www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 01:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 07 dec 2018, 18:53 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 04 dec 2018, 19:44
Indlæg: 6
Er der nogen der kender til kvaliteten af disse jern?
Jeg har læst om diverse meninger til køb af jern her på forum, og som begynder (på en lille bænk) vil jeg selvfølgelig lytte til erfarne drejere. I min søgen på nettet fandt jeg disse jern- skal jeg skynde skrigende væk fra den side?
https://www.primusdanmark.dk/drejejern- ... results=21

Mvh Karsten


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2018, 19:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Ja!

Sæt er en markedsførings-fidus, der går ud på at sælge folk nogle jern, de kan bruge sammen med nogen, der aldrig bliver brugt.

Skriv lidt om, hvad du planlægger at begynde med at dreje, så er det nemmere at give dig et par tips til indkøb.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2018, 19:10 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 19 maj 2008, 22:49
Indlæg: 66
Geografisk sted: Øster Brønderslev
Med en pris på ca. 150 kr pr. Jern er det nok middel kvalitet, men anvendelige især til blødere træsorter. Min indvending går mere på, at med et sæt på 8 er der ca. 5, som man aldrig bruger. (Min erfaring gennem 50 års drejehobby)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2018, 19:59 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Ring til Sminge.dk og fortæl hvad du vil lave, såfår du vejledning af Allan, og ikke mindst gode jern til rigtig pris.
:D

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2018, 01:47 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 04 dec 2018, 19:44
Indlæg: 6
Efter lidt søgen efter bedste tilbud har jeg fundet 3 mulige forhandlere som I selvfølgelig kender - Promat, Linå og Sminge
Egentlig er det jo nemmest at købe et sæt, men det er faktisk ikke billigere.

Er der lidt rådgivning at hente selvom der er mange henvisninger. I givet fald vil jeg blive glad og hvis nogen spørger hvad jeg vil dreje er svaret bare - det må tiden vise, jeg skal jo lige igang :-)

http://www.promat.dk/drejejern_hamlet_d ... 0_120.html
her er sæt til henholdvis 1750 - 850 - 1800

1.
https://www.linaa.dk/shop/drejejernssaet-249c1.html
Her er et sæt med 5 stk.Crown til 1249

2.
http://sminge.dk/10-drejning-23/14-drej ... ejern-189/
har ingen sæt - bare enkelt stk. jern

3.
https://www.globaltools.dk/maskiner/til ... -sat-Crown

et crown sæt til 1127,50

Mvh. en søgende og vægelsindet sjæl/Karsten


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2018, 08:54 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Alle leverandører er ok, men jeg ville vælge Sminge. Det er meget afgørende om du vil dreje skåle, lysestager eller andet, for hvilke jern du skal vælge. Mejslen er altid god, men ikke den letteste at lære og danse med. Overvej om ikke du skulle tilmelde dig et kursus, og så der lære hvad der passer dig! :D

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2018, 12:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 nov 2009, 14:32
Indlæg: 1736
Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Hej Karsten

Har du tjekket www.traedrejerbutikken.dk ud?

_________________
Med venlig hilsen

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2018, 13:19 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 19 apr 2010, 12:11
Indlæg: 106
Besøg en drejer i din nærhed så du fysisk kan se hvad du har brug for inden du køber noget.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2018, 17:33 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Hej Karsten.

Jeg oplever desværre ofte kursister, der kommer med drejesæt, der har været billige. Disse drejsæt består ofte af nogle jern, der ikke altid er optimal for en trædrejer. Som trædrejer har du brug for et skrubrør, et stikstål, en mejsel, et fladt u-stål, et 10 mm u-jern og gerne et 16 mm u-jern. De nævnte jern er det optimale. Du kan vælge skrubstålet fra og anvende dit 16 mm u-stål. Mejslen kan også bruges i stedet for skrubstålet, men da det ofte er det sidste jern en trædrejer lærer at bruge vil jeg ikke anbefale dette. Køb jernene enkeltvis i en god kvalitet, de holder resten af din tid. Vil du vide mere kan du gå ind på min hjemmeside under drejning og drejejern. Der vil du finde mere information. Bor du i nærheden af Brejning, er du velkommen forbi.

Hilsen

Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 dec 2018, 18:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
-og som jeg har ytret efterhånden mange gange; stikstålet - som rettere burde kaldes det engelske navn Parting Tool, da det er det eneste, det kan; dele ét stykke træ i to ( og alt værktøj kan vel i grunden bruges til at stikke med ? Dumt navn !) - kan også sagtens undværes - eller lav et selv.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 dec 2018, 01:18 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 apr 2016, 07:41
Indlæg: 20
Geografisk sted: Ejby ved Køge
nilsfrederiksen skrev:
-og som jeg har ytret efterhånden mange gange; stikstålet - som rettere burde kaldes det engelske navn Parting Tool, da det er det eneste, det kan; dele ét stykke træ i to ( og alt værktøj kan vel i grunden bruges til at stikke med ? Dumt navn !) - kan også sagtens undværes - eller lav et selv.
Nils Frederiksen


Vil da nødigt undvære et stikstål - og det kan skam også andet en bare være “parting tool”. Det fungere glimrende som en meget smal mejsel, når man skal ind i små hjørner. Når jeg laver svampe, udhuler jeg også toppen, hvilket ikke kan lade sig gøre uden stikstålet.

Og navnet kommer af det danske udtryk for at “part off”, nemlig “at stikke emnet af”...

Ift. Drejejern har jeg købt Stubai hos Dorch&Danola. Jeg har købt uden skaft og drejer dem så selv. Dem er jeg ganske godt tilfreds med.

_________________
/Steen

Drejer siden oktober 2015
Killinger KM1400,Scheppach HMS 1070,Bosch GTS 10 XC, Elechtra Bechum BAS 250


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 dec 2018, 01:48 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 04 dec 2018, 19:44
Indlæg: 6
Tak for alle svarerne. Nu skal jeg så til at handle og måske krejle lidt, uden at forkøbe mig -
håber jeg:-))
Vh. Karsten


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 dec 2018, 23:00 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 04 dec 2018, 19:44
Indlæg: 6
Ja, så blev det Sminge der rendte af med leveringen af 5 stk.Hamlet jern. Fin behandling og et ok tilbud.
Vh. Karsten


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team