www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 11:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Hundested
Bruger idag en Scheppach HA 1000 spånsuger med dobbelt filter placeret på værksted. Sugeren larmer ifølge brochure 86 dba. hvilket man bliver træt af. ( støv sætter sig hurtigt i filteret og så larmer motoren endnu mere p.g.a. øget belastning )

Påtænker at købe større mere effektiv spånsuger af pose/plasticsæk typen til udeplacering. ( Ok den vil suge varmen ud )
Nu er det så fantastisk at dem der sælger spånsugere sjældent opgiver lydbelastning, derfor - hvem af jer har spånsuger af plasticposetypen der ikke larmer så meget?

Påtænker at fremstille et lille hus til sugeren ( lydisoleret for naboernes skyld ) med god mulighed for slippe af med den små-partikel-befængte-luft.

Har nogen her lavet tilsvarende og hvad er erfaringerne?

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestamager
Lytter lige med her, for jeg går med samme tanker om, at rykke spånsugeren udenfor, i et beskyttet, lydisoleret "ét-eller-andet"

/Kim

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Jeg har lavet noget tilsvarende. Sugeren er placeret i et lille hus udenfor. En lem er anbragt i væggen mellem værkstedet og "sugehuset". Når sugeren tændes åbner jeg lugen som har en størrelse der gør at der ikke dannes blæsevejr - der skal være et godt stort hul i væggen. Sugeren er en Luna spånsuger BDC 300, og hullet i væggen er vel 40x40 cm. Den første luft vil have samme temperatur som udetemteraturen, men efter kort tid er det lun luft der kommer tilbage gennem hullet i væggen. Det meste af støjen bliver udenfor sammen med støvet som bliver fanget i filterposerne. Lemmen er hængslet i bunden og bliver holdt i en kæde i ca. 45 grader så indblæsningsluften bliver ført op mod loftet og ikke lige ind. Varm luft under loftet bliver ført rundt i hele rummet. Derudover har jeg et svævestøvfilter som tager det meste (men IKKE alt ) af det meget fine støv. Disse "installationer" har forbedret indeklimaet i værkstedet betydeligt.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Hej GLhandyman

Jeg har en spånsuger fra Haral Nyborg som jeg har placeret i skuret bag min carport,
den er opsat på vægen så tæt på loftet/taget som muligt, så der er lidt frihøjde under.
Jeg har lavet en kasse af 9 mm krydsfiner, med en låge i fronten så jeg kan skifte plastpose når den er fuld,
indvendig er der isoleret med 30 mm lyddæmpende plader fra Biltema nr. 369219
og i toppen i front er der en luftsluse så luft og "lidt støv" kan komme ud.
inden lydisolering var støjen ret generende / efter lydisolering høres spånsugeren næsten ikke.
som det ses på billederne er rørføringen af 110 mm pvc rør, brug ikke mindre rør det vil nedsætter udsugningen.
På spånsugerens indgang er der et ribbe filter som skal forhindre at større ting kommer ind i luftmøllen
og ødelægge den, filteret har også den ulempe at det opfanger spåner så den tilstopper,
dette filter har jeg fjernet.
Det gode ved at have den uden for værkstedet er at støv som filterposen ikke opfanger
ikke kommer ind i værkstedet.
Den tømmer ret hurtigt værkstedet for varme "om vinteren".

Ved drejebænken har jeg en festool støvsuger via en cyclon det virker rimeligt godt.

Mvh.
John

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke

Geografisk sted: Hundested
Hej John

Havde egentlig tænkt at lydisolere med rockwool, din løsning med pladerne fra Biltema, kunne være et godt alternativ.
Biltema- isoleringen som jo er selvklæbende skumgranulatplader, bruger man jo også til lyddæmpning af motorkasser i forb. med indenbordsmotorer i både.

Ny bruger

Geografisk sted: Randers
Det med lyden burte kunne løses med en lyddæmper på mellemspånsuger og rør der går ind i værksted

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestamager
@divdiv52: Nahh... Lydisoleringen er mest af hensyn til naboerne ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]