www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 apr 2025, 13:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Mange af os bruger en langsomtgående bænksliber med 200 mm sten/hjul.
Det er ikke billigt, men der findes billigere alternativer.
En brugt bænksliber i god stand koster ikke meget, og især 150mm/6" er der mange til salg af.

Her er et skema, der viser, hvad overfladehastigheden bliver ved hhv. 150 og 200 mm hjul ved 1.500 hhv. 3.000 omdr.
Som ideel hastighed opgiver CBN-producenter oftest til 15-23 m/sek. Som man ser, passer de 3.000 omdr og 150 mm hjul så perfekt som en boksehandske i et blåt øje!

Vedhæftet fil:
Skema.jpg

Der er nogen, der frygter en lidt for kraftig hulslibning ved brug af 150 diameter slibehjul.
Jeg prøvede at regne efter: Hvis fasen er 6-8 mm, så bliver forskellen på mellem 1/10 og 2/10.
Nok ikke noget, ret mange vil bemærke i praksis.

VH, Lars

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg kørte med 150 mm hjul i 10 år.
Ingen problemer med den lidt stejlere fas.
Man vænner sig til det.
For de nye, som ikke kender mig, er jeg nok det medlem, som har flest timer bag en bænk.
Semi-pro i mange år, tusindvis af skåle, rangler, vinpropper, bordben og balustre.

spånbunke

Geografisk sted: Hinnerup
Er det mon bedst, at hastigheden for CBN stenen ligger i den "høje ende" eller den lave?

Drechelmaster laver en maskine DML 150 med 1450 omdr. og sælger den med CBN hjul og beskriver det som ideelt med den lave hastighed. Men er det vel langsommere end det optimale.
Jeg har en Slibex 175 med 3000-3600 omdr. Den røde sten har jeg slidt ned fra 175 til 143 mm. Det er jo en stabil maskine, så jeg overvejer et CBN hjul. Men vil det være godt?
150 x 32 mm CBN har jeg set til 1075,- , og Drechelmasteren kan fåes til 1695,-, så forskellen er jo til at overse.

Jørgen ST

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
hastigheden er en smagssag. jeg har en med regulator, men er efterhånden endt med temmelig meget fart på, det er hurtigere at slibe. den lave hastighed er mere bekvem at slibe ved.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg tror, du skal forstå data på din Slibex sådan at den kører 3.000.
Det høje tal gælder ved 60 Hz, og sådan noget strøm møder du nok ikke herhjemme.
Som du kan læse i Rasmus' svar: Hvis man er øvet, spiller hastigheden en mindre rolle.
En nybegynder med en tung og lidt usikker hånd kan slibe et jern ned til håndtaget på alt for kort tid.
Min udregning af økonomi sagde, at med en forventet holdbarhed på 5-6 år for et CBN-Hjul var det en fornuftig investering sammenlignet med de hvide sten, jeg ville have slidt til støv.
I virkeligheden holdt hjulet længere (du kan se et 8 år gammelt hjul hos mig) og så har man

- altid samme diameter på hjulet
- ingen gnister
- intet stenstøv
- ingen opvarmning af betydning
- finere og mere énsartet slibning
- der fjernes kun ganske lidt af det dyre drejejern pr. slibning

Eneste ulempe er at man kun må slibe hærdet værktøjsstål på CBN.
Alt det andet klarer man på en gammeldaws sten. En billig, brugt bænksliber koster 50-100 kr i Den Blå Avis - MED sten.

VH, Lars

spånbunke

Geografisk sted: Hinnerup
Hvad sker der, hvis man ved et uheld kommer til at slibe et uhærdet stål på CBN sten? Ødelægger man stålet eller CBN hjulet?
Jørgen ST

spånbunke

Geografisk sted: 8670 Låsby
jorgen st skrev:
Hvad sker der, hvis man ved et uheld kommer til at slibe et uhærdet stål på CBN sten? Ødelægger man stålet eller CBN hjulet?
Jørgen ST

Det kommer man ikke bare til at gøre hehe..
man kan købe en hvid sten som man kan "rette" cbn hjulet op med... jeg plejer at tage et stykke gummie,lige som man bruger til sandpapir som er blevet fyldt med hmmm gunk..

Jeg sliber KUN mine drejejern og køkkenknive på min cbn, blødt stål/jern ryger over på min anden bænksliber..

Man kan sagtens slibe på en hurtig bænksliber, men man "brænder" alt for nemt sit stål.. dette kan man osse sagtens på den langsomme..
hvis man vil helt undgå dette, så er en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangsom vådsliber vejen frem. det tager bare en krig hvergang men vil skifte vinkel, eller får nyt legetøj som skal rettes til.

Henrik

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det handler om at CBN-belægningen bliver pakket med det bløde metal og det er bestemt ikke altid muligt at få af igen.
CBN ligger kun i ét, tyndt lag, og hvis det bliver fyldt, får du friktionsvarme i stedet for slibning - præcis som når man pudser træ med sandpapir, der er pakket.
Som Henrik skriver: Tag en gammel slibesten, knæk et stykke af og brug den til at rense CBN-hjulet mest muligt.

Uheld forebygges bedst ved at holde alt (og ALLE!) uvedkommende væk fra hjulet.

Især i USA sælges der flere mirakelmidler, der enten skal forebygge pakning eller rense det op.
Har købt ét og lånt en sjat af et andet.
Glem det!
Du kan lige så godt svinge en død kat i halen over hjulet imens du synger Glade Jul baglæns.

VH, Lars

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Vend hjulet når du renser det, så der kører baglæns.

CBN er heller ikke egnet til carabid platter.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]