www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 maj 2024, 10:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 31 dec 2021, 13:15 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 07 jun 2021, 13:06
Indlæg: 11
Geografisk sted: Randers
Hej. Jeg er ret ny ud i trædrejning, og vil investere i mere udstyr.

Båndsav.
Prisen ser ud til at hænge sammen med skærehøjde. Vil jeg få glæde af 25 cm skærehøjde eller kan mindre gøre det?
Er der nogen der kan anbefale et godt mærke?

Udsugning.
Mit værksted er på 35 kvm.
Skal jeg både købe en båndsuger og et svævestøvsfilter?
Eller kan man få en båndsuger der også tager svævestøvet?
Eller kan jeg nøjes med svævestøvsfilter og så bare feje spåner op?
Er der nogen der kan anbefale et godt mærke og størrelse?

Godt nytår
Torben


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 dec 2021, 13:26 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009, 01:29
Indlæg: 429
Geografisk sted: Vestamager
"Vil jeg få glæde af 25 cm skærehøjde eller kan mindre gøre det?"
Ja, du vil få glæde af skærehøjden.

"kan man få en båndsuger der også tager svævestøvet?"
Nahh... Man kan sætte et patronfilter på spånsugeren, men svævestøvsfilter er bedre.
Til en start, kan du køre med spånsuger med patronfilter, og se, om det er nok.
Alternativt sætte spånsuger udendørs, og trække rør ind, men så suger du varme ud til fuglene.

"kan jeg nøjes med svævestøvsfilter og så bare feje spåner op?"
Ikke rigtig, et svævestøvsfilter kan ikke suge spåner/savsmuld ud af båndsav og evt afretterhøvl.

Godt nytår
I lige måde :)

/Kim

_________________
Drejer på en Nova Galaxi DVR


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 dec 2021, 15:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Kommer vel lidt an på hvad du vil skære på din båndsav.
Tænker du træ til skåle så kan en kædesav bruges, så er du ikke begrænset af højden! En bowl blank gøres som bekendt bedst rund i drejebænken.

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 dec 2021, 18:04 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Hvad er dit budget. Mærket kan jo godt afhænge af budgettet. Jeg vil mene af de fleste båndsave har svært ved at gå til grænsen af deres formåen. Det hænger måske også sammen med hvor kraftig motoren er, og hvor godt dit bånd skær. Hvis man lave resawing, altså skære med årene og laver planker eller finér, så kræver det generelt ret mange kræfter.

Jeg er også ny inden for drejning, men en båndsav har jeg haft i mange år, og den kan jo bruges til andet end at skære ud til drejning. Jeg så en video med Ashley Harwood, som er en kendt trædrejer, hun sagde at man skulle gå efter så mange heste som mulig. Så det er også en parameter. Mener hendes var på 5 Hk, men hun er også proff så noget mindre kan jo gøre det. Hvis du kun skal bruge den til at skære semi rundt eller 8 kantet eller hvad du nu gør så stiller det måske mindre krav til saven da det er på tværs af årene det meste af tiden eller næsten på tværs.

Som med så meget andet så vælg den bedste du synes du vil ofre. En båndsav kan du bruge til rigtig mange ting. Du kan være heldig at finde en brugt af den tungere kaliber end det du ville ofre hvis den var ny, men generelt synes jeg folk godt ved hvad de vil have for dem.

Jeg kan stødte det med at have suget ude, det har jeg også. Det er rigtigt at det tager varmen ud, men den kører jo ikke så langt tid.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jan 2022, 15:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 969
Geografisk sted: ebeltoft
Hej Torben!
Kan tilslutte mig de øvrige svar.
Med hensyn til båndsav: Jeg har en metabo 300 og et eller andet, en typisk hobbysav med 16 cm. skærehøjde og 1hk. motor, det fungerer fint når jeg kører med Viking savklinge med 6 tpi ( 4mm. mellem tænder) 4 tpi (6mm.) bliver for agressiv, den dækker fint mit behov resten klares med motorsav.
Viking savklinger er dansk tilvirket og fås gennem Globaltools, jeg bruger kun dem nu efter at have prøvet flere andre fabrikater og prisen er rimelig (5stk. 2240mm. x 10 x 0,6mm. 6tpi. til 836kr.) det er min erfaring at de holder længe i skæret. (har ikke sponsorat fra dem)

Spånsug, bruger jeg faktisk kun i forbindelse med oprydning omkring bænken, ellers skraldeposer og skovl, men mit svævestøvsfilter kører konstant når jeg er ved bænken, hvis jeg sliber eller drejer i noget der støver, bruger jeg også min Purelite hjelm, så er jeg godt beskyttet.

Har også en spånsuger stående i mit grovværksted (tidligere carport jeg kom til at lukke) spånsugeren kan tilsluttes båndsav, rundsav , afkorter og afretter/tykkelseshøvl, sugeren holder det meste af det grove støv væk her.

Torben, hvis du kommer i nærheden af Ebeltoft er du velkommen til en snak og se hvordan det hele fungerer.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2022, 18:46 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 07 jun 2021, 13:06
Indlæg: 11
Geografisk sted: Randers
Tusinde tak for jeres gode råd! Jeg går igang med at forhandle om nogle gode løsninger.
Og en speciel tak til dig Ole om at jeg må komme forbi dit værksted. Jeg kontakter dig når vejen går til Ebeltoft.
Nytårshilsner Torben


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team