www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 maj 2024, 03:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 03 dec 2009, 00:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Min drejebænk er en MC 900.
Den har variogear med to par af skiver (hvad mon de hedder?), som kan ændre størrelse, alt efter belastning.
Hvis de altså kan glide langs akslerne. Og inderste på hovedakslen sidder fast.
Skiverne er lavet af letmetal, som er rimelig skrøbeligt, så grov vold med hammer er udelukket.

Der er nok nogle stykker af os, der har en MC 900 eller lignende bænk med variogear, så jeg tror at andre har haft lignende problemer.

Forslag til løsning modtages med tak.

Vedhæftet fil:
Variogearet.JPG


Herunder er problemskiven.
Når det ellers virker, skal den kunne glide indad langs akslen.

Vedhæftet fil:
Problemskiven.JPG


Venlig hilsen Jens
Medlem af drejebænkejerenes sorggruppe vedr. misfungerende udstyr.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2009, 01:58 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 22 feb 2009, 02:32
Indlæg: 182
Geografisk sted: Ålsbo,Fyn
Hej Jens

Jeg har en MC1100 og den har det samme problem , jeg smører den med WD40 eller med Triflov (det holder længere men koster en halv jetjager i forhold til WD40).

Sprøjt noget af det på akselen og bevæg håndtaget i medens, hvis det sidder helt fast så vent et stykke tid så kommer den løs lidt efter lidt, det er lige som en møtrik der er rustet fast, det er det fine savsmuld der er årsagen.

Mvh
Keld

_________________
Hilsen
Keld Rosengren Olesen

http://www.kniplepinden.dk/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2009, 07:26 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Keld har ret - jeg oplevede det også en del gange da jeg var den ulykkelige ejer af en MC1100 bænk. Desværre var min lavet med motoren liggende paralelt med vangen dvs. med bunden ned mod det emne jeg drejede i.
Bunden af motoren er monteret med køling og viften gjorde at alt støvet havde en fast retning mod spindeldokken - og den er ikke specielt tæt - desværre.

Så smøre, smøre, rense, rense - så er du også beskæftiget :D :D :D

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2009, 09:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
De der variogear er og bliver noget skidt når man bruger dem i et - sommetider temmeligt støvfuldt miljø. Er der fedtstof på gearets glideflader(akslen) kommer støvet med ind når gearet bevæges, og så er det som Anders påpeger: Rens, rens,smørring, smørring rens igen smør igen - og sådan kan en hyggelig dag i værkstedet sagtens se ud.

Et lille råd - som IKKE fjerner problemet - men som, måske, kan reducerer problemet lidt er at anvende en MOLYBDÆNFEDT. Den er billig at anskaffe, men har den fordel at støvet for det meste vil lægge sig på fedets overflade, hvor det så skrabes af når gearet bevæges.

Molybdænfedtet fjerner IKKE behovet for rengøring, ny fedt - men kan forbedre bevægeligheden i gearet. Kig lige efter om hullet til akslen er blevet for slidt. Er det tilfældet vil hjuldelen "kæntre" og begynde at "gnave" i akslen. Så bliver det meget sværere at bevæge gearet.

Det skal nævnes at hvis gearet er slidt på grund af støv som allerede er trængt ind imellem akslen og gearhjulet, tja, det var så det gear, og så er man i den situation at man nok ønsker at anskaffe en 3 x 380 V motor med frekvensstyring, et par moderne fladremhjul og en 3 faset strømgruppe i værkstedet. Det koster sandsynligvis mere end en god drejebænk.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2009, 10:13 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Ellers kan man smøre det med en teflonolie men den koster en trulliard pr dråbe :) men det virker fuldstændig fantastisk..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2009, 10:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Rigtigt Rasmus, men problemet med disse olietyper er at viskositeten (Tyktflydenhed) er meget lav - næsten som man kender cykelkædeolie. Det betyder at støvet blandes ind i olie, og så virker som sandpapir imellem aksel og hjul. Da akslen er af stål og hjulet af et væsentligt blødere materiale, ja, så slides hjulet ret hurtigt, og tolerancen bliver hurtigt så dårlig at hjulet "kæntre"- og så er "fanden løs i Laksegade" som man siger omkring Køvenhavnstrup.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2009, 10:41 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Yep, desuden er problemet også at flere af den anden slags midler tørsmørremidel og ligenden tiltrækker fugt.

Så det er naw pis (som vi jyder siger hihi)

jeg vil sige, brug kompressoren til at rengøre med hver dag, og skil den ad ofte og rens og smør den, men pas meget på ikke at få middel på hjulene for så er det helt skidt med at få den til at trække :)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2009, 12:46 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 20 okt 2009, 19:30
Indlæg: 156
Geografisk sted: 2625 Vallensbæk
Rasmus skrev:
Yep, desuden er problemet også at flere af den anden slags midler tørsmørremidel og ligenden tiltrækker fugt.

Så det er naw pis (som vi jyder siger hihi)

jeg vil sige, brug kompressoren til at rengøre med hver dag, og skil den ad ofte og rens og smør den, men pas meget på ikke at få middel på hjulene for så er det helt skidt med at få den til at trække :)


Jeg har fulgt med i tråden da jeg er blevet ejer af en MC900 maskine :P
Og vil jo gerne undgå sådan et problem.

Jeg forstår ikke helt det med at man skal passe på med ikke og få det på hjulene :(
Når man smør akslen, så kommer det vel også på hjulet når man flytter gear eller hva ?

_________________
Mvh

Michal Juul


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2009, 14:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Tja Michael. Det er jo ikke trækremmen som skal smørres, vel. Får den lidt olie/fedt på trækfladerne er det slut med at få bænken til at trække ordentligt. Går det helt galt kan det koste en ny rem, fordi fedt/olie utroligt let trænger ind i remmen.

Gør som Rasmus foreslår: Brug trykluft til at holde den ren- men, pas på med at puste støv ind imellem akslen og hjulet.

Det er sgu ikke nemt at være hobbydrejer, vel :o

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2009, 18:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Jeg har haft en 900 bænk i 9 år og aldrig oplevet nogle problemer med det "DAFgear".
Rengjort ved remmen er den vist kun blevet en gang. Det har vel været friktion nok??
Mvh
tjmanden Torben

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2009, 18:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Ja, jeg må sige at jeg heller ikke har problemer med min MC900. Jeg renser med trykluft af og til. Motorakslen har en lille kugle i enden, og det er en slags smørekop. Jeg har en lille fedttryksmører med spids studs. Den kan skubbe kuglen tilbage og der kan smøres den vej ind. Den anden aksel får et lille sprøjt hæftefast fedt på spray af og til. Tør godt af inden der smøres, så der ikke gemmes gamle fedtrester og træstøv under det nye fedt. Til remmen har jeg noget remsmører på spray. Det får den også et lille pist af nu og da. Remsmøremidlet hæver friktionen, og jeg bilder mig ind at lidt af lyden fra remmen forsvinder. Jeg har en gang skiftet lejer i penolen. Da var bænken næsten ny, og de lejer jeg tog ud var af den billigste kinamodel. Der kom SKF-lejer i, og de har vel kørt i næsten 9 år nu.
Bemærk at det er standardlejer der sidder i. De kan købes til fornuftige penge hos Sanistål, FTZ, Mekonomen og lignende steder. Tag de gamle lejer med, så hitter de ud af det :)

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 dec 2009, 19:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Vario gear gymnastik for trædrejere:

Husk lige på at Variogear består af mange bevægelige dele, som udsættes for ret store kræfter - både i retning af trækket, men også fra stød/hug, tværkræfter o.sv.

Bliver gearet ikke "brugt" rigtigt vil dets evne til at "Varriere" hastigheden lide skade, og det kan let ende som et "fast" gear.

Den simple måde at holde gearet "i form" er når feks. man starter ppå en hyggelig drejerdag, at køre hastigheden helt op og ned igen et par gange, så gearets bevægelige dele kommer ud i deres yderstillinger. Når man så indstiller hastigheden til dagens drejning, er gearet i fin form. man skal så bare huske at ændre indstilling en gang imellem, så kommer der ikke slidmærker i akslerne så hurtigt.

Også rengøring og smørring er vigtig, og passer man på sit gear, holder det (som flere angiver) ganske udemærket

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2009, 01:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Det ville være dejligt at kunne fortælle, at problemet nu er løst, og at jeg er glad igen... men nej.
Maskinen har stået natten over med rustløsningsmiddel på akslen (Servisol), anbefalet af Rosengren, men skiven sidder stadig fast.
Rådene om, hvordan man med rettidig omhu bør vedligeholde variogear, vil jeg huske på, når og hvis jeg får skiven løs igen.

Fristelsen til at finde hammeren frem og give et par raske slag er der jo, men risikoen for at ødelægge skiven får mig fra det, i hvert fald ind til videre.

Jeg har noteret mig, at Trædrejerbutikken er begyndt at sælge remskiver. Siden han gør dét, må der jo være et marked. Men jeg kan godt bruge de 250 kr til noget andet.

Tak for jeres respons.
Venlig hilsen Jens
Stadig medlem af drejebænkejerenes sorggruppe vedr. misfungerende udstyr


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2009, 01:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
man kan få / låne en 3 armet aftrækker
med lidt varme og forsigtighed kan det måske lykkes at trække hjulet af.

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2009, 09:25 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Tja ellers WD40 og arbejde arbejde arbejde arbejde med den stille og roligt og blive ved med at smøre kunne være en løsning.. Sådan har jeg fikset min da den havde noget af det samme.. (den gang jeg var ulykkelig ejer af en kinser)

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2009, 15:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Krisen er over.
Smørelse på over to nætter og forsigtig behandling med en træklods og en hammer fik skiven til at løsne sig.
Nu virker gearet igen.
Så viste det sig desuden, at gearsystemet ikke var samlet rigtig fra fabrikken; før var det noget tungt at skifte hastighed, men nu glider det let.

Bent K, var der noget med at du havde modificeret gearet, så bænken fik en lavere hastighed?

Venlig hilsen Jens

Medlem af drejeklubben Prøvigenogigen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2009, 17:23 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Bent K, var der noget med at du havde modificeret gearet, så bænken fik en lavere hastighed?

Venlig hilsen Jens

Medlem af drejeklubben Prøvigenogigen[/quote]

Hej Jens.
Nææ, jeg har ikke ændret på mit gear. Så jeg ved ikke lige hvor den kom fra :?: :?:

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team