www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 12:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Hej med jer :)
Jeg er igang med et lille projekt, hvor jeg vil bygge nogle højtalere med tilhørende standerben. Til standerbenene skal jeg derfor bruge en drejebænk hvor jeg kan lave hvert ben nogenlunde ens. Benene jeg skal lave er ret simple, de er runde og går fra lidt tykke i toppen til smallere for neden. Nogenlunde ligesom nogle af hay's møbler http://thingd-media-ec1.thefancy.com/de ... e4e05b.jpg

Hvilken drejebænk bør jeg købe og kan det gøres for under 10000 eller endnu billigere? Skal jo bruge en minimum længde på Ca 90 cm. På forhånd mange tak :-)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Velkommen til.
Enhver drejebænk der kan klare længden kan bruges.
Hvis du ikke skal i gang med at dreje en hel masse andet, så vil jeg foreslå dig at finde et forummedlem i nærheden af din (usynlige) bopæl, og få dem lavet det. Skriv omtrent hvor i landet du bor i din brugerprofil - det hjælper gevaldigt.

Dit budget for at dreje nogle 90 cm ben lyder lidt som hvis du ville købe en stor mercedes for at kunne hente morgenbrød henne om hjørnet på din fødselsdag :)
Vil du derimod andet efter bordbenene, er det en anden sag.

Ny bruger

ErlingSj skrev:
Velkommen til.
Enhver drejebænk der kan klare længden kan bruges.
Hvis du ikke skal i gang med at dreje en hel masse andet, så vil jeg foreslå dig at finde et forummedlem i nærheden af din (usynlige) bopæl, og få dem lavet det. Skriv omtrent hvor i landet du bor i din brugerprofil - det hjælper gevaldigt.

Dit budget for at dreje nogle 90 cm ben lyder lidt som hvis du ville købe en stor mercedes for at kunne hente morgenbrød henne om hjørnet på din fødselsdag :)
Vil du derimod andet efter bordbenene, er det en anden sag.

Ahh jamen det lyder da også som en god idé at få en anden til at lave det. Jeg er fra Gentofte(københavn) Men vil jo også gerne eksperimentere selv :) elsker at bygge ting selv. Kender du en maskine der kan klare en længde på 90 til en billige penge da ? Og hvordan kan man sikre sig at hver ben bliver ens, er det noget ekstra udstyr man bør investere i?

Ny bruger

Og det er naturligvis 90 cm :)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Hvis du er ude over at betale nogen for at lave 8(?) ben, så kan du købe en begynderbænk fra ny, f.eks. en NOVA Comet II med forlængervange til ca. 5000,- hos Tempa (www.hobbynyt.dk), Sminge (www.sminge.dk) eller Dorch & Danola (www.dorchdanola.dk).
Du kan også komme lidt længere ned, f.eks. hos www.axminster.co.uk, men så kommer der fragt oveni og så bliver det måske hurtigt 4-5000 alligevel, selvom maskinen er billigere.

Hvis benene skal være MEGET ens, så kan man købe et kopi-anlæg, der gør den slags seriefremstilling nemmere.

Jeg har også en gammel aflagt kineserbænk der kan tage en meter, de går typisk for 4-500,- på dba.dk.
De klarer fint mindre ting og langsdrejning, som du har brug for. Derudover er de ikke så meget bevendt.
Den måtte du såmænd gerne få, hvis du kommer forbi og henter den.

Men overvej nu alligevel at betale nogen for at lave det du skal bruge, der kommer mange ting i kølvandet på en bænk og medmindre det er noget du vil investere en del tid i, så bliver det til mange penge inden man er kørende.
Det er i hvert fald min oplevelse.
Men sjovt er det, når bænken snurrer.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hvis du har lyst og vilje til at "Eksperimentere" må du gerne overtage min gamle MYFORD ML8 som ganske vist trænger til en hel del omsorg og en ny motor - men ellers er 100 % velegnet til dine "ben". Den skal ikke koste dig mere end en tur til Vordingborg.

der findes ingen "stumper" til den, men det er til at overse for små penge til det du vil lave. Du kan såmænd også få nogle gamle Onkel Harald" drejejern med.

Giv et praj hvis du har mod på sådan en opgave (oven i alt det andet) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

Andreas K skrev:
Hvis du er ude over at betale nogen for at lave 8(?) ben, så kan du købe en begynderbænk fra ny, f.eks. en NOVA Comet II med forlængervange til ca. 5000,- hos Tempa (http://www.hobbynyt.dk), Sminge (http://www.sminge.dk) eller Dorch & Danola (http://www.dorchdanola.dk).
Du kan også komme lidt længere ned, f.eks. hos http://www.axminster.co.uk, men så kommer der fragt oveni og så bliver det måske hurtigt 4-5000 alligevel, selvom maskinen er billigere.

Hvis benene skal være MEGET ens, så kan man købe et kopi-anlæg, der gør den slags seriefremstilling nemmere.

Jeg har også en gammel aflagt kineserbænk der kan tage en meter, de går typisk for 4-500,- på dba.dk.
De klarer fint mindre ting og langsdrejning, som du har brug for. Derudover er de ikke så meget bevendt.
Den måtte du såmænd gerne få, hvis du kommer forbi og henter den.

Men overvej nu alligevel at betale nogen for at lave det du skal bruge, der kommer mange ting i kølvandet på en bænk og medmindre det er noget du vil investere en del tid i, så bliver det til mange penge inden man er kørende.
Det er i hvert fald min oplevelse.
Men sjovt er det, når bænken snurrer.

Hold da op, tusind tak for det :) hvad hedder den model du har liggende og ikke bruger mere ? Er det en gammel industrimaskine der er svær at fragte eller ?

Ny bruger

BjoernA skrev:
Hvis du har lyst og vilje til at "Eksperimentere" må du gerne overtage min gamle MYFORD ML8 som ganske vist trænger til en hel del omsorg og en ny motor - men ellers er 100 % velegnet til dine "ben". Den skal ikke koste dig mere end en tur til Vordingborg.

der findes ingen "stumper" til den, men det er til at overse for små penge til det du vil lave. Du kan såmænd også få nogle gamle Onkel Harald" drejejern med.

Giv et praj hvis du har mod på sådan en opgave (oven i alt det andet) :)

Er godt nok overrasket over hvor hjælpsomme folk er her inde, super fedt! Jamen maskinen ser rigtig lækker ud, vil lige undersøge nærmere omkring fremskaffelse af ny motor, og mange tak for tilbuddet :)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Min kineser kan vist ikke kaldes en industrimaskine, det er lige før den kan sendes med brev ... nej, så galt er det ikke, men den kan snildt transporteres adskildt på gulvet foran passagersædet i en Polo.

Men brug hellere Bjørns tilbud, det er tættere på og en meget bedre maskine, selv om det koster en ny motor og en tur med traileren.

Ny bruger

Andreas K skrev:
Min kineser kan vist ikke kaldes en industrimaskine, det er lige før den kan sendes med brev ... nej, så galt er det ikke, men den kan snildt transporteres adskildt på gulvet foran passagersædet i en Polo.

Men brug hellere Bjørns tilbud, det er tættere på og en meget bedre maskine, selv om det koster en ny motor og en tur med traileren.

Kan dog virkelig godt lide tanken om at prøve med en lidt mindre maskine først, og se om det overhovedet er noget jeg kan lære? Hvis dit tilbud stadig står åbent vil jeg meget gerne komme forbi den og hente ved lejlighed?

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Du er velkommen, jeg er ikke i landet i uge 29, men ellers er der frit slag.

Send en PB, så får du mit nummer.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Vedr. min Myford ML8. Den er noget nær ideel til de bordben du ønsker at dreje, men, ja der en del arbejde med at få den "op at køre", men omvendt, jeg har selv brugt den i ca. 20 år, og den er helt ok.

Du skal ikke holde dig tilbage, syntes du den er indsatsen værd, giver du bare et praj.

Ønsker du den ikke, er tilbudet åbent til alle andre her på forum, bare sig til, og kom en tur forbi Ørslev/Vordingborg. Den fylder ikke mere end at den kan være bag i de fleste biler. :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har desværre ikke noget at bruge den til, Bjørn. Men den vækker minder, da det var sådan en maskine, jeg tog mine første spåner på. Jeg så en af dem i Oddense, da jeg besøgte træmuseet for nylig.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

kajesor skrev:
Jeg har desværre ikke noget at bruge den til, Bjørn. Men den vækker minder, da det var sådan en maskine, jeg tog mine første spåner på. Jeg så en af dem i Oddense, da jeg besøgte træmuseet for nylig.

Den har tjent mig godt i mange år, men der er- og bliver en bænk til langsdrejning - den har jo ikke så stor diameter så det gør noget.

Dog er denne bænk udstyret med en komplet "Bowl attachmnt" så den kan dreje op til 30 cm. skåle på bagsiden.

Ny bruger

BjoernA skrev:
Vedr. min Myford ML8. Den er noget nær ideel til de bordben du ønsker at dreje, men, ja der en del arbejde med at få den "op at køre", men omvendt, jeg har selv brugt den i ca. 20 år, og den er helt ok.

Du skal ikke holde dig tilbage, syntes du den er indsatsen værd, giver du bare et praj.

Ønsker du den ikke, er tilbudet åbent til alle andre her på forum, bare sig til, og kom en tur forbi Ørslev/Vordingborg. Den fylder ikke mere end at den kan være bag i de fleste biler. :)

Super, tak igen. Problemet er lidt at jeg ikke aner et drøn om motorer, hvor kan man anskaffe sig lige præcis den motor eller behøver det ikke være præcis den samme ?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Der er mange her på forum som helt sikkert kan hjælpe dig.

den motor som sad på var en 3/4 HK, 1480 O/min, 3 faset.Et eller andet sted har jeg også motorværnet til den, men elleers kan en sådan motor også omstilles til 1-faset drift 220 (240V).

Motorophænget til bænken er her også, og kileremmen som skal drive akslen sidder også på plads.

Jeg kiggede lige efter i går, og fandt ud af at der også mangler et kileremshjul som skal sidde på motoren.

Nå, men det beslutter du, hvad du syntes :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
"rakkidukki", hvis du har pladsen til en gedigen maskine som Myford'en
og vil bruge lidt tid på at få den op at køre, så er det altså noget af et
tilbud, du har fået på hånden!
Motorer findes i tonsvis og remskiver ligeså, resten er et spørgsmål om
at finde lidt hjælp og så noget sved over at flytte maskinen.
Du skal op i nogle heftige beløb for at finde en ny maskine, der er lige så
stabil og præcis.

Brug søgefunktionen oppe i hjørnet og søg på Myford, så vil du se at flere
gladelig har kastet sig ud i væsentlig større projekter for at få sådan en karl op at køre.

VH,
Lars

Ny bruger

Geografisk sted: Holbæk
Hvis ikke trådstarter er interesseret i myford'en, så er jeg :) Har sendt dig en besked, bjørn!

mvh Jacob

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jacob, Jeg har skrevet til dig, og maskinen er din hvis du vil have den. Derfor er den så afsat. :D Jeg tror du får stor glæde af den.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]