www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 01:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 01 feb 2021, 17:01 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for alle de respons jeg har fået på spørgsmål omkring slibning og valg af maskintype. Så stødte jeg på en anden tråd hvor der var en (Jens) der havde sat et CBN hjul på en Scheppach. Hvis de kan sidde på en Tormek så kan de vel også sidde på en Scheppach. Og endda en 250 mm på en 200 mm maskine, da det jo ikke er nødvendigt at bruge vand.

Tak for svar på mail Jens.
Jeg har lidt supplerende spørgsmål til dig Jens. Jeg har lige målt på min Scheppach at der kun er Ø 12 mm på holderen der går ud. Jeg er klar over at der under alle omstændigheder skal en eller anden omformer på også hvis et CBN hjul sad på en bænksliber. Har du fundet en metaludgave så det er noget der sidder ordentligt. Ved du om det også er Ø 12 mm der bruges på Tormek. Man kunne jo godt forestille sig at scheppach havde efterlignet dem og brugt samme standarter.

Kører den stabilt. Jeg synes det lidt er noget slinger med standart slibestenen, men der er sikkert fordi den ikke er niveleret, det er jo sandsynligt, at det kører mere stabilt med CBN.

Jeg er bekendt med at man ikke skal lægge så meget pres på, så motorkraften er som jeg kan forstå på dig nok, selv om det kun er 120W som jeg husker og næppe industrikvalitet. Hvad hvis man ikke bare skal skærpe men fjerne en del materiale (der er selvfølgelig hærdet stål) er det noget den kan trække hvis man tager en grovere udtage f.eks. 180 eller 80. den kører jo med under 1/10 omdringer i forhold til en langsomtkørende bænksliner. Men så er der i al fald slet ikke problemer med ophedning selv om man kører tørt, når det er CBN.

Du skrev til mig at du brugte kun CBN til HHS men det kan vel bruges til alt stål når bare det er hærdet. Ved godt at det ikke må bruges til mild uhærdet stål.

Jeg skal nok bare kaste mig ud i de CBN hjul så kan jeg jo se om det funger på min Scheppach maskine. Hvis ikke må jeg jo ofre en bænksliber.

Du bruger 250 mm. Er der en bestemt grund til at du har valgt det (som en Tormek T8) og ikke 200 mm som den er beregnet til og som jeg kan forstå mere er standarten på bænkslibere, som nogle gange også er 150 mm men 200 anbefales. Jeg er selvfølgelig klar over at hulslibingen bliver større med mindre hjul.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team