www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 maj 2024, 16:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 18 nov 2009, 17:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Fin undersøgelse Bjørn. Fint at du gider gøre et flot stykke arbejde som dette - så nu mangler vi bare at de prof. sælgere af dette udstyr kommer på banen med de sidste detaljer. underligt egenligt at de ikke har ladet høre fra sig endnu :o

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2009, 03:02 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2008, 14:00
Indlæg: 127
Geografisk sted: Thailand
Lidt praktisk erfaring med spånsug og svævestøvfilter. Jeg har punktudsugning fra alle mine maskiner med spjæld så der kun er udsugning fra den maskine jeg bruger. Anlægget der suger er en Jet DC-1100CK som er placeret i et lille rum udenfor mit værksted, og jeg kan se på væggene at der er en del meget fint støv der ikke bliver fanget af filtret, men så er det jo godt at det står udenfor værkstedet. Nu ved jeg godt at jeg ikke sender varmen ud, men så her jeg lidt det omvente problem, for det bliver hammeren varmt inde i værkstedet når jeg bruger udsugningen.

Så har jeg et Jet AFS1000B svævestøvfilter hængende ned fra loftet, som er tændt stort set hele tiden når jeg er i værkstedet. Derudover har jeg sat ekstra filter på min aircondition, for det gik ret hurtigt op for mig at kølelegemet i aircondition fuldstændigt blokkede til efter ganske kort tid. Efter jeg satte det ekstra filter på aircondition er der ikke mere støv på kølelegemet, og det siger mig så at der faktisk ikke er mere svævestøv i mit værksted, for hvis der var noget ville det omgående sætte sig på kølelegemet i aircondition, da det er konstant fugtigt og vil fange de mindste støvpartikler øjeblikket. Filtret foran indsugningen til aircondition bliver også fuldstændigt gråt efter nogle ganske få dage, det samme gør filtret på Jet filtret, som begge bliver renset en gang om ugen, men luften i værkstedet er så også behagelig at arbejde i, bruger dog stadig min Xstream maske når jeg sliber.

Hilsen - Carsten

_________________
VaVa Pipe Bangkok - Thailand
http://www.vava-pipe.com/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2009, 08:45 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Carsten : Godt at høre det virker som det skal :)

Bjørn B : godt stykke arbejde med sammeligningen. det er altid godt at få tingene stillet sammen over for hinanden. Hvis der er yderligere spørgsmål ved jeg at både sminge og jeg gerne svarer på dem eller sender dem videre til producenterne.

BjørnA : Hvis du vil have svar på spørgsmål må du komme med dem konkrediser dem og kom med dem. Enten i en tråd for sig eller på telefonen eller mail jeg står til rådighed med de svar jeg ligger inde med og stiller dem gerne videre i systemet.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2009, 12:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Carsten skrev:
Lidt praktisk erfaring med spånsug og svævestøvfilter. Jeg har punktudsugning fra alle mine maskiner med spjæld så der kun er udsugning fra den maskine jeg bruger. Anlægget der suger er en Jet DC-1100CK som er placeret i et lille rum udenfor mit værksted, og jeg kan se på væggene at der er en del meget fint støv der ikke bliver fanget af filtret, men så er det jo godt at det står udenfor værkstedet. Nu ved jeg godt at jeg ikke sender varmen ud, men så her jeg lidt det omvente problem, for det bliver hammeren varmt inde i værkstedet når jeg bruger udsugningen.

Så har jeg et Jet AFS1000B svævestøvfilter hængende ned fra loftet, som er tændt stort set hele tiden når jeg er i værkstedet. Derudover har jeg sat ekstra filter på min aircondition, for det gik ret hurtigt op for mig at kølelegemet i aircondition fuldstændigt blokkede til efter ganske kort tid. Efter jeg satte det ekstra filter på aircondition er der ikke mere støv på kølelegemet, og det siger mig så at der faktisk ikke er mere svævestøv i mit værksted, for hvis der var noget ville det omgående sætte sig på kølelegemet i aircondition, da det er konstant fugtigt og vil fange de mindste støvpartikler øjeblikket. Filtret foran indsugningen til aircondition bliver også fuldstændigt gråt efter nogle ganske få dage, det samme gør filtret på Jet filtret, som begge bliver renset en gang om ugen, men luften i værkstedet er så også behagelig at arbejde i, bruger dog stadig min Xstream maske når jeg sliber.

Hilsen - Carsten



hej Carsten,

Dejligt at se nogle praktiske erfaringer med svævestøv og indsatsen imod svævestøv. Det var sådan set den form for information jeg havde håbet på at trække ud af forhandlerne. med andre ord, giv dog folk nogle detaljer de/vi kan forholde os til.

RASMUS/SMINGE
Kom frem med f.eks en tabel som viser forholdet mellem cirkuleret behov i forhold til et givet rumfang. Kom med en oversigt over behov for cirkulation i m3 pr. time, og sæt det gerne i forhold til en given støvbelastning.

det er jo ligesom ikke nok at skrive : lad filteret køre et par timer . Kom med noget konkret til hvordan man skal/bør bruge filteret mens men drejer/pudser.

Kom med noget praktisk information om den maximale belastning filteret kan tage.

Kom med nogle relevante informationer om filterne, deres forventede levetid. rensning af filtre, Hvordan ser man at filteret er ved at "lukke til", o.s.v.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2009, 13:10 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Stop stop - det er ikke rimligt det her. - du beder 2 sælgere om at komme med en type svar som normalt kommer fra særligt uddanede Rådgivere. :? :?
Sælgere kender normalt kun til dele af et produkt og henviser derefter til en hjemmeside og til manualer.

Jeg synes ikke det er rimligt at ligge så meget pres på - vi har konkluderet hvad de to anlæg kan - så er det op til en selv om man vil være sin egen konsulent eller få hjælp til at dimensionere det anlæg man har behov for.

Det er ok at man beder andre om hjælp, også her på forummet.

Man beder jo heller ikke byggemarkedet om at tegne det hus man skal til at mure vel????? Der spørger man en kvalificeret rådgiver.
Til orientereing så har jeg tidligere dimensioneret denne typer anlæg til forskellige typer værksteder i forbindelse med mit arbejde som Bygherrerådgiver/Projektleder. - og jeg tager altså ikke en tøddel under 900,- i timen plus moms for det.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2009, 14:08 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Du har jo meget ret Anders. Man kan ikke forvente komplet viden af en sælger af et produkt.
Men det ændrer jo ikke ved at området er uoverskueligt for flere af os. Og det ville være rart hvis de som sælger produkterne, også var i stand til at henvise til kompetent rådgivning om disse produkter - eller bare konkrete undersøgelser af deres virkning. For selvfølgelig skal en sælger da ikke vide alt.

Jeg vil så stille et andet spørgsmål.
Er der nogen her på forum, der ved hvor vi kan finde konkrete undersøgelser af konkrete støv/spån-sugere?
Er der nogen her på forum, der ved hvordan man beregner sit behov?

Det er stadigvæk sådan, at vi faktisk ikke aner hvad godt de svævestøvfiltre gør. Jo de fjerner noget svævestøv. Men jeg læste et sted at det er de partikler der ligger mellem 0.1 og 1 my der er de værste. Og de filtre vi kan købe fortæller mest om det støv der er over 1 my.

Vi har allesammen ansvar for vores eget helbred, men hvordan pokker skal vi kunne tage det ansvar, når vi ikke kan få konkrete oplysninger.

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2009, 15:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Og så en lige højre laaangt ud af tangenten.

Nu er jeg nok en af de få som selv kan den slags omkring filtre, og hvis jeg ikke lige ved det, dog har en god fornemmelse af hvor jeg skal skaffe mig den fornødne viden.

Gunnar har helt ret. Punktet omkring partikler fra f.eks. 0,1 til 1 my diskuteres ikke i de datablade som jeg har kunne finde, og de 2 stakkels sælgere som der så sørgmodigt henvises til, vil jo gerne sælge, men da de også bryster sig af at have teknisk forstand burde de vel kombinere salgssnakken med teknisk kompetance.

Nu skal jeg nok holde k--- , men vil dog gerne slutte dette for min del med at uanset om Anders vil have 900 kr/time - så er sikkerhed dog noget om bør/må ligge enhver på sinde, og som enhver sælger med respekt for sig selv - uanset timeløn, bør tage særdeles avorligt.

Og, så kan man jo igen tage diskutionen op om der skal/kan blandes kommersielle interesser ind i snakken på forum. Tja- hvor ender man henne.

TJEK LIFE OVERSKRIFTEN PÅ DENNE TRÅD, IKK ;) ;) ;) ;) ;) ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2009, 18:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Ind i mellem har jeg følelsen af at trangen til selv at komme med kommentarer overskygger det at læse hvad der er skrevet i forvejen.

Et par af de spørgsmål BjørnA stiller kan man se forklaret dér hvor jeg sammenligner maskinerne.

Jeg vil også henstille til at man ikke hele tiden efterlyser at f.eks. Sminge skal fremkomme med noget mere dokumentation, da han ikke mig bekendt deltager i dette forum. Hvis I skal have dokumentation kan I henvende Jer direkte til leverandørerne. Men Allan (Sminge) har fortalt mig at der ikke er lavet laboratorieanalyser på Microclene.

I det hele taget er jeg så frustreret og irriteret på denne gang kæphesteridning og mudderkastning der har været i denne tråd, at jeg helst så at Rasmus slettede den (kan du det Rasmus?). Den tone der har været er slet ikke dette forum værdigt!

Tråden blev startet fordi jeg eftersøgte nogen der havde erfaring med disse 2 svævestøvsfiltre.

Der er 1 uvildig med erfaring (Carsten) der har kommenteret tråden. Og det er jeg dig taknemmelig for.

Til slut vil jeg sige at som jeg ser det, er Microclene nok det bedste køb af de 2, da de kan filtrere 65% af luften ned til 0,4/0,5 micron.

Hvis I ønsker bedre filtrering af luften kan I jo investere i en maskine med HEPA 13 filter: http://www.henning-jepsen.dk til 10.000 plus moms.

SLUT-PRUT-FINALE................................................................

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2009, 18:18 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Efter bjørns ønske låser jeg hermed tråden for flere indput. Hvis nogen øsnker yderligere information på de 2 maskiner henvend jer da til forhandlere http://www.sminge.dk eller http://www.denfynsketrædrejer.dk -

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2009, 18:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Jeg forstår ikke at vi ikke kan tage en fornuftig diskussion af emnet. Hvorfor skal en tråd låses?

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 nov 2009, 18:43 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Emnet er låst efter ønske fra brugeren der har startet tråden- alle er velkommen til at starte en ny tråd med det samme emne eller evt. et tilpasset emne.

BjørnB sidste kommentar giver mulighed for reflektion over tråden og mulighed for at starte forfra.

God fornøjelse.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team