www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 05:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Egå
Hejsa

Jeg faldt forleden over hvad der ligner en muteteret ramatør mini drejebænk - se billede. Jeg har en ide om at sætte den i stand for at kunne prøve at tage fat på at dreje lidt og se om det fænger.

Det er min tanke at lave en helt ny og lidt mere stilfuld montering end den har nu, men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at vide noget mere om hvordan bænken har set ud oprindeligt, og her håber jeg nogen af jer kan hjælpe mig.
Google var ikke til meget hjælp ud over at pege mig i retning af dette forum. Jeg har set et par gamle indlæg om hvad jeg tror er den samme bænk, men ingen af billederne virker mere.

Som man kan se på billedet er den monteret med treklo og det havde en trædrejebænkene altså ikke da jeg prøvede dem i sløjdlokalet i sin tid. Da jeg skruede den af træpladen dukkede der dog en medbringer op i en bunke gammelt savsmuld under vangerne. Men den har et gevind og den aksel der sidder i har ikke noget gevind, så jeg er i tvivl om den er den oprindelige medbringer.

Pinolen ser mig også lidt spøjs ud, den er ligesom for lille til bænken. den var rullet ind i gammel pakketape, men sad stadig lidt løst i holderen.

Farven er også lidt interessant - Som det kan ses er værktøjsstøtten rød, men resten af bænken en anden farve, dog viste det sig at den også er rød under den anden farve.

Jeg håber nogen af jer kan hjælpe mig lidt videre og at jeg ikke har rodet alt for meget rundt i fagsproget - jeg har ikke brugt en drejebænk meget længe. Men jeg håber at komme til det igen.

/Morten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er godt nok en original Ramatør "Mini", og både pinol og lan/m/holder ser originale ud. Den oprindelige farve var Rød, men den treklo hører ikke til den oprindelige maskine.

Check akslens gevind, og snak f.eks. med Allan Sminge (www.sminge.dk). han ved meget om disse maskiner, og kan sikkert hjælpe dig med de nødvendige ting og sager du får brug for.

God fornøjelse, både med at restaurerer den og med trædrejningen.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Tillykke med fundet.
De ældre billeder, der p.t. ikke kan ses her på forum
viser en maskine, jeg selv er i gang med at få gjort
kampklar.
Du får lige et enkelt billede at kigge på. Er du interesseret
i flere detaljer, så tryk på knappen neden under mit indlæg
og send mig en mail.

VH,
Lars

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Morten. Jeg hedder sjovt nok også Morten, og den bænk Lars har, var tidligere min. Min stammede fra ramatørs konstruktørs dødsbo. Såvidt jeg kan huske, så passede gevindet fra en vandhane (kan ikke huske størrelsen). Jeg mener, jeg tog pinolenfra en lille metaldrejebænk var en mk1- og at den passede, selvom hullet ikke var beregnet til den, men det kan Lars tjekke.

spånbunke

Geografisk sted: København
Hej Morten,

Tillykke med den fine lille sag, glæder mig til at se billeder af den efter istandsætning.

Hvis den passer med MK1 vil jeg formode at der også er ting fra en Emco Unimat SL 1000 som vil passe.

mvh.
Carim

Ny bruger

Hej Alle

Tak for de mange svar - det har givet mig en masse brugbar information og Lars har allerede sendt mig flere billeder.

Jeg skal meget gerne poste flere billeder efterhånden som jeg får den sat lidt i stand.

Planen er pt. at få renset delene og checket at vangerne ikke helt i hegnet. Og så satser jeg på at kunne få lavet en adapter så medbringeren kan sættes på spindelnæsen direkte, og også en medløbende pinol. Jeg har heldigivs adgang til en både metaldrejebænk og nogen der kan hjælpe mig.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan den oprindeligt har været monteret(hvis den altså var monteret oprindeligt) Min bænk har motoren bag sig, og Lars' har den nedenunder. Men hvordan så den ud som ny?

Mvh.
Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ganske enkelt: Den blev solgt uden motor, så
der findes ikke nogen *original* montering.

I en annonce fra 1950 skrev leverandøren om
at man kunne købe en "trædeanordning"...
"hvor motorkraft ikke forefindes"

Kort efter 2. verdenskrig var elmotorer stærkt
efterspurgte og import stærkt begrænset, så man
brugte, hvad man havde eller tilfældigt kunne skaffe.

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Morten har fået gang i sin lille Ramatør
og jeg har fået lov at lægge et billede op
af den.

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Kanon!

Jeg kan forestille mig at arbejdstilsynet ville få et 3dobbelt skrigeflip over de uafskærmede drivhjul, men nu er det jo " A historical artifact" ( Dansk?) og derfor sikkert friholdt fra moderne bestemmelser.

Sød er den ihvertfald.

Ny bruger

Jeg er i gang med at få lavet noget afskærmning :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Historical artifact = danefæ ... ????

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det ser ud som om at Lars kan skifte rem uden at være nødt til at skille bænken ad.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeps, fordelen ved at montere motoren under bænken
sådan som Gundtoft havde gjort.
Men da den nye, runde gummirem er limet sammen,
spiller det ikke den store rolle bortset fra at en evt.
afskærmning fylder mindre oppe ved selve bænken.

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
BowAndFiddle skrev:
Historical artifact = danefæ ... ????

Jo kun hvis det vurderes til at have så stor interesse, at det er omfattet af Danefæ-loven.

Det er den her næppe.

Sjovt så tit vi står og mangler et dansk ord for et eller andet.
Det er så stort et problem i mit fag ( Indenfor træklatring/topkapning) at jeg altid starter med at spørge nye ansøgere til lærlingpladser om de er gode til engelsk.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stig, det er et problem inden for alle fag, tror jeg.

Som jeg vist gjorde opmærksom på i en anden (andre) tråd(e), så har det meste af vores træbearbejdningsværktøj navne som vi har importeret fra tysk. Det er bare så længe siden at vi har glemt det.

Det vigtigste ved sprog må være den gode kommunikation, og så er jeg sådan set ret ligeglad med hvilke sprog vi skal låne fra. Hvis begrebet ikke findes i det danske sprog i forvejen, så kan man jo egentlig ligeså godt låne fra udlandet, et nykonstrueret dansk ord er jo lige så uforståeligt som et ukendt fremmed ord.

Der hvor jeg engang imellem godt kan blive lidt ærgerlig, er de tilfælde hvor et nyt "smart" ord fortrænger et allerede etableret ord ... men det kan jeg ikke argumentere rationelt for.

Danefæ i denne sammenhæng var ment som en spøg. Men den lille Ramatør er jo egentlig en "historisk genstand" (der var den) som har interesse, måske ikke så meget i sig selv, men fordi den viser noget om den udvikling vores del af verden har været igennem. Jeg forestiller mig at det var et fåtal mennesker der havde råd til at købe den lille Ramatør, da den kom frem.

Men, nu er jeg vist virkelig på vej ud ad tangenten.

Ny bruger

Her er lidt mere status på den lille ramatør.

Som jeg skrev tidligere har jeg fået lavet lidt mere afdækning, så man ikke helt så nemt får fingre eller andet i drivremmen - det er planen at der også skal låg mv. hen over drivremmen - og jeg vil også bygge sikkerhedsafbryder ind så strømmen afbrydes hvis der åbnes til drivremmen. Jeg har også købt en nødstop knap og et tændsluk panel som skal monteres når alle delene ankommer fra kina.

Som det ses på billedet var pinoldokken spændt fast på en "interessant" måde - jeg har nu fået lavet en ordentligt løsning til den og værktøjsholderen ditto. Så de sidder begge ordentligt.

Bænken havde kun en af de fine små propper med låg over smørehullet til glidelejerne - jeg har i første omgang lavet en prop med 3D printer i stedet for, så kommer der ikke støv og spåner i smørehullet mere.

Pinolen der fulgte med var gjort tykkere med pakke tape for at passe i pinoldokken - jeg har nu fået drejet en version der minder noget mere om den version. Tak til DenKedelige for at forsyne mig med billeder og mål på de originale dele.

Jeg har nu fået tag lidt spåner - pt. bruger jeg bagpladen fra min treklo som planskive. den er dog ikke helt plan men det går til at teste.

Så det går fremad, men jeg mangler stadig at få lavet en medbringer løsning, skifte remmen til en der ikke er næsten helt mør og lave en medløbende pinol - men bænken virker nu :)

Ny bruger

Så er jeg klar til at melde den lille Ramatør klar - I hvert fald indtil jeg finder på noget mere der skal gøres :)

Som det kan ses på billederne har den fået den fulde sikkerhedspakke med afdækning, sikkerhedsafbryder og nødstop.

Jeg har også fået konstruet en bredere værktøjsstøtte, en lille medløbende pinol og en medbringer af skruetypen, så det er lidt nemmere at dreje noget :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Morten, du bliver nok ikke dødeligt fornærmet når jeg fortæller dig, at du ikke *helt* er oppe på dansk møbeldesigns mest forgyldte top når det handler om snedkerarbejdet i afskærmningen ;)

Tillykke med de nye løsdele og pøjpøj med de første drejeprojekter med det fulde udstyr.

Jeg har selv netop (efter årelangt tilløb) fået styreboksen til min lille Ramatør programmeret og mangler nu kun at montere en enkelt del, så er min også klar til at komme i brug - dog indtil videre aldeles uden afskærmning.
Billeder følger inden længe.

VH, Lars

Ny bruger

DenKedelige skrev:
Morten, du bliver nok ikke dødeligt fornærmet når jeg fortæller dig, at du ikke *helt* er oppe på dansk møbeldesigns mest forgyldte top når det handler om snedkerarbejdet i afskærmningen ;)

Nej der skal mere til :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]