www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 18 apr 2024, 02:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 jun 2022, 22:29 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 16 maj 2022, 23:25
Indlæg: 19
Geografisk sted: 8444 Balle
Er det muligt at finde reservedele til Kramper bænke nogen steder ? Nej vel - tænke nok det var noget jeg havde drømt ;-)

Min bænk har fået lidt skavanker i dens liv, ting som jeg kunne have en målsætning om at udbedre men ikke noget der er akut.
Tilspændingen af pinol-dokken er udskiftet med en møtrik, anlægs-holderen er udskiftet med en "hjemmelavet" en, håndtaget på bremsen er brækket af.

Nuvel, bremse håndtaget kan sættes fast igen og måske kan man være heldig en dag at finde en original anlægs-holder fra en der har "opgraderet"... Det der dog mest har min interesse pt. er tilspændingen af pinol-dokken.

Den originale ser sådan her ud
Billede

Min tanke er at jeg vil lave en 3D-model af den, herefter lavet et 3D-print der kan bruges som støbe skabelon, og så få støbt en "ny".

For at det kan gå til held skal jeg dog helst have mulighed for at lave nogen opmålinger på en original, og her spekulerer jeg på om der mon er nogen i nærheden der har en intakt original, som jeg måtte måle lidt på ? (her kommer jeg til at tænke på Jorgen st, eller Jakob kristensen som muligheder?)

Alternativt måske nogen lidt længere væk der kunne være behjælpelig med at opmåle en original (?)


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2022, 08:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1188
Geografisk sted: Skjern
Jeg har en Kramper - men med det samme problem som din;
at pinoldokken ikke kan spændes ordentligt fast.
Jeg klarer den ved at spænde en kraftig skruetvinge på tværs bag dokken,
så den ikke kan glide baglæns.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2022, 23:31 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 16 maj 2022, 23:25
Indlæg: 19
Geografisk sted: 8444 Balle
nilsfrederiksen skrev:
Jeg har en Kramper - men med det samme problem som din; at pinoldokken ikke kan spændes ordentligt fast.

Ikke helt sikker på jeg forstår dig helt præcist; siger du at din også mangler den originale spænde-arm og at du derfor istedet bruger en skruetvinge.

eller

siger du at din har en original intakt spænde-arm, men at den alligevel fungerer mekanismen/tilspændingen ikke godt nok til at den kan holde pinoldokken fast (enten pga. slid eller egentlig design-fejl) ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2022, 06:07 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1188
Geografisk sted: Skjern
Det sidste: original spændearm, som er slidt så meget, at den ikke holder ordentligt fast.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2022, 13:49 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 16 maj 2022, 23:25
Indlæg: 19
Geografisk sted: 8444 Balle
nilsfrederiksen skrev:
Original spændearm, som er slidt så meget, at den ikke holder ordentligt fast.

Interessant, kan du fornemme hvilen del det er der er slidt ?

Min pinokdok har også hvad jeg tror er betydelige slid tegn - altså selve støbningen der hvor den originale arm normalt ville spænde imod ser der ud til at være betydelig slid - efter hvad du siger så kan jeg frygte at selv når/hvis jeg får lavet en ny arm så vil den alligevel ikke spænde ordenligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2022, 20:38 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 dec 2013, 23:41
Indlæg: 393
Geografisk sted: Øst for Horsens
Der en en til salg på DBA.
Det ser ud til at den har original "møtrik"

Du kan jo prøve at spørge....

PS. Sælger har stavet Kramber

Kai


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jun 2022, 14:01 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 16 maj 2022, 23:25
Indlæg: 19
Geografisk sted: 8444 Balle
Kai Boisen skrev:
Der en en til salg på DBA.
Det ser ud til at den har original "møtrik"

Det er vist endda derfra jeg snuppet billedet af den originale tilspænding hehe.

Kai Boisen skrev:
Du kan jo prøve at spørge....

Faktisk lidt mere interesseret i at han har opgradere anslagsholderen og derfor bare har den gamle originale stående løs ved siden af.
Der er dog lige lidt lavvandet i legetøjs-budgetet, så det bliver ikke lige nu.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2022, 11:04 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 143
Geografisk sted: Hinnerup
Min Kramper havde haft den samme mangel, og den tidligere ejer havde lavet et forsøg på en "nytolkning" af det oprindelige. Desværre med et dårligt resultat.
Jeg har købt et spændehåndtag til maskiner, det største jeg lige kunne finde. Det fungerer fint. Som regel kan jeg klare mig med det friløb/den tilspænding som en trediedel omdrejning giver. Ellers får den en ekstra. Håndtaget er 11 cm langt hvilket giver en rimelig kraft. Evt kunne det forlænges.
Jørgen ST


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team