www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 apr 2024, 02:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 16 nov 2009, 17:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Der er 2 sugersystemer til svævestøv, som jeg har kendskab til: Jet og Microcleen (eller er det Microclean), men er der forskel i effektivitet pr. krone?

Sminge har Microcleen 100 til 2000,- der filtrerer 95% ned til 1 micron.
Jet's model AFS-500 filtrerer 85% ned til 1micron, også 2000,-

Det burde vel så sige sig selv hvilken model man så burde købe, eller........

Da jeg besøgte Per Sepstrup havde han en Microcleen hængende over sin bænk, og han roste den i høje skyer. Han fortalte om en der havde lavet en krave omkring bunden, og på den måde fik han koncentreret suget lige over det emne han arbejdede med.

Sminge reklamerer desuden med løse filtre. Har Jet det? (Rasmus)

Jeg kan se at Jet's model har 3 hastigheder - men det gælder vel om at få så meget luft igennem som muligt, så er det vel ligegyldigt med 3 hastigheder??

Jeg lavede lige en olielampe i lørdags. Jeg havde udsugning på, plus maske. Men da jeg så skulle behandle den med EEE ultashine og Mylands, så tog jeg selvfølgelig masken af. I går troede jeg at jeg havde svineinfluenza (kan bjørne få det? ;) ) - jeg gik og småhostede og havde noget der lignede feber. I dag tror jeg at det var svævestøv, så nu skal der købes et filter.

Gode råd ønskes.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Senest rettet af BjørnB 17 nov 2009, 15:18, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2009, 17:33 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Jet AFS-500 kan jeg helt sikkert stå inden for og jeg laver gerne et tilbud til forumfolket på den, eks en afhentningspris hentes enten i århus eller odense. Grunden til det er at jeg er blevet meget hip på at folk skal sku passe bedere på deres helbred (lunger også og jeg jeg ved godt jeg stadigvæk ryger)

Jeg kender ikke microclean så det tør jeg ikke udtale mig om men jeg kender AFS-500 ret godt da jeg selv har sådan et.

der er 3 hastigheder, og jeg bruger faktiske at skrue lidt ned for det ind i mellem. Jeg har det stående på lav når jeg bare puldre rundt i værkstedet, der behøver man ikke bruge så meget strøm og den smule støj der er. Ellers kører det på fuld gas hele tiden.

Der fåes ekstra/nye filtre til den ingen problem. Men de holder længe da der er 2 af dem, et grovfilter og et fin filter fin=1-2 mikron

uanset om du ender med at vælge et fra mig eller fra Sminge så er det en HELT RIGTIGT!! investering det er meget meget få penge for at kunne holde meget meget længere....

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2009, 20:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
jeg har heller ikke oplevet at Bjørne kan få influensa, men på den anden side tror jeg at Bjørne også er lige så følsomme overfor opløsningsmidler + støv+ luftbåren polymerpartikler - og alt det andet som kan hæfte sig til de helt små støvpatikler som jo fremkommer når man roder med træ.

den kombination du fik i næsen sammen med lampeolien svarer nok til et godt volume af tobaksrøg, og det er da ikke så godt.

I gamle dage lærte jeg at det der med træstøv skal opfattes som en 2-trinsraket:

1:De store træstøvspatikler kan opfanges at standardfiltre, men, man bør ikke re-cirkulerer luften fra disse filtre.

2:Svævestøvsfiltre er KUN effektive hvis man har fanget alle de større patikler INDEN luft/støvblandingen går igennem svævestøvsfilteret, OG så har man jo et potentielt problem: Både den grovfilterede luft og luften med svævestøv skal nu igennem svævestøvsfilteret. (Nu "smider" man da ikke varmen ud længere, når man nu har brugt flere tusinde kr. på et "sølle" lille filter med en minimal 160W blæser- eller Hva---) :o

Jeg tror enda at man i træindustrien ikke engang må bruge recirkulation længere, hvis det ikke er via et genvindingsanlæg, hvor den opvarmede luft ikke kommer i kontakt med den luft som udsuges (med støvbelastning). Nu gælder arbejdstilsynets regler jo i industrien, men ikke for hobbyfolk.

Er det så ikke nærliggende at spørge om de svævestøvsfiltere som udbydes (Rasmus +Sminge) rent faktisk er dimminsioneret tilstrækkeligt store til at håndtere så store støv/luftmængder. Jeg tvivler, og har da heller ikke været istand til at finde dokumentation som underbygger at det skulle være tilfældet.

Hvad siger expertisen (Rasmus). :?: :?: :?:

Ps.: På sidste messe i Roskilde spurgte jeg Rasmus om dette Jet filter, og hvis det ikke var fordi forklaringen var en smule tragisk, ville jeg nok havde smilet lidt hele vejen hjem:

Han sagde:

Normalt vil man lade støvfilteret kører i nogle timer efter at man forlader værkstedet, så det fanger det støv som måtte være i luften/lokalet.

Tak skæbne. Hvad gør man så med alt det støv som svæver under næsen i alle de timer man faktisk er i værkstedet. Det tager jo TIMER at fjerne dem efter at "jeg" er sluppet ud af støvskyen. Ikkkkk :o :o

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2009, 21:43 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg gætter på at de dækker hvert et vist areal - som et rent gæt - Microcleanfilteret skal stå i umiddelbart nærhed af det man arbejder med - Jet´en Ser større ud og jeg tror at den dækker at større areal - det er nok derfor der er hastihedsregulering på så du ikke laver en vindtunnel rundt om ørene. Gætteri gætteri.... ;)

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2009, 21:44 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg var nede i værkstedet hos ras for et stykke tid siden - der kørte den og luften var helt fantastisk - jeg kender desværre ikke så meget til den anden.
Den fra JET står på min ønskeliste til Jul.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2009, 21:46 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Nå ja - spørgsmålene kommer lige til mig - Henholdsvis 85 og 95 % af hvor meget :?: :?: :?: :?: Det er jo ikke helt ligegyldigt hvordan man måler det. ;)

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2009, 22:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Som du skriver Andres: Microfilteret skal stå tæt ved hvor man arbejder. For mig er det da det naturlige: At man opfanger mest muligt støv i processen hvor det dannes. (drejning/pudsning)

Jeg har en smule svært ved at forstå at et microfilter som plaeres under loftet, måske temmeligt langt vær fra "kilden", hjælper på støvplagen lige når støvet dannes.

At atmosfæren i værkstedet er super næste morgen, når Jet filteret har "knoklet" hele natten med at fjerne støv, mens jeg snorksov med støv i næsen, hjælper jo ikke ret meget. Men ok, så skal der jo ikke støvsuges så meget før man begynder at frembringe nyt støv, vel. 8-)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2009, 01:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Når jeg skrev at jeg lavede en olielampe i lørdags, var det selvfølgelig underforstået at jeg drejede en. Det havde intet med lampeoliedampe at gøre.

Jeg føler at der er en del filosofering i dine indlæg BjørnA. ;) Det er jo ikke os alle beskåret at have industrielle udsugningsanlæg. Så derfor må vi klare os med det der nu kan skaffes for fornuftige midler. Jeg føler heller ikke at 10.000 liter lufts gennemstrømning i minuttet er helt så ringe. :lol:

Anders: Når man skriver henholdsvis 85% og 95% af støvpartikler på 1 microns størrelse, så føler jeg da at det er væsentligt om der kommer 5 eller 15% 1 microns støv retur i lokalet. Omvendt hvis Jet kører 10.000 l. luft igennem i minuttet, og Microcleen kun 3000 l. luft i minuttet, så burde Jet være mere effektiv.

Jeg har ikke kunnet finde data på Microcleens sugere. Jeg håber at Allan fra Sminge sender mig nogle data, så jeg kan sammenligne.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2009, 08:06 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Bjørn at man lader den køre efter at man har forladt værkstedet er KUN for at at tage det støv der er tilbage i luften, så længe du går i værkstedet hvivler du støv op der ligger på overfladerne i værkstedet, derfor er det en god ide at lade det køre efter man forlader værkstedet.

eks bruger jeg trykluften lige inden jeg går fra vækrstedet og ind til frokost.

for at svare på det første indlæg.

Der er ikke noget i vejen med at resirkulere luften fra de anlæg man benytter sig af. det man skal sikre sig at man får den filtreret så meget som muligt. Selvfølgelig er den optimale løsning et stort cyklonanlæg med en varmeveksler, med dertilhørende udsugning ved alle maskiner. Men lad os nu være realister, det skal være til at betale sig fra.

Dimensionerne på andre filtre end de 2 jeg udbyder kender jeg ikke, men de 2 modeller vi kører med tager henholdsvis 10 og 20 M3 i minutter det giver en tømining af at 50 kvm værksted komplet på 10 minutter med den lille model og 5 minutter med den store.

Filtrene tager i det ydereste 5 mikron og 1 mikron i det indereste filter.

Et svævestøvsfilter er ikke en erstatning af en punktudsugningskilde. Den spånsuger man benytter sig af skal have et godt filter og være i god stand så den ikke blæser mere støv ud end den suger ind. Et 2 minkron filter er at anbefale kraftigt.

efter jeg har monteret mit "sølle" filter i værkstedet (i loftet) er det slut med de brandfalige bussemænd, det er selvfølgeligt svært at måle sig frem til men det virker, jeg kan mærke en meget meget tydelig forskel på før og efter. Sammenligneligt kommer jeg i en husflidsforeninign hvor der er spånsug ved hver maskine, men ikke noget til at tage svævestøvet kan jeg tydeligt mærke det efter 2 timer, jeg er kortluftet når jeg kommer hjem.

Men arbumentet med at det ikke er den perfekte løsning er selvfølgelig korrekt, det er ikke perfekt, men det er en forbedring af indeklimaet i værkstedet med mange mange mange mange gange. Da jeg satte mit eget op tændte jeg det på fuld styrke og brugte resten af dagen på alm oprydning, ikke noget pudse eller dreje arbejde. det yderste filer (som er lyseblåt) var gråsort efter 4 timer!

i øvrigt er man mere end velkommen til at komme her og se det i live action og suge en mundfuld af luften ind.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2009, 10:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Dejligt at se at der efterhånden kommer reaktioner på et så vigtigt punkt som støv og helbred. Alle I som kan noget om dette burde jo oplyse alle andre om hvor vigtigt det er at reducere støvdannelsen/opfangelsen af støv/svævestøv.

At et filter cirkulerer 10 eller 20 m3 pr time er da ok, men, man bør stadig være opmærksom på hvordan/hvor man opfanger støvet.

Man er velkommen til at kalde mine indlæg filosofiske, men de er nu baseret på ganske hårde facts og hvad jeg har set i træindustrien over det meste af verden igennem mange år.

En filosofisk vinkel er at man kan lave en sammenligning mellem tobaksrøg (med micropartikler) og det meget fine svævestøv som kommer fra vor hobby.

I som sælger disse svævestøvsanlæg bør - som minimum, informere grundigt om korrekt placering af anlægene, give anbefalinger til hvordan folk kan undgå at stå i slipstrømmen mellem pudsebåndet of støvfilteret, og ikke mindst give relevant information om den forøgede risiko som jo opstår når man blander træpudsning med pudsning af behandlet træ.

Og sådan kan man blive ved, så alt i alt: Hvad med at få de rigtige facts/anbefalinger på bordet. Inviter dog Sminge- og evt andre til at dokumenterer deres anlæg sammen med PF-Design (Rasmus).

Kan det ikke lade sig gøre må man jo så igen gå tilbage til at anbefale at folk anskaffer sig en luftforsynet maske, og i øvrigt bruger næsnæse/mundmaske når man arbejder. Det gør jeg selv. Jeg har da heller ikke mulighed for at opstille recirkulerbar luftforsyning med varmeveksler og alt det som industrien bruger. El-regningen ville jo også løbe løbsk.

jeg vil da også gerne henvise til den debat som var her på forum sidste år, netop om luftmasker. Rasmus var jo dengang promotor netop for denne løsning, og det var jo ok.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2009, 10:16 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Og til de luftforsynede masker vil jeg stadig sige thumbs up. jeg har en og bruger den, men den har begrænsinger. den tager groft støv ikke det fine 1-2 mikron. Derfor er den ikke nok. Men skal suppleres helst med en god spånsuger med fint filter og et løst svævestøvsfilter.

desuden er masken lige så meget en løsning for at sikre brugen af sikkerhed i forhold til flyvende vragdele, polycarbonat delen tager en god del af deting der evt kommer flyvende fra bænken.

desuden er det med at bruge ansigts masker ikke nogen sikkerhed for andet end at du får en gang vand i lungerne. De fleste af de hvide masker der købes til værkstedet er til brug i maks 45 minutter. derefter skal man arbejde uden den i min 3timer og 45. Ellers giver det vand i lunger med derfra følgende lidelser.

Hvad er det for noget dokumentation du savner ? specifikationer? filter typer? Placering ?

her er databladet på det system fra Jet : (vedhæftet)
Vedhæftet fil:
JET_AFS-500_en.pdf


Hvis du har flere spørgsmål står jeg altid til rådighed med svar.


ellers er dette måske en løsning ? (skrevet glimt i øjet, og smil på læben)

Vedhæftet fil:
hazardous-environment-total-coverage-protective-suit-53219.jpg


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2009, 12:07 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Inden nogen får mit indlæg galt i halsen, så ved jeg at træstøv er farligt for helbredet og ligeledes er de kemikalier vi benytter i vores værksted.
Jeg synes imidlertid det er vigtigt at vi skelner lidt mellem tingene.

- der er stor forskel på en hobbymand der bruger nogle få timer om ugen på at arbejde med træ,
og en person der arbejder med det 8 timer hver dag.

- der er stor forskel på vores værksteder. Har man et lille hummer på 10 m² og en lofthøjde på 2 m, og er
meget flittig med sin hobby, kan det give en stor støvtæthed pr. m³ luft, og ja et 50 m² værksted med 3
meter til loftet, med samme aktivitet giver en mindre støvtæthed.

Der er mange parametre der skal tages i betragtning, og at tro vi nogen sinde slipper helt for svævestøvet er i mine øjne utopi. Det er også meget forskelligt hvor farligt støvet fra de forskellige træsorter er.

Som hobbydrejer er det vel også et spørgsmål om pengepung, og ikke mindst hvad strømregningen kommer til at sige. Alle forhold skal vejes op mod hinanden.

For tiden bruger jeg en gammel industristøvsuger uden filter, der er placeret udenfor så mit støv lander i det fri. Om det er optimalt? Nej, men jeg vejer lidt for og imod hvor meget jeg skal investeres. Jeg drejer ikke hver eneste dag, og ikke hele dage af gangen. Jeg bruger maske sammen med støvsugeren når jeg sliber,
og har diverse tætsluttende masker med alverdens filtre, når jeg bruger kemi.

Ja, jeg vedgodt at jeg selv er en sikkerhedsnørd, men for meget og for lidt. :D :D :D

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2009, 14:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Rasmus: det ville være fint hvis du kunne frembringe nogle skitser, så folk kunne se hvor man praktisk- og ikke mindst effektivt fik det oprimale ud af sådan et støvfilter. Alene snakken om at din konkurrents produkt skal stilles tæt ved bænken burde jo foranledige at du så hjalp de amatører her på forum som har lidt asistance behov, ikkkkk :?: :?: :idea:

Vi ser jo hele tiden : "Uden fotos er det ikke sket" - så det er jo bare at komme igang, og give amatørene et professionelt input.

Jeg er egenligt godt tilfreds, bare alle forstår alvoren i støvplagen, og Kaj har ikke ret i at når man kun arbejder i kort tid i værkstedet (stort eller småt) så er det nok ikke så slemt. Misforstå mig ikke, jeg glemmer også ret tit at få masken på, eller at få støvet ordentligt af - og, jeg er nok ligeså "doven" som de fleste med at få tingene gjort korrekt.

Jeg regner da med at købe mig et sådan Jetfilter efter jul, men vil bare ikke betale den extrem høje pris som forlanges her i Danmark, og i mellemtiden er jeg ved at bygge mig et filter med både 5 micron og 2 micron poser, men med et luftskifte på ca. 150 gange pr. time (cirkulation), som, sammen med spånsugeren skal hjælpe med at holde problemet på afstand. Alan Cristoffersen har et svævestøvfilter som han roser for sin funktion, så jeg ser det også som "rosinen i pølseenden" at få sådan et sat op til at tage de sidste rester. Så kan dovenskaben/glemsomheden få lov til at holde sig indtog uden for dårlig samvidighed


PS: Jeg har rejst meget rundt omkring i verden igennem mange år, og har desværre set lidt for mange mennesker som blev alvorligt syge at støv, kemikalier, opløsningsmidler etc. Så jeg er nok lidt mere forudtaget end de fleste, og forlanger simpelthen at en prof. som sælger sikkerhedudstyr også er vidende nok til at vejlede sine kunder(brugere) på en korrekt måde - og det vil sige helt ned i detaljen. jeg vælger simpelthen "uvidenhed" fra på et splitsekund. Jeg/vi kan sædvanligvis forholde os rimeligt til maskiner/værktøj ect, men når det kommer til sikkerhed ligger rådgivningsansvaret 100% hos f.eks rasmus eller sminge eller hvem som sælger udstyret.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Senest rettet af BjoernA 17 nov 2009, 14:21, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2009, 14:20 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Bjørn, der er altså forskel på om man er udsat for støv 8 timer om dagen,
eller to timer om ugen.
Vi skal passe på os selv, der skal der ikke herske tvivl om, men en form for fornuft skal der være
mellem investering og at det for de fleste er ren og skær hobby.
Og ja, en forhandler af udstyr kan vi forlange skal være prof, give den rette vejledning og så videre.
Jeg har selv arbejdet med folk der havde ødelagte lunger på grund af støv, og generelt ødelagt helbred
op grund af opløsningsmidler.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2009, 15:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

For mig er det komplet ligegyldigt om man bruger sit værksted i 1 time om ugen eller om man bruger det dagligt. udsættes man for microstøv, træstøv, kemikalier eller andet, skader det jo ens krop - lidt hurtigere eller langsommere, MEN, skaden sker. man kan selvfølgelig sige som de fleste rygere, "det skader ikke før jeg er for gammle alligevel" (er selv gammel ryger), men mit formål med indlægene er i al væsentlighed 2 ting:

1: At får de professionelle som sælger tingene på baner med et fornuftigt input. (Det kunne jo i den sidste ende gavne deres forretning), og

2: Der er ca. 265 regisrtrerede brugere her på forum (+ det løse - nok mange flere), og det er da væsentligt at alle disse mennesker måske forholder sig reelt til et problem som de fleste jo nok kender, men nok ikke kender den fulde rækkevidde af.

Jeg syntes jeg har gjort hvad jeg kan, nu er det op til de danske forhandlere at sørge for at få SIKKERHED på lystavlen hos forumbrugerne.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2009, 15:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Stoooooooop!!!!!!!!!

Før I kommer alt for godt igang med at ride Jeres kæpheste, så gik mit spørgsmål på om der kunne give et godt råd med hensyn til om man skulle købe Jet eller Microcleen svævestøvsfiltre :!: :!:

Alt det andet med udsugning og masker er diskuteret i en anden tråd. Hvis I ikke synes at emnet er uddebateret, så start en anden tråd eller fortsæt den gamle tråd der omhandlede disse ting. 8-)

Det være hermed en opfordring til at vi alle (også undertegnede) stammer ballerne lidt, med hensyn til at holde sig til emnet i tråden. :mrgreen:

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2009, 15:42 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Bjørn B.

Så skulle det vist være første gang en tråd ikke afviger eller kører helt af sporet. :D :D :D

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2009, 15:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
[quote="BjørnB"]Stoooooooop!!!!!!!!!

Før I kommer alt for godt igang med at ride Jeres kæpheste, så gik mit spørgsmål på om der kunne give et godt råd med hensyn til om man skulle købe Jet eller Microcleen svævestøvsfiltre :!: :!:

Helt rigtigt BjørnB, men har du så fundet noget som kunne hjælpe dig i din beslutningsprocess om at få det som passer til dig og dine lunger, værkstedsstørrelse, luftskifte, partikkelstørrelse, olielamper osv. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ;)

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 nov 2009, 18:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Vi har allesammen selv ansvaret for vores helbred. Vi kan ikke overlade det til andre.

Med hensyn til svævestøv så har jeg forstået det sådan, at selv små mængder af det forkerte svævestøv - under visse omstændigheder kan være endda rigtig giftigt og farligt - og invaliderende. Så det er ikke nødvendigvis et spørgsmål om langvarig daglig påvirkning i 8 timer.

Og svævestøv er altså ikke det støv der hvirvles op og falder ned hurtigt efter. Svævestøvet kan IKKE SES! Det "hænger" i luften - og er over det hele i værkstedet. Derfor er det meningsfuldt at placere svævestøvfiltret stort set hvor som helst i lokalet - med størst virkning der hvor det kan opnå bedst cirkulation af luften. OG det er meningsfuldt at lade sådan et filter køre i et stykke tid efter man har forladt værkstedet. For så har det fjernet endnu mere af svævestøvet til næste gang man kommer ind. Det forsvinder nemlig ikke lige i løbet af to sekunder.

Svævestøvfiltret kan kun virke optimalt hvis man får fjernet det synlige støv af et andet anlæg, der virker meget meget hurtigere. Ellers tror jeg det blokerer. Men det kan jeg ikke dokumentere.

Jeg har en Trend Airshield, som jeg tager på når jeg producerer meget støv. Og så har jeg et sug fra Axminster - ADE2200 med en 1Micron filter cartridge.

Jeg er dog stadig usikker på om den 1Micron cartridge faktisk virker så godt som et decideret microfilter.
Og endelig har jeg ladet mig fortælle at det faktisk er de partikler der er endnu mindre end 1 micron der er virkelig farlige - og dem koster det kassen at fjerne med recirkulation.

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2009, 00:03 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Bjørn B.

Jeg synes da at Rasmus, skal have JET's eksperter til at give en ordentlig forklaring på fordele og ulemper,
og forhandleren af Microcleans system herhjemme skal have mulighed for at give deres forklaring.
Der er ingen tvivl om at forhandlere har en form for ansvar. Hvis jeg skal være ærlig, kan jeg ikke helt læse mig til en løsning, og hvad der er bedst af de to mærker.
Min erfaring siger mig at et system hvor du suger støvet ud af lokalet, og eventuelt kan passere den varme luft forbi en varmeveksler, og genanvende den i værkstedet vil være det optimale. Der skal placeres et sug tæt på det du arbejder med, og derskal bare være kapacitet nok. Et ekstra sug ville nok heller ikke være af vejen.
Beklager Bjørn, men for mig at se er et svævestøvsfilter ikke mere bevendt, end en god udsugning der får luften i lokalet til at bevæge sig og cirkulere. Jeg vil i givet fald gerne se dokumentation for det.

Shi#&!*/% og FU"¤##k nu er jeg igen komme ud af en tangent. Spøg til side ... jeg vil nok tænke mig om en ekstra gang, inden jeg køber svævestøvsfilter, i stedet for at ofre penge på noget udsugning der kan tage både spåner og støv.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2009, 00:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kajs kommentar: Shi#&!*/% og FU"¤##k nu er jeg igen komme ud af en tangent. Spøg til side ... jeg vil nok tænke mig om en ekstra gang, inden jeg køber svævestøvsfilter, i stedet for at ofre penge på noget udsugning der kan tage både spåner og støv.

Se det er jo vise ord, og absolut noget væsentligt som folk bør tage med i overvejelserne når man ønsker at passe på sig selv, resp. forbedre sit værksted.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2009, 01:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
Hvis der er nogen der har lyst til at læse mere om Microclene renseren, kan I gå ind på: http://www.microclene.com

Jeg har i dag talt både med Allan (Sminge) og Rasmus. Foreløbig har jeg fået mest ud af at læse de 2 fabrikkanters hjemmesider.

En lille bibemærkning: Det er en selvfølge for mig at man har punktudsugning, samt bruger maske. Men jeg har stadig en del svævestøv, derfor min interesse for disse 2 produkter.

Jeg vil vove et postulat: At ligemeget hvor veldimensioneret Kaj og BjørnA's udsugning er, så kan I ikke undgå svævestøv. Der skal ikke mere til end at I reverserer omdrejningen når I sliber, og ikke lige får flyttet udsugningen.

Men lad det nu ikke blive en kamp på kæpheste. Et svævestøvsfilter er jo et supplement til udsugning og maske.

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2009, 01:07 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Bjørn B.

Sådan logisk set, når vi alligevel skal ud af tangenten her, er det for mig et spørgsmål om at fjerne nogle m³
luft fra værkstedet, uanset om luften indeholder fint eller groft støv. Suger du 1 m³ luft ud der indeholder XXX antal støveenheder på x antal mikron, ja så har du så mange minde endheder støv der svæver i dit værksted.
Placerer du et enkelt eller flere ekstra sugesteder i værkstedet, kan de nok hjælpe med. Svævestøvet er ikke kun et sprøgsmål om at have placeret suget lige der hvor du arbejder, men også om at holde luften næsten fri for støv.

Og så tar' vi lige en tangent mere (jeg kommer fra et hjem med klaver). Lad være med at feje gulvet i værkstedet, sug det rent med støvsuger eller udsugningsanlæget.

Ja, ja den her tråd skal nok ende et eller andet sted helt uden for lands lov og ret. :o :o :o :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2009, 01:35 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
BjørnB skrev:
Men lad det nu ikke blive en kamp på kæpheste. Et svævestøvsfilter er jo et supplement til udsugning og maske.


Hørt :D :D :D Det kommer snart op i kategori med våd-/tørslibning :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2009, 10:07 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Men området er jo forvirrende!

Du kan suge spåner - sådan nogenlunde effektivt - med et spånsug. Jo bedre placeret dit punktsug er, des mere effektivt. Sådan et sug tager selvfølgelig en masse luft.
Hvis du sender den luft ud af værkstedet - så forsvinder svævestøvet også.
Men vi har ikke råd til at sende varmen ud samtidig.

Så vi recirkulerer luften.
Nu ender svævestøvet ude i værkstedet igen sammen med den recirkulerede luft.
Det kan man fjerne med et svævestøvfilter.

Men præcis hvor effektivt er sådan et?
Hvordan skal det dimensioneres?
Hvor skal det placeres?
Hvilke størrelser partikler tager det? (hvilke filtre tager fx under 1 micron?)
Hvor længe skal det køre?


Og er et svævestøvfilter MERE effektivt end et spånsug med 1 micron filter - som mit? Forudsat at de kører.

De oplysninger bør man kunne få fra leverandørerne og fabrikanterne af svævestøvfiltre. Ellers kan vi jo ikke - på et oplyst grundlag - tage stilling til hvad vi skal gøre.

Og er de filtre andet end amatørlegetøj? Når jeg slår op på nettet finder jeg et filter - Weller WFE2S - til luftrensning ved loddestationer. Det er med gasfilter, men partikelfiltret tager 99.95% af alle partikler ned til 0.3 micron. Det koster så 1700 - DOLLARS.
(Fandt lige et mindre anlæg til 550 Dollars, som er næsten lige så effektivt: http://www.testequipmentdepot.com/weller/fumeextraction/wfe2es.htm)

Og så kan man selvfølgelig gå med livrem og seler, og tage en aktiv støvmaske på.

Jeg havde planer om at placere mit sug i et tæt skab, jeg ville bygge (og så putte kompressoren ind samme sted). Så ville jeg sende luften UD - om sommeren, og om vinteren ville jeg sende luften TILBAGE gennem et svævestøvfilter. Men jeg har endnu ikke gjort det. Og giver det mening?

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2009, 12:55 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Gunnar.

Det giver da mening at sende luften tilbage gennem en eller anden form for filter om vinteren,
og om sommeren kan du jo køle værkstedet lidt ned, ved at sende luften ud.

Under alle omstændigheder kunne jeg godt tænke mig at se noget dokumentation,
og uvildige testresultater for de forskellige filtre. Bare sådan for at være på den sikre side.

Jeg har en nabo der er ekspert udi ventilation og udsugning. Han har blandt andet lavet ventilation
og køling til operationsstuer. Jeg tror jeg vil høre ham, hvad han mener om for eksempel at lave et system med en varmeveksler.

UPS! Sorry Bjørn, der røg en tangent mere fra klaveret. :o :o :o

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2009, 15:55 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Det med en varmeveksler er slet ikke nogen uinteressant tanke. Jeg overvejer at montere sådan en på huset og cirkulere luften i huset. Måske kan jeg placere tingene sådan, at udluften fra mit "skab" kan ledes ud lige før varmeveksleren. Det må jeg lige tænke over.

Er der nogen som ved hvorfor et gas/partikel-sug til lodning, som tager 99.5% af alle partikler ned til 0.3 micron kan fås for 500$, altså ca 3.500 kroner med moms, når et filter til et træværksted, der er væsentlig ringere - iflg specs. - koster 2.000 kroner? Jeg ville da aldrig tøve med at give de 1500 ekstra for at få de ekstra specs. Og den har en glimrende gennemstrømning af luft - 250 kubikmeter i timen. Har filtret for ringe kapacitet? Jeg mener - der produceres jo formodentlig mange mange gange mere svævestøv i træværkstedet end ved loddestationen.

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2009, 16:03 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Gunnar.

Hvorfor et sugt til en loddestation er billigere? Måske fordi den ikke skal have stor kapacitet, hvad angår uftmængde og både store og små partikler.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2009, 16:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Lige lidt længere ud af tangenten:

for at et spånsug skal være effektivt plejer men vel at sige at lufthastigheden skal være ca. 30 m/sek for at sikre at slanger/rør ikke stopper til i bøjninger/knæk etc.

støvfiltre skal ikke flytte luften helt så hurtigt, men det skal sikres at suget er så stærkt at det "fanger " støvet, ellers gavner det jo ikke noget.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2009, 17:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 mar 2008, 15:42
Indlæg: 2037
Geografisk sted: Odense
De af Jer der har lyst til at læse hvad jeg til nu har fundet ud af med hensyn til svævestøvsfiltre kan læse videre her:

1# Man har åbenbart sat en norm der siger at luften skal skiftes 10 gange i timen.

2# Et eksempel: Lokalet er 5*3*2,2m = 33 m3. 10 gange 33 m3 giver 330 m3 luft der skal passere igennem filteret pr. time.

JET: De 2 modeller fra Jet kan uden problemer klare dette

MICROCLENE: Deres mindste model (100) er for lille, de andre modeller klarer det uden problemer.


Fordele og ulemper, som jeg ser det:

JET, ulemper: Store. Relativt tunge. Filtrerer 85% af luften ned til 1 micron.
JET, fordele: Billigere end Microclene, især den lille model. Kan stilles i 3 styrke trin.

MICROCLENE, ulemper: Dyrere end Jet. Kan ikke hastighedsreguleres.
MICROCLENE, fordele: Fylder mindre. Lettere. Forskellige ophængsmuligheder. Filtrerer 95% af luften ned til 1 micron. Filtrerer 65% af luften ned til 0,5 micron.

Supplerende:
Jet har indsugning fra front, og udblæsning bagtil. Hvis den anbringes op ad en væg, bør det nok være med siden til, så der skabes en cykloneffekt.

Microclene har forskellige modeller og udforminger, så de enten kan hænge på væg, i loft eller stå på et bord. F.eks anbefaler de at deres model 400 og 1200 hænger fra loftet midt i lokalet, da de suger luft ind fra siden (det er et rør). Model 780 kan stå på sin fod eller hænge på væggen. Model 1000 kan med fordel hænges bagved drejebænken, den suger fra bunden (rør). Der fås et forlængerrør, så man kan koncentrere suget endnu mere.

Hvornår er det på tide at skifte filteret? Micoclene foreslår denne test: Med nyt filter. Start suget, tag et A4 ark og lad maskinen suge det til sig. Stop maskinen. Tag tid på hvor lang tid der går til papiret falder af. Denne tid noteres. En gang om måneden laves denne test, og når tiden er halveret, skal filteret skiftes.

Jeg er mere og mere bestyrket i min opfattelse af at man skal supplere med et svævestøvsfilter: Allan (Sminge) sagde i dag at man ikke kan lave udsugning så man undgår svævestøv. Per Sepstrup har suppleret med svævestøvsfilter. Og Rasmus får ikke mere sorte bussemænner, efter at han har sat et filter op. ;)

Link til Jet:
http://www.jetwilton.com/eu/fertigung/e ... cting.html

Link til Microclene: http://www.microclene.com.au/

Link til støvstørrelser: http://www.microclene.com.au/why.microclene.asp

_________________
Venlig hilsen Bjørn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'
http://www.vaskebjornen-fyn.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team