www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 01:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 30 dec 2021, 12:12 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 30 dec 2021, 12:04
Indlæg: 6
Geografisk sted: Holstebro
Hej - ny her på siden og mit navn er Jakob

Jeg har fået en lille begynder drejebænk i julegave, en Holzmann d460fxl, som jeg lige er startet med at dreje lidt på langs med. Men jeg kan da se at jeg nok kommer til at mangle en spændepatron og lidt andet grej.
Men nu tænker jeg lige på spændepatronen og lige til højrebenet er det jo at købe Holzmann DP95 til godt 2000,-. Men er det et fint køb eller skal jeg købe noget bedre eller kan mindre gøre det? Nu er jeg helt grøn, så tænker lidt lysestager og nogle små skåle.

Godt nytår
Vh Jakob


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2021, 13:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Køb vicmarc eller oneway http://onewayeuropa.com/chucks/talon.htm stort set samme pris og nok af langt bedre kvalitet.

Axminster er også en mulighed, prisen kan nok bare være lidt svær at gennemskue efter brexit

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2021, 13:14 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Hvis du også lige udfylder hvor du bor henne så kan samkøb være en fordel, så kan fragt deles!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2021, 14:05 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Enig med Martin.
En spændepatron er den del, der forhindrer en klods træ i at flyve op i hovedet på dig.
Lad være med at spare.
Der har været skrevet meget her på forum om valg af mærker, især valget imellem Vicmarc og Oneway. Det kan du finde ved at bruge søgefunktionen oppe i højre hjørne af skærmen.
Der er lidt forskel på udformningen af de bakker, der passer på de enkelte mærker, og som hovedregel passer kun originale bakker på hvert mærke.

Et yderligere kvalitetsmærke er Nova.

Den store forskel på de nævnte mærkevarer og billigere fjernøst-kopier som Holtzman er forarbejdningen af de indvendige dele. Min første spændepatron er 100% som ny og kører uden bøvl efter over 10 års hyppig brug. Jeg har skilt adskillige billige patroner ad og set indmaden slidt i stykker. Gode patroner har omhyggeligt slebne dele, billige er bare støbt og smidt i.

Som Martin skriver: Skriv i din profil hvor du bor, så kunne det være, en lokal drejer inviterer dig til at kigge på tingene i praksis.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2021, 15:22 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 30 dec 2021, 12:04
Indlæg: 6
Geografisk sted: Holstebro
Takker for svarene

Nu du skriver Nova, er det så fx Teknatool Nova G3 https://www.dorchdanola.dk/dr-dtnovaset-g3-13.htm - for så kunne der måske også blive råd til sådan en borepatron eller hvad de nu hedder

/Jakob


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2021, 15:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Det er teknatol nova som Lars henviser til, havde faktisk lige glemt nova 'erne!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2021, 19:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Du kender mig ikke, men jeg var engang en ret dygtig drejer.
En sjælden gang imellem, når jeg har vinden i ryggen, kan jeg stadig dreje noget, som ikke skærer alt for meget i øjnene.

For 30 år siden, da jeg havde sparet op til min første Promat bænk, efter at have "drejet" på en billig og uduelig kineser/amerikaner/et eller andet bras, kom Holger fra Promat og leverede bænken.
Da han fandt ud af at jeg ikke havde en patron, sagde han: " Hvis du ikke køber en spændepatron, tror jeg aldrig du kommer i gang med at dreje sådan rigtigt"
Så jeg smadrede husholdningsparegrisen og købte en patron fra ham.
Kørte med den i nogle år og slæbte så en Oneway hjem på en tur til California.
Jeg har været Holger taknemmelig lige siden.
Havde det ikke været for ham, var jeg aldrig blevet drejer.
Den frihed, drejemæssigt, som en patron giver, kan simpelt hen ikke overvurderes.

Køb en Nova, den er fin til en begynder.
Så kan du altid opgradere, hvis du bliver bidt af drejeriet.

Der er en idiotisk tendens blandt hobbydrejere, at grejet skal være det bedste af det bedste.
Kun overgået af racercyklister og jægere.
Helt ærligt, hvis du ikke kan skyde for shit, så er det altså lige meget om du bruger en Rigby eller en Baikal.

Køb en fornuftig bænk, en fornuftig patron og nogle HSS jern, så er du kørende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2021, 19:38 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 30 dec 2021, 12:04
Indlæg: 6
Geografisk sted: Holstebro
Tak igen for svarene.

Tror det bliver en nova g3 og så en borepatron også, det er vel nemmere at ramme centrum til en lysestage, håber jeg.


Vh jakob


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 dec 2021, 01:06 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Synes lige du skal se denne, inden du køber: https://www.youtube.com/watch?v=ybwZsdhFuDs

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 dec 2021, 08:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Der er et par gode pointer i videoen.
Det med at man spænder den "forkerte" vej er selvfølgelig kun et problem, hvis man er vant til det modsatte. At engelsktalende har en huskeremse, der hedder " Righty tighty, lefty loosy" er jo af begrænset nytte i DK.
Men sjovt nok så har Novas nyeste modeller fået ændret to ting: Nu spænder de den "rigtige" vej og i øvrigt med en en sekskantnøgle. Så vidt jeg ved, omfatter det dog ikke den lille G3.

Alle bakker til Nova, Record Power og Robert Sorbys patroner passer sammen bortset fra den store, sjældent sete Nova Titan.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 dec 2021, 09:41 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 30 dec 2021, 12:04
Indlæg: 6
Geografisk sted: Holstebro
Ja den Record Power sc3 ser nu også god ud. Kan se at den fåes til 1250,- ved D&D, men mangler måske lige de mindre bakker så.

Fandt lige denne video, hvor han snakker om Nova g3 og så Record Power sc3, hvis andre skulle være interesseret https://www.youtube.com/watch?v=sZdqVFfppH0

Ja en spændepatron er vist et must og jeg tror nu også en borepatron for mig kommer til at være det :)

/Jakob


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team