www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 17:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Drejejern
Indlæg: 27 nov 2018, 17:54 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 17 feb 2017, 11:56
Indlæg: 9
Geografisk sted: Bedsted Thy
Hej
Leder efter en fingernail Bowl gouge i 13 og/eller 16 mm og faldt over
Trædrejebutikkens Silverline serie. Nogen der kender dem, eller kan komme
Med alternativer
Mvh Helmer


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejejern
Indlæg: 27 nov 2018, 21:13 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 05 nov 2018, 13:15
Indlæg: 43
Geografisk sted: Odense
Kigger lige med.. :D Er også på udkig efter drejejern, og er helt ny i faget, så prøver at blive klog på hvad man skal købe

_________________
|~ glad amatør på en Union Graduate ~|


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejejern
Indlæg: 27 nov 2018, 22:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Joda! Både Crown og Hamlet laver gode U-stål eller Bowl Gouges, som de hedder på engelsk. Fingernail-slibningen er jo noget, man selv kan lave efter ønske og behov.
Silverline-jernene er almindeligt M2-stål selv om nogen har snakket om at de holder skæret længere, noget a la det dyrere M42-stål.
Vigtigere er formen på hulningen (udfræsningen) på drejejernene. Især hvis man vil arbejde med fingernail-slibningen.

Morten, du bor i Odense. skriv en mail eller en PB (brug knapperne under dette indlæg), hvis du vil kigge forbi mig en dag og se lidt nærmere på jern og slibninger.
Jeg bor mellem Kværndrup og Gislev.
Helmers indlæg er halvandet år gammelt, så han har nok fundet en løsning.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejejern
Indlæg: 27 nov 2018, 22:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Hej Lars!
Man kan godt se du er blevet pensionist!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Indlæg 1 1/2 år gammelt???????????????????
Såvidt jeg kan se i øverste højre hjørne er det nærmere 1 1/2 time!!!!!!

Med hensyn til Trædrejerbutikkens silverline serie har den modsat hamlet og crown en halvrund udfræsning, de andre har elipseformet.
Med hensyn til stålets kvalitet, har jeg både hamlet, crown, sorby og oneway i 10 mm. de tre første virker ens under brug og holder ægen lige længe, det samme gælder silverline, oneway holder længere, købte i tidens morgen flere onewayjern efter anbefaling af Per Froholt, det har jeg aldrig fortrudt.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejejern
Indlæg: 28 nov 2018, 07:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Ups, kiggede på tilmeldingsdatoen, men pointen om invitationen bliver den samme når jeg ikke ved, hvor Helmer bor.

Glæder mig at du er enig i punktet om udfræsningen og dermed skærets form.
Glenn Lucas sagde sidste år i Viborg, at det var et rent omkostnings-spørgsmål:
Fræsere med rund profil er langt billigere en med parabol-profil. Det ved andre mere om end jeg.

Sorby-jern har jeg ikke været imponeret over.

Oneways jern er lækre, men det er så også en helt anden prisklasse på linje med Crowns PM-jern og ikke et prismæssigt alternativ til Silverline og andre "almindelige" jern.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Drejejern
Indlæg: 28 nov 2018, 14:32 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Drejejern, Slibning og formen på udfræsningen er et stort emne. Dertil kommer kvaliteten af det stål, som anvendes.

En fingernegl slibning er nemmest at udføre på et jern med en parabolisk udfræsning. Det er vigtigt for at få det optimale ud af slibningen at den skærende del får en konveks form.
Er udfræsningen V-formet som på mange standart jern bliver det lidt sværere, men med nogen øvelse kan det lade sig gøre, men der er en stor tendens til at den yderste del af skæret bliver konkav i stedet for konveks. En U-formet udfræsning som f.eks. på Træbutikkens Silverline serie, giver en noget større udfordring. Den har en meget stor tendens til at blive konkav i stedet for konveks. I bedste tilfælde bliver den meget lige. Jeg har nævnt dette for Rene. Stålkvaliteten og forarbejdningen af Silverline jernene er i top.

Hamlet producerer begge typer jern - det V-formede og der paraboliske.. Sminge Inventar og Maskiner forhandler begge typer. Køber du et jern med en fingernegl slibning får du også et jern med en parabolisk udfræsning.

Du kan gå ind på min hjemmeside under værkstedet og slibningen og se en billedlig fremstillingen af den paraboliske og V-formede udfræsning. Der vil også når tiden tillader det komme billeder af en slibning med den U-formede udfræsning.
Hilsen

Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team