeg har lavet en prototype i noget lidt mindre specielt træ, så bliver den helt rund.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
og husk den er ikke helt tør, overvej at dreje den grov først det regner jeg med...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg faldt lige over et par billeder af den stamme, "udfordringsklodserne" stammer fra.
Jeg var for nogle år siden ude og fjerne en robinie i en præstegårdshave, hvor der stod en del elme. Jeg pegede på en knude på en af stammerne og sagde: "sådan nogle er guld for trædrejere!"
Så sagde præsten at der lå noget bag i haven, jeg måtte få.
Den var blevet skubbet omkuld med en dozer et par år før, og lå bare til henfald. Ca 5 tons prima elmemase'r. Det var et kæmpearbejde at få den ud af haven, jeg opbrugte mine tjeneste tilgodehavender hos venner og bekendte.
Beklager billedkvaliteten, jeg har ingen scanner for tiden, så det er en affotografering.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Man skulle tro at det var løgn at det kunne findes i lille DK, det ligner mest af alt noget fra regnskoven. Jeg forstår godt at I savler over de stykker I har fået :D

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
så er der en skål i stig udfortring jeg tår ikke at lave den tynder da der er et par. revner i den kan den bruges stig det er føfste gang jrg abejder i elm . hilsen allan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Mit bud på Stigs udfordring blev så endeligt færdig i sidste uge. Eller i hvertfald første del - jeg regner med at lave et par kuglepenne også, men det bliver ikke lige endnu.

Skålen er slebet med k 1200 og har derefter fået vindruekerneolie. Jeg ved ikke om der er så meget mere at sige, udover at formen er svær at udhule med et almindeligt slebet u-rør Bunden har jeg fjernet, men ikke lige fotograferet den tror jeg ikke. Kritik modtages gerne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Peter.

Jeg synes at du laver nogle pæne ting, men jeg vil nok lade de andre komme med konstruktiv kritik.
Jeg ser også at du gør en masse ud af at der ikke kommer slagskygger på dine billeder. Skygger er dog ikke altid af det onde. Lige umiddelbart havde jeg svært ved at se at det var den samme skål. Hvad har du gjort forskelligt med hensyn til lyslægning? Det er helt klart billed nr. 2 der vil kunne sælge din skål.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

det føste billede har jeg mere direkte lys, og jeg er ikke tilfreds med justeringen.. Problemet var, at man kunne se, at den stod på en flamingoplade - derfor fjernede jeg bare bunden helt.. jeg prøver lige igen, og så uden at fjerne bunden og bare justerer farverne ordenligt, så du kan se billedet. jeg tror jeg har gjort den for kedelig i hvidbalancen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så fik jeg lige lavet en ny. den er bedre (specielt til salg, men jeg har lige kigget lidt på opstillingen, og jeg fjernede "softboxen" mellem de to billeder. derfor anderledes lyssætning og glød, og da jeg tog det i RAW så fik jeg ikke justeret farverne ordenligt bagefter - nogen gange kan det betale sig lige at kigge lidt på kurverne. det er ikke så meget der skal til, men billedet det samme som det dårlige.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Peter, undskyld den sene tilbagemelding.
Det er en flot skål, pæn klassisk form, imponerende at du turde lave den så tynd i det ustabile træ.
Men det er jo netop den chace man tager, og når det så lykkes; superfed fornemmelse.
Det ser ud som om der er en skarp overgang mellem indersiden og bunden, er det tilsigtet, eller kunne du ikke få u-jernet rundt om hjørnet?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg kan netop også godt li' at tage chancer. Det med at være på kant med de fysiske love (der momentvis er ophævet på mit værksted ;)) Det giver en anden spænding ved at dreje. Nu er det her jo ikke voldsomt tyndt, men der er nogle grænser når træet i bogstavligste forstand er ved at falde fra hinanden.

Jeg er ked af at sige det, men jeg kunne faktisk ikke få jernet med rundt. Problemet ligger også lidt i, at jeg har et traumatisk punkt lige der hvor kanten er. Jeg har smadret måske 10 skåle i streg i præcis de punkt og derfor har jeg en ærefrygt for det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvilken vinkel sliber du dit u-jern i?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Mit DT er vidst ca 45 gader og hamlet er nok omkring 60 tror jeg - det er i hverfald ret fladt. Jeg kan lige prøve at måle det på et tidspunkt. Men jeg har ingen Jig der passer til den meget korte (næsten ikke eksisterende) vinge jeg har/ikke har så det er meget på gefühl og tush. Slibningen er meget tæt på standardslibningen, når man køber Hamlet jern - dog lidt mere flad tror jeg efterhånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Prøv at lægge en mikrobevel på der hvor den normale fas går over i jernets bagside. Det gør det nemmere at komme om hjørner.
Hvis Du ikke forstår, hvad jeg mener, skal jeg prøve at lave et foto.
Du burde have en billig bænksliber til at ændre slibninger på, og så bruge brusebadet til vedligehold.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har faktisk to billige bænkslibere, men jeg er næsten bange for dem ;) de spiser jo mine jern inden jeg får dem skarpe.. Jeg bruger dem til voldsomme ting. Jeg har en meget gammel en. Den har 2 sten, men som jeg ser den, så er de ens ;) så er det jeg tænker spild af ressourcer. Den anden har en hurtig tør og en våd (hvor vandet ikke kan fjernes fra, så stenen bliver skæv) den er også billig, men den virker.. jeg vil bare hellere være våd end at brænde mig ;)

Ang. den der mikrobevel mener du så en lille afrunding på bunden af æggen? For så tror jeg, at jeg havde det (havde mange problemer med mit jern den dag (mit hamlet ville ikke holde sig skarpt til mere end 3 meget små skåle (12-16cm dia) i vådt asp ad gangen, og det var kun de fine spåner til renskærring den fik lov til at tage). Jeg sleb det ret mange gange den dag, og til sidst gad jeg ikke mere, så det gik meget hurtigt, og jeg tror det blev lidt skævt og jeg fik desværre til sidst en lille ekstra vinkel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]