www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 20 apr 2024, 09:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 maj 2021, 20:56 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 20 maj 2021, 20:50
Indlæg: 6
Geografisk sted: Hillerød
Hej WT

Jeg er ny og ikke specielt ueffen, men står i et dilemma.

Jeg har en scheppach vådsliber, hvor læderskiven er knækket og stenen er slidt.

Den kører umiddelbart også lidt skævt, men så vidt jeg kan læse mig frem til, så er det måske nok indenfor det acceptable.

Ville I overveje at skifte læderskive og sten? (Passer en Tormek-læderskive til denne?)

Eller

Ville I købe en ny Scheppach?

Eller

Gå “all-in” og købe en Tormek? Og ville mine Scheppachs jigs passe?


Mit behov er begrænset, men jeg kan godt lide at tingene spiller.

Jeg har egentlig haft udmærkede resultater med den nuværende vådsliber.



Svarene på en del af de ovennævnte spørgsmål er selvfølgelig subjektive, så fyr bare løs.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 maj 2021, 22:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4562
Geografisk sted: Gislev
Jeg har ikke svar på dine spørgsmål, men jeg har et tip, der kan forøge chancerne for at nogen kommer med gode råd:
Skriv dit navn og hop ind i din profil og angiv (bare nogenlunde) hvor du bor.
Forum er en lille smule mere personligt end FB hvad det angår.

Velkommen, håber du får nyttige svar.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2021, 11:24 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 20 maj 2021, 20:50
Indlæg: 6
Geografisk sted: Hillerød
Hej Lars

Tak for din tilbagemelding.

Nu har jeg tilføjet lidt oplysninger.

Jeg håber fortsat, at nogen vil ulejlige sig med at besvare mit indlæg :-)

Når jeg ikke har udfyldt de nævnte ting tidligere skyldes det, at man ikke bliver spurgt om det, når man opretter en profil.

Man skal jo begynde et sted.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 maj 2021, 21:07 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Det afhænger jo af dit behov. Hvis du skal til at dreje så skal du ikke begynde at ofre noget på den. Der sliber man jo meget ofte. Jeg har selv en mangen til, købt i HN på et åbningstilbud for 500. På en måde meget billigt, men hvis man nu synes den er lidt for dalleret, så er det jo også 500 kr for noget som måske bliver til overes når man skulle have købt en rigtig som de fleste regner som en Tormek. Mange drejere bruger langsomt kørende bænkslibere og mange af den igen bruger ikke sten med CBN hjul. Hvis du søger lidt herinde så vil du se jeg har skrevet rigtigt mange indlæg omkring slibning. Ikke svar, desværre, men også spørgsmål som dig, så jeg er lige så grøn som dig.

Jeg kan sige hvad jeg selv ville gøre. Hvis min Scheppach havde en dårlig sten og en ødelagt læderbånd, og så også kørte lidt skævt, så ville jeg være glad (her skal være nogle blink med øjet). Glad fordi så ville det give mig en undskyldning for at købe en Tormek eller noget andet. Jeg har selv vaklet frem og tilbage med min Scheppach. I starten tænkte jeg det var lidt at et kup, og så har jeg tænkt og den er sku lidt for slasket og upræcis, og så har jeg brugt den lidt og tænkt, det er faktisk ikke så ringe endda utroligt hvad man kan få for 500, eller 800 som HN's normal pris er.

Jeg har slebet et par drejejern på den, og det har faktisk fungeret OK. Men der er et issue med stenen synes jeg, og det kan lige så vel skyldes, at jeg ikke er dygtig nok til at bruge den, men den bliver utrolig hurtig slidt, og hul eller skæv, der tror jeg den sten som Tormeken har er i en helt anden klasse.

Jeg kan dog svare konkret på at Tormek og Scheppach deler samme mål (12 mm) hvad angår om du kan bruge Tormek's forskellige jigs og land på en Scheppach, det kan man. Jeg har selv købt forskellige Tormek Jigs og de passer. Jeg har også bestilt CBN hjul, da jeg som sagt synes at stenen bliver slidt op alt for hurtigt. Skulle maskinen stå af så vil jeg kunne bruge CBN hjulene på en Tormek hvis jeg køber en sådan eller på en langsomtkørende bænkslinger. De kører uden vand.

Hvis du ikke ved hvad CBN er så kan du google på det. Jeg kendte det ikke selv for ½ år siden. Men kort fortalt så holder de formen og slides ikke ned (alt kan dog slides eller ødelægges). Jeg har ikke fået mine egne hjul, da de er i restordre, så jeg kan ikke give dig nogle konkrete erfaringer med dem, derfor googel lidt på det.

Håber du kan bruge mit besyv, da jeg også er helt grøn, men har brugt en del tid på at undersøge det med slibegrej.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team