www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 14:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 26 mar 2021, 20:00 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Jeg kunne godt tænke at høre jeres erfaringer med de forskellige ståltyper.

Jeg har nu set, at der er mange der går fra det tidligere traditionelle M2 stål til nogle lidt hårdere typer. Ofte har jeg set, at der refereres meget til M42. Trædrejebutikken har deres egen linje som er Böhler S600 som de skriver er sammenligneligt, i al fald hårdhedsmæssigt. Hårdheden er jo ikke alt, sammensætningen af de forskellige komponenter og hvordan det er varmebehandlet er har jo også stor betydning. Lidt googling viser at sammensætningen er noget forskellig.

Böhler S600
C Cr Mo V W
0.90 4.10 5.00 1.80 6.20

M42
C Co Mo Cr V W
1.08 8.00 9.40 3.90 1.20 1.50

Er der nogle der har erfaring med om de jern fra trædrejebutikken holder æggen lige så godt som M42. Og så er jeg klar over at M42 også findes i en cryo udgave, som skulle gøre det endnu bedre.

10V er jo en anden ståltype, da det er pulverstål. Pulverstål er nærmest pr definition bedre stål da det skulle være mere homogent.

Og jeg ved godt jeg er helt novice og det sikkert for mig er lige så godt at slide et par jern i M2 op først, men derfor vil jeg gerne høre hvad I har af erfaringer. Jeg har prøvet lidt med en 10 mm bowl Ujern fra trædrejebutikken i S600, jeg synes skarpheden holder OK men jeg har heller ikke noget at sammenligne med. Prisen er fornuftig, og så kan man købe dem uden håndtag, som jeg jo gerne vil lave.

Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2021, 21:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Da der ikke findes objektive bedømmelses-kriterier for drejejern, kan du ikke regne med noget klart svar.
Et par hints og pointer kan du derimod godt få.

1) Hårdhed er ikke nær så vigtigt for brugbarheden som du vist antager.
Det svære er ikke at lave hårde drejejern men at lave en legering, der både er sej, slidstærk/hård og let at skærpe.

3) Langt vigtigere end forskellen mellem de nævnte stållegeringer er udformningen af udfræsningen og den måde, du sliber jernet på (og selvfølgelig drejeteknikken).

2) Den væsentligste forskel på de fancy ståltyper og almindeligt M2 er, at de avancerede typer skal slibes med længere mellemrum. Jeg kommer lige ude fra værkstedet og har drejet en mindre skål. Drejejernet (dyrt pulverstål) var ikke i nærheden af at være sløvt, men før jeg tog den sidste, fine spån fik jernet lige en hurtig opfriskning på bænksliberen. Det samme ville jeg have gjort med et M2-jern.

3) Pulverstål er brygget på elementer, der ikke ville kunne "røres sammen" på normal vis men kun legeres netop som pulver og under enormt tryk. Derfor er lidt over 20% af mine PM-jern alt muligt andet end jern, deraf den høje slidstyrke - og den gustne pris.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2021, 23:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Kan vist kort siges at hvis du er produktionsdrejer vil det betyde noget at skulle slibe dine jern et par ekstra gange. Som hobbydrejer betyder de 2 x 30 sek ekstra nok ikke så meget!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 mar 2021, 15:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det kunne jeg ikke have sagt bedre!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team