www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 21:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 jul 2017, 22:14 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 mar 2015, 17:03
Indlæg: 34
Geografisk sted: Tjæreborg, Esbjerg
Halløj

Nu er det jeg har behov for jeres kommentarer, for at vide om jeg er helt ude i hampen eller ej.

Jeg går of pusler lidt med planen om at forhøje head og tail stock på min Jet JWV 1221VS så den kan tage lidt større emner. (op til 40 cm ) Snakker her om 50mm i højden med en stålblok som er skåret til så den passer akkurat i profilen under head og tail stock, som så skal skrues/limes sammen. Hertil kommer selvfølgelig en længere rem som skal være 100mm længere end den originale.

Tror jeg har tænkt på det meste, men er der noget jeg ikke har tænkt på. Vil den blive for ustabil i højden, vil motoren stadig være i stand til at trække som før osv osv

Håber på noget feedback

_________________
Jørgen
-------------------------------------------
Enhver kunstner startede som amatør!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jul 2017, 23:47 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Hvis du har et solidt understel på bænken, tror jeg ikke det giver store problemer.
Den største udfordring bliver, at få den til at køre 100% lige.
Hvad vil du lime med?

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jul 2017, 06:10 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 03 jan 2015, 16:38
Indlæg: 3
Geografisk sted: Nørre Snede
Teorien bag ser jeg ikke nogle huller i, udfordringen er at de klodser du sætter på skal være 100% ens eller rettere de skal hæve 100% ens så er et af underlagene lidt ude af "vinkel" så forstærkes det. Hvis du har adgang til det så vl jeg få planslebet klodserne så de er nøjagtige inden for 1/1000 del mm. Desuden vil jeg skrue dem i da lim vil indføre skævhed med uens limlag.
Så er der selvføldig det med at to forskeldige typer metal arbejder forskellig i forhold til temperaturen men det burde ikke have voldsom meget at sige når det er træ vi arbejder med.

Hvordan vil du behold fastspændingen af tailstocken når du hæver den?

Jesper


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jul 2017, 17:35 
Offline
lille spån
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 mar 2015, 17:03
Indlæg: 34
Geografisk sted: Tjæreborg, Esbjerg
Finn Guldbaek skrev:
Hvis du har et solidt understel på bænken, tror jeg ikke det giver store problemer.
Den største udfordring bliver, at få den til at køre 100% lige.
Hvad vil du lime med?


Finn: jeg har et originalt Jet understel så tror ikke der bliver et problem der, mht lim så tror jeg måske mere jeg vil gå efter at skrue det sammen.

JepsenJesper skrev:
Teorien bag ser jeg ikke nogle huller i, udfordringen er at de klodser du sætter på skal være 100% ens eller rettere de skal hæve 100% ens så er et af underlagene lidt ude af "vinkel" så forstærkes det. Hvis du har adgang til det så vl jeg få planslebet klodserne så de er nøjagtige inden for 1/1000 del mm. Desuden vil jeg skrue dem i da lim vil indføre skævhed med uens limlag.
Så er der selvføldig det med at to forskeldige typer metal arbejder forskellig i forhold til temperaturen men det burde ikke have voldsom meget at sige når det er træ vi arbejder med.

Hvordan vil du behold fastspændingen af tailstocken når du hæver den?

Jesper


Jesper: Jeg har planer om at det skal laves af 1 blok som så bliver delt i den rigtige længde. Skulle være mærkeligt om jeg ikke kan finde et maskinværksted i Esbjerg som er i stand til at lave dette inden for en acceptabel tolerance. Mht til fastspænding af tailstock forestiller jeg mig at det hele bare flyttes de 50 mm ned som er den nye højde på klodserne.

_________________
Jørgen
-------------------------------------------
Enhver kunstner startede som amatør!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jul 2017, 17:59 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Har også svært ved at forstå hvordan det efterfølgende spædes på vanger?
Tro du det kan betale sig, i stedet for event bytte?
:!: :roll: :roll: :!:

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team