www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 08:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 jul 2021, 18:28 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 09 jul 2021, 18:11
Indlæg: 4
Dav træ dreje folk.

Jeg overvejer at købe mig en Güde GDM 1000. 550watt motor. 230v. Og med kopi funktion. Samt ben. Og trinløs vario hastighed. Fungere de maskiner godt? Jeg kan købe en helt ny fra butik til 4300kr (tilbud) inklusiv fragten. Tænker det er en god pris. Men er den pengene værd og mere til? På andre sider koster den 6000kr. Vil bare være sikker på den ikke er totalt skæv. Eller ryster sig selv i stykker bla. Andre svagheder med elektronikken evt. Nogle her med erfaringer? :o :P

Anden mulighed er en brugt scheppach dms 1100 med 750watt motor og 400v. Til næsten samme pris som güde modellen. Denne er uden kopi funktion det kan jeg leve uden tænker jeg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jul 2021, 21:47 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Du får aldrig elektronik problemer med den. Der er nemlig ikke noget elektronik i den.
Hastighedsreguleringen er mekanisk, og ofte den største fejlkilde.
Største problem den har, er laveste hastighed, som er alt for høj.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jul 2021, 21:58 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 09 jul 2021, 18:11
Indlæg: 4
Det er selvfølgelig fair nok at sige. Men tænke nu også på den elektriske motor. :D men tænker du det er en maskine der er værd at smide penge efter :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2021, 07:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
En lidt rå og grov drejebænk men den fungerer godt nok minus det faktum at gearet slides og på et tidspunkt skal skiftes.
Typen dukker op som brugt med jævne mellemrum under forskellige navne og tl langt lavere pris.

Du kan med fordel gøre dig klart *hvad* du vil dreje i den nærmeste fremtid. Hvis det er mindre ting ville en lille bænk med støbejernsvanger nok være et bedre valg.
Pointen med lav hastighed er især vigtig, hvis man gerne vil dreje større skåle og fade og vil undgå at et dårligt balanceret emne starter med et kraftigt ryk.

Jeg har set en brugt Güde til salg med de rosende ord "tysk kvalitet". Det er så kun navnet, der er tysk, for det fremgik tydeligt af etiketten på bænken, at den lige som de fleste andre, billige maskiner er produceret i fjernøsten

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2021, 08:36 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 09 jul 2021, 18:11
Indlæg: 4
Okay mange tak for alt det gode info.

Tror du evt at den scheppach dms 1100 er bedre. Den koster alligevel 10.000 ny pris den jeg har kigget på er fra 2007 og meget lidt brugt. Og koster 3500 brugt.
Jeg tænker jeg skal dreje mest små ting. Og store skåle. Måske møbel ben også. Vil bare gerne have en solid gulv model på ben.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2021, 08:45 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 09 jul 2021, 18:11
Indlæg: 4
Har også haft kig på en record power dml 250. Det er dog 5 speed manuel hastigheds justering. Ny pris 2800kr

Eller hotzmann d460fxl med elektronisk hastighed justering. Ny pris 3400kr. Denne maskine kan jeg rigtig godt lide.

Synes bare det var mange penge at bruge på et lille bænk. Når man kunne få den kæmpe gude til ikke meget mere pris :D

Hvad med fx en holzmann vd1100 eco. 750watt er det ikke stor set samme maskine som güde'en? Er den evt bedre koster 5100kr.

Dette er alle maskinerne jeg har haft i tankerne. Tak på forhånd.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2021, 15:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Jeg kan ikke hjælpe dig med en sammenligning, for jeg kender kun en enkelt af de nævnte mere end overfladisk, men helt generelt kan du med fordel være opmærksom på *typen* af variabel hastighed.
De billigste har en "lysdæmper", der nok skruer ned for omdrejningerne men desværre også for drejningsmomentet. De værste eksemplarer kan du uden videre stoppe helt, bare ved at holde fast i emnet.
Bedre modeller har en mere avanceret styring, der bevarer et godt moment, også ved lave omdrejninger. Det gælder bl.a. Jets aktuelle modeller og storebroren til den Record, du nævner, model 305.
For mig er det vigigste i den prisklasse at få en solid og stiv bænk. Resten handler mest om, hvor mange behagelige egenskaber, man vil betale for.
En særdeles solid og velfungerende og meget populær bænk er Jet 1221VS. Jeg har selv én, og til ikke for store ting fungerer den på højde med min langt større og tungere bænk.

God jagt.
VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2021, 17:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at denne her stadig er til salg.

viewtopic.php?f=4&t=8728

Noget dyrere end dem, du har kigget på, men så får du Dansk kvalitet istedet for fjernøstbras.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team