www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 maj 2024, 00:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: kugledrejer
Indlæg: 25 dec 2023, 15:44 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 06 mar 2017, 21:18
Indlæg: 73
Geografisk sted: Hvidovre
Jeg overvejer om jeg skal investere i en Kugledrejer.

men er sådan en dims egentlig meget bevendt... Hvor ofte bruger i jeres, og har i nogle sjove / anderledes brug end pyntekugler / julekugler?

mvh
Ivan


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 dec 2023, 18:44 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 03 jan 2016, 00:23
Indlæg: 140
Geografisk sted: 8670 Låsby
IvanVejsgaard skrev:
Jeg overvejer om jeg skal investere i en Kugledrejer.

men er sådan en dims egentlig meget bevendt... Hvor ofte bruger i jeres, og har i nogle sjove / anderledes brug end pyntekugler / julekugler?

mvh
Ivan



Jeg købte en kugle drejer dims for en del år siden (3600).. den var ok men så var den heller ikke bedre..solgte den igen (1500).... hmmm tror jeg nok.
Nu drejer jeg kugler uden jigs mm... Kugledrejeren kommer til sin rette når det er på midten af en lang baluster, ikke bare en kugle.
Dette er selvfølgelig kun min mening...
hvis man ikke kan dreje kugler i fri hånd overhovedet, så er kugledrejeren det rette værktøj....

Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 dec 2023, 23:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 969
Geografisk sted: ebeltoft
Jeg så en billig simpel hjemmelavet dims på et tidspunkt: Det var et hulbor af dem der kan fås i alle størrelser, tænderne var slebet af og der var monteret et håndtag på, så drejede man i fri hånd en kugle det var lidt for stor og holdt det slebne hulbor mod den roterende grovdrejede kugle så blev den fint rund og blev så vendt imellem to støtter tilpasset kuglediameter og efter et par vendinger havde man en perfekt kugle, simpel løsning hvis man havde brug for mange kugler i samme størrelse, ellers måtte man jo slibe flere hulbor med forskellige diametre.

Har selv spekuleret på at lave en kugledrejer lig dem der er i handelen, men opgav, synes der var mere udfordring i at lave de kugler jeg skulle bruge i fri hånd, det giver samtidig en god træning i at styre sit drejejern, samt bruge begge hænder.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team