De af Jer der har lyst til at læse hvad jeg til nu har fundet ud af med hensyn til svævestøvsfiltre kan læse videre her:
1# Man har åbenbart sat en norm der siger at luften skal skiftes 10 gange i timen.
2# Et eksempel: Lokalet er 5*3*2,2m = 33 m3. 10 gange 33 m3 giver 330 m3 luft der skal passere igennem filteret pr. time.
JET: De 2 modeller fra Jet kan uden problemer klare dette
MICROCLENE: Deres mindste model (100) er for lille, de andre modeller klarer det uden problemer.
Fordele og ulemper, som jeg ser det:
JET, ulemper: Store. Relativt tunge. Filtrerer 85% af luften ned til 1 micron.
JET, fordele: Billigere end Microclene, især den lille model. Kan stilles i 3 styrke trin.
MICROCLENE, ulemper: Dyrere end Jet. Kan ikke hastighedsreguleres.
MICROCLENE, fordele: Fylder mindre. Lettere. Forskellige ophængsmuligheder. Filtrerer 95% af luften ned til 1 micron. Filtrerer 65% af luften ned til 0,5 micron.
Supplerende:
Jet har indsugning fra front, og udblæsning bagtil. Hvis den anbringes op ad en væg, bør det nok være med siden til, så der skabes en cykloneffekt.
Microclene har forskellige modeller og udforminger, så de enten kan hænge på væg, i loft eller stå på et bord. F.eks anbefaler de at deres model 400 og 1200 hænger fra loftet midt i lokalet, da de suger luft ind fra siden (det er et rør). Model 780 kan stå på sin fod eller hænge på væggen. Model 1000 kan med fordel hænges bagved drejebænken, den suger fra bunden (rør). Der fås et forlængerrør, så man kan koncentrere suget endnu mere.
Hvornår er det på tide at skifte filteret? Micoclene foreslår denne test: Med nyt filter. Start suget, tag et A4 ark og lad maskinen suge det til sig. Stop maskinen. Tag tid på hvor lang tid der går til papiret falder af. Denne tid noteres. En gang om måneden laves denne test, og når tiden er halveret, skal filteret skiftes.
Jeg er mere og mere bestyrket i min opfattelse af at man skal supplere med et svævestøvsfilter: Allan (Sminge) sagde i dag at man ikke kan lave udsugning så man undgår svævestøv. Per Sepstrup har suppleret med svævestøvsfilter. Og Rasmus får ikke mere sorte bussemænner, efter at han har sat et filter op.
Link til Jet:
http://www.jetwilton.com/eu/fertigung/e ... cting.htmlLink til Microclene:
http://www.microclene.com.au/Link til støvstørrelser:
http://www.microclene.com.au/why.microclene.asp