www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 maj 2024, 03:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: fretter mm.
Indlæg: 04 nov 2009, 11:31 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg går med nogle overvejelser om at skifte noget af min maskinpark ud, da jeg ikke har så meget plads i mit nye værksted.
Jeg er nogenunde siker på, at jeg som høvl vil vælge Woodstar PT 85, i stedet for min Sheppack 260, som jeg ellers er meget glad for, den fylder bare forholdvis meget.
Jeg har solgt man rundsav, og den savner jeg, så måske kunne jeg bruge Woodstar Vendesav FS08. Er der nogen her, som ved, hvad den fylder? (ikke skærekapacitet), det har nemlig en vis betydning. Kender I til andre mindre bordrundsave? Jeg ville nemlig også gerne have en kap/geringssav - ak, det er ikke let, når ønskerne er mange, og værkstedet ikke så stort, men man må jo lære at klare sig. :) :)

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 11:51 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg kender ikke Woodstar, men har Googlet den, og den ser umiddelbart en smule stor ud.

Alternativet kan være denne DeWalt D27111, der ser ud til at være en fin lille kompakt sav.
Nu kender jeg ikke behovet for skærekapacitet, men jeg kender en tømrer der har en tilsvarende,
bare af lidt ældre dato, og han er meget tilfreds med den.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 13:01 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 mar 2009, 20:33
Indlæg: 384
Geografisk sted: Vordingborg
Køb en Fest dyksav, med skinner til, så kan du det hele stort set, og det fylder ingenting.

Alan

_________________
Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 14:07 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2009, 18:18
Indlæg: 91
Geografisk sted: Hvidovre
hej En Dyksav og en stationær sav er efter min mening 2 forskellige rundsave.
Jeg har en fortid som tømrermester og har begge typer.
Dewalt og Bosch laver en bordmodel som syntes fine omkring 50 mm klinge over bord og slæde og lan.
samt ikke at forglemme en orentlig studs til udsugning
Vh. Vagn


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 14:15 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Lige mine ord, Vagn.

Kaj skal vælge sav efter behov. Den DeWalt jeg mente, har ikke de store muligheder som rundsav,
men den gør et flot arbejde til afkortning og den slags.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 14:48 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg mener at Ras også har en fornuftig bordrundsav i JET - jeg kan ikke anbefale den de har i bauhause til omkring 2800,- slæden og skubbedimsen er totalt ustabil. (Jeg kan sku ikke lige huske hvad den hedder)

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 14:53 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Derfor anbefaler jeg DeWalt. Jeg har selv forsøgt mig med nogle af de billige save fra diverse byggemarkeder.
Den sidste jeg havde, sendte en lille klods med rundt, så akslen blev slået skæv.
DeWalten jeg har nu, kører bare uden problemer ... det er bare ikke en vendesav.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 15:01 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Dewalt har en vende sav der er lækker. Jeg har selv dewalt 707 teleskop Kapsaven. som jeg er meget glad for. Den bruges ikke så meget fordi jeg ikke kan have den stående fremme hele tiden. Jeg villle meget meget meget gerne have plads til en stationær rundsav. Og som anders siger så kan jeg klare en model til en rimelig pris. Men med Bosch og DeWalt er man nu godt hjulper i alle retninger..

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 15:24 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2009, 18:18
Indlæg: 91
Geografisk sted: Hvidovre
vedr. bordrundsav.
Nogle af de billige save har et såkaldt snekkedrev, som der nok også er på håndrundsave og de larmer af H. Til.
Så prøv at få den til køre med en klinge på inden køb . Den skal køre stille og roligt.
En hardmetal klinge er ikke bare en hårdmetalklinge.
De dyre er slebet efter påsvejsning af lapper. De er klart bedre, så er der andre ting som antal tænder og slibning.
hvis man bare skal skære "brænde" så er det bedst med en grov- læs færre tænder. Men skal det være fint så er det modsat.
Jeg har en klinge til min Festosav, den med skinner. som måske koster 8-900.oo kr det er med negative skær, har også en på min kapsav. De er absolut for gode til brændesavning eller sådan noget. De har et problem med at komme af med savsmuld hurtig nok.
Nå så blev det til en ordentlig smørre.
Sorry.
Vh. Vagn


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 15:26 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
godt med info Vagn!! bare kom med det

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 15:42 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2009, 18:18
Indlæg: 91
Geografisk sted: Hvidovre
Ok mere info. Den Dewalt- vende sav tror jeg at er fin. Den er nok med remtræk?? det gør den rolig.
Det er ikke til arbejde/være ved siden af sådan en sav der hviner!
vedr. Hårdmetalklinher med Negative skær- så er de også pebrede at få slebet. Så når jeg skal afkorte brædder til feks. Plankeværk så skifter jeg til den som er kommer med maskinen.
Jeg har et par gange købt nye stationære rundsave/kmp. maskiner og den klinge som var med var noget skod. Den første vred sig uden om knasterne. ( Nok-Lidt over drevet) Så det lærte jeg ved næste køb også- høvleklinger skulle være HSS stål. Det skal med i forhandlingerne før køb.
Vh. Vagn


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 18:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
det der med klinger til forskellige savtyper er jo lidt af en videnskab.

Til KAPSAVE : disse er generelt beregnet til at skære på TVÆRS af træets fibre, hvorfor hårdmetalklinger (tipped) er ok da snittet sædvanligvis ikke bliver særligt kønt alligevel.

Til rundsave: Hovedsageligt beregnet til at skære på langs af træets fibre. Her er HSS klingr at foretrække når saven kører i området 3000- 5000 O/min. kører saven hurtigere (det er sjældent) er det en fordel at bruge hårdmetalklinger (tipped).

Hårdmetalklinger koster en "bondegård" og er dyre at få slebet, men holder til gængæld også længe.

HSS klinger giver et væsentligt pænere snit, og en HSS klinge som er ordentligt "lagt ud" giver et ret og pænt snit.

Man skal dog være opmærksom på om saven kører med "bagskær", d.v.s at man kan se snittet løbe den modsatte vej også. hvis det sker skal man have sin klinge set efter, og man skal checke om saven er vinkelret på landet.

Problemet med at bruge kapsave til langssavning er sædvanligvis at klingen ikke er beregnet til begge slags snit, samt at en kapsav kun er rimelig stabil når den skærer på tværs. bruges den til langssnit er det ikke ofte at snittet er i vinkel samt at snittet oftes bliver "bølget" og ujævnt. kan man leve med det er de save da ok - men det er altid best at bruge en sav som er beregnet til det foreliggende job.

Man skal også være opmærksom på at det kan være ret så farligt at bruge en kapsav til langssavning da lan og anlæg sædvanligvis ikke just er specielt designet til begge opgaver. OG, så er det sjældent at en kapsav er forsynet med en tilstrækkelig robust type svær til langsskærring. Det kan nemt komme til at koste et par fingre eller mere.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 19:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 apr 2009, 22:50
Indlæg: 787
Geografisk sted: Silkeborg
Jeg har begge de typer woodstar du beskriver her og er ganske godt tilfreds.Vendesaven er en lille smule klejn i forhold til en dewalt, men vi snakker jo også en helt anden pris. ;)

_________________
Ingen er forpligtiget ud over sine evner.


Medlem af klubben NOVA DVR XP


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2009, 23:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Tusind tak for alle de gode råd. Mit behov er en savehøjde på ca. 50 mm. Måske er det rigtige en passende håndrundsav med føringsskinne og så en kap/geringssav med udtræk f.eks Bosch S8 (tror jeg nok), den koster ca.2300 kr. flere steder.
Det er alt sammen overvejelser, men dem plejer jeg også at have mange af før et vigtigt køb.

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2009, 09:40 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Anders Bremer Petersen skrev:
Jeg mener at Ras også har en fornuftig bordrundsav i JET - jeg kan ikke anbefale den de har i bauhause til omkring 2800,- slæden og skubbedimsen er totalt ustabil. (Jeg kan sku ikke lige huske hvad den hedder)


Jeg har været i Bauhause med min bordrundsav, en Rexon, som jeg ikke var tilfreds med - de kunne sagtens se at det er umuligt at lave noget som helst når slæden er meget upræcis. De har har sørget for en ombytning til Bosh PTS 10. Som skulle være særdels alsidig og meget præcis at arbejde med. Det påstår bosh i hvertfald selv.
Den kan bl.a. ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=P1zmiwzv5Hg
(Den er med tysk tale)

Jeg får den muligvis i morgen :D :D :D :D :D - jeg glæder mig - til brug i garagen synes jeg den har en passende størrelse. Kvalitetsmæssigt ved jeg ikke endnu.......... men det er jo en Bosh, så mon ikke den er lidt mere præcis.

Også så lige to tommelfingre op for servicen i Bauhause - den var i det her tilfælde perfekt. ;)

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2009, 09:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Det med plads til savene kender jeg godt.

Jeg har anskaffet en Axminster TS200, som udmærker sig ved sit støbejernsbord og et lille "sliding table". Den er ganske nøjagtig og også rimelig lille. Især hvis man ikke monterer sidebordet. Klingen er 200 mm og den har 1100W induktionsmotor. For sin størrelse er den ganske solid. Jeg valgte den i stedet for en Record Power, som har fået gode anmeldelser i de engelsksprogede blade, men som jeg syntes så lidt "pauver" ud.
De kinesersave man køber i danske byggemarkeder er rent junk ved siden af.
Men den måler sig selvfølgelig ikke helt med en Dewalt til 8000-10000.

Så har jeg en god gammel Black & Decker radialarmsav. Den har 750W induktionsmotor og 250 mm klinger. Jeg bruger den til at skære lister til rammer. Det er den god til. Men motormæssigt synes jeg den er underdimensioneret. Til gengæld er den sjov at save med og kan indstilles på alle mulige sjove måder. Også de farlige - så det skal man lige være opmærksom på.

Men det korte af det lange er - jeg har sgu ikke rigtig plads til dem begge to på værkstedet.
Så jeg overvejer at sende én af dem videre. Jeg kan bare ikke rigtig beslutte mig.

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2009, 10:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Et par spændende indlæg fra jer, Anders og Gunnar. Jeg er stadig ikke kommet til noget endeligt resultat om, hvad jeg vil. Jeg solgte min rundsav, da vi flyttede, og jeg overvejer at sælge min afretter/tykkelseshøvl (Shepach 260mm.) Ærgerligt, men den fylder så meget, at det er svært at komme omkring og f.eks bruge båndsaven. Jeg skal jo så finde ud af, hvad der skal sættes i stedet for.
Jeg har også oplevet en meget fin service i Bauhause.
Jeg håber, at vi hører nærmere, når du får din Boch, Anders. Hvor meget måtte du slippe for den?

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2009, 10:20 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Den koster omkring 3200,- uden bord til.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2009, 10:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Det kalder jeg et hurtigt svar, tak for det, men du har jo også komputet i værkstedet - bl.a.
Prisen lyder ikke afskrækkende.

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2009, 10:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Anders, jeg har en lidt anden indstilling til dit valg af rundsav. Der er måske en eller anden forbindelse med at få den dårlige byttet hos Bauhaus - det kan jeg så ikke kommentere.

Min aversion mod Bosch saven og de fleste bord-rundsave er brugen af alumunium. Det fører til vibrationer og unøjagtighed. En rigtig rundsav skal have et tungt støbejernsbord. Jeg tror at du bliver træt af den bordrundsav meget hurtigt, så mit forslag er at du får brormand til at give dig et godt tilbud på en Jet 250. Den kan du så have glæde af i manne, manne år. Hvis Bosch'en har universalmotor - som en hånd-rundsav -bliver du megt hurtiger træt af larmen.

Smart og fikst tilbehør er marketing støj - noget der får dig til at tro du får mere for pengene. Det meste tilbehør er ligesom roserne fra socialkammeraterne ved valgkampen - det ser meget godt ud, men har ikke en skid med sagen at gøre. En rundsav skal først og fremmes være stabil og tung - som gør den nøjagtig. Alt det tilbehør du skal bruge kan du selv lave - og så bliver det til noget som DU kan bruge. En slæde er nem at lave i træ. Du kan gøre den meget enkel, eller hvis du skal til at lave segmenteret drejning, noget som hjælper til med det. Jeg kunne blive ved, men skal nok lade være.

Det er ikke rundsaven der tager pladsen i værkstedet - det er den udenomsplads du skal have for at bruge den. Bortset fra et rent drejer værksted, så er rundsaven den centrale maskine i et snedker/tømrerværksted. Alt andet kan arrangeres rundt om den. Næsten alle andre maskiner KAN undværes. Tænk på rundsaven som en ø midt i værkstedet - måske med en arbejdsbænk/høvlebænk som forlænger til at modtage de afskårne emner og en døråbning bag, så du kan skære lange emner.

Nu er mit værkstedsproblem ikke mangel på plads -tvært imod -så nogle af mine løsninger og valg går ikke på kompromis af pladsmangel. Hvi der er interesse, kan jeg godt snuppe et par billeder.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2009, 12:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Her er så mn rundsav, Delta 10", som stadig kører med en 1-fase 3 hp motor, beregnet til 60 Hertz strøm. Det er altså 20% for langsomt og den slår overstrømsrelæet af og til. "Outfeed´" bordet er arbejdsbordet, med skruestik til træ på venstre side, hvor der nu sidder en metalskruestk, som kan tages af. Bordet er 200 mm lavere en savbordet så der kan skæres to høvlede brædder efter hinandedn uden at skulle flytte det første. Bordet er tungt og på hjul, men står fast på grund af vægten.
Vedhæftet fil:
Rundsav.JPG


Østvæggen er indrettet til at skære emner på tværs, og andre ting. Værktøjet er arrangeret så at lange brædder går forbi eller over andre værktøjer mod væggen. Båndsav (lille 14" Delta med lift), overfræserbord, afretterhøvl og tykkelseshøvl er alle på hjul og flyttes ud i midten af værkstedet i brug. Spånsugeren er også en Delta, igen på hjul. Alle de større maskiner er fra USA, og kører for langsomt med undtagelse af den store båndsav, som er bygget om til Eu standard med reservedele fra Agazzani directe.
Vedhæftet fil:
Østvæg.JPG


Nordvæggen har en General drejebænk fra Canada. 500 mm diameter kapacitet. Den havde Frekvensomformer fra fødsel, så det var nemt at programmere den til 50 Hertz 1-fase indgang. Selve motoren er 2 HP tre-fase. Spånsugeren bruges kun ved slibning på drejebænken. Til venstre for drejebænken er der en langsomt kørende 8"x 1" slibesten med 10+0m og 120 korn bløde hjul. Den er også på et rullebord, med alt slibemateriale i skufferne.

Værkstedet var oprindeligt lagt ud til at kunne bygge en 18 fods jolle, men det blev aldrig til noget. I stedet er der plads til et par biler om nødvendigt.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2009, 12:51 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 11 feb 2009, 20:53
Indlæg: 529
Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Dejligt værksted!!!- og jeg er helt enig i at rundsaven er "en ø i værkstedet". En god rundsav er uundværelig og en god rundsav er TUNG pga støbehjernslandet!. Min vejer ca 200kg er vel 30 år gammel og saver som en drøm. Jeg har ofte set save i samme kvalitet i dba til 1500-2000kr. Mit gamle værksted var 7m2 og saven kunne bruges der, der skal bare gode hjul under!
Så køb en gammel tung maskine- de er uopslidelige, når man kun bruger dem til hobby.

Mvh Morten


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2009, 20:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2008, 14:54
Indlæg: 1327
Geografisk sted: Skanderborg
Så kan I måske forstå at jeg undrer mig over at jeg ikke kan sælge min Kity 4 woodster til 1200 kr.
Nypris 7000kr, der medfølger 3 hårdmetalsklinger. God engelsk kvalitet.
Bjarne

_________________
Ingen dag ved bænken uden at prøve nyt!
- og ingen dag ved bænken uden at bruge det allerede indlærte!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 nov 2009, 23:21 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg er såmænd ikke uenig, men jeg er også nødt til at overveje mit behov kontra størelsen på værkstedet.
Mit behov er ikke til at jeg skal skubbe flere meter lange planker igennem og ej heller køkkenbordsplader.
Den centrale del af mit værksted er ikke og bliver aldrig nogensinde en bordrundsav..... Det er drejebænken.

Mit behov er en præcis rundsav, der ikke fylder ret meget, og kun til at save mindre ting - ikke andet.

Hvis jeg er heldig skal bordrundsaven bruges en eller 2 gange om måneden og hvis den vejer 200 kg, er den simpelhen for træls at skubbe rundt med. :D :D

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team