www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 09:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Horbelev Falster
Hej jeg købte en Axminster 1416vs hos Promat i 2013 og har det problem at den larmer fra motoren når jeg spænder remmen op, den skal være næsten helt løs før den ikke siger noget.
Lyden der kommer er en klikke lyd som bliver voldsommere jo hurtigere bænken køre og hvor stramt jeg har strammet remmen.
Jeg har lige skiftet lejer og efterspændt alle skruer for at udelukke at den fejler noget men desværre er det ikke blevet bedre.
Er der nogen her med samme problem eller kender til en løsning på problemet vil jeg meget gerne høre om det for vil helst ikke undvær min bænk i længere tid ved at sende den retur til promat da jeg ikke er så heldig at få hurtig betjening der.
m.v.h.
Robert

spånbunke

Geografisk sted: Karrebæksminde
Hejsa.
Du skal se efter om der er skader på remmen.
Hvis der er smeltet små stykker af remmen fast i sporene på remskiverne, skal du fjerne det, så kører den lydløst igen, og bestil så et par nye remme hos axminster.

Der er nok kørt med for løs rem, derfor opstår problemet.

Mvh.treknuden (axminster 1200)

spånbunke
Brugeravatar

Jeg har nu tjekket både remhjulet for oven og for neden samt remmen og der er ikke noget synligt at se har prøvet at køre fingeren rundt uden noget at bemærke og tror desværre det er motoren den er gal med. Lyden er også som om der er noget der klonker inde fra motoren og ikke fra remmen. Og lyden bliver være jo mere jeg strammer remmen og var det remmen burde det værre omvendt eller er jeg helt galt på den.
Tror desværre at der er gået et leje kan det skyldes at jeg måske har spændt remmen for hårdt i starten eller er det en fejl jeg kan henvise til garantien med eller er der en måde det kan tjekkes på

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
robert fra falster skrev:
eller er der en måde det kan tjekkes på

Du kan jo starte med at tage remme af, og mærke efter på motoren, om der er slør, både på tværs og langs af akslen.

spånbunke
Brugeravatar

jeg nu haft rem og remhjul af og prøvet lidt forskeligt og der er ikke noget at se eller mærke hverken rem eller på motoren og den siger ikke noget når remmen ikke er på det er kun hvis jeg strammer remmen op at den begynder at brokke sig.
jeg er sku lidt på bar bund og usikker på om det kan værre min fejl ved at stramme remmen for hårdt

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Robert!
En klikkende lyd kunne tyde på, at der er gået et leje. Du skriver, at du har skiftet lejer, jeg går ud fra, at det er på bænken, og så er det nok et leje i motoren, som er gået.
Prøv at fjerne kileremmen, og så dreje henholdsvis spindlen og motorens aksel pr håndkraft, du kan måske høre om det knaser i et leje, du skal nok have en skruetrækker eller lign. sat på det leje, du vil undersøge, og så lægge øret til skruetrækkerens håndtag. Et stetoskop vil selvfølgelig være ideelt, men det er ikke så almindeligt.
Prøv også at lytte, når motoren kører alene og når bænk og motor kører.
Du kan have beskadiget lejer ved at stramme remmen for meget, den skal kunne trykkes lidt ned, hvor meget afhænger af remlængden, jeg gør det pr fornemmelse, ca. 1 cm på den bænk, jeg bruger på aftenskolen.
En anden måde at beskadige lejer på, er at drive en træklods ind mod en monteret medbringer ved hjælp af en hammer, det er faktisk en meget sikker måde at ødelægge lejer på.
Hilsen Erling_j

spånbunke
Brugeravatar

hej tusinde tak for alle de gode råd her i mit indlæg. jeg har prøvet som Erling skriver og blev ikke klogere af det så jeg må leve med det indtil jeg får råd til en ny og støre bænk da jeg nok ikke gider at gå til promat med den.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
start dog med at ringe til Michael fra promat og høre hvad han siger til din problematik.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Havde du ankeret ud da du skiftede lejerne på motoren? Du er jo ret sikker på at lydene kommer fra motoren, ikke? Der er en - svag - mulighed for at ankeret ikke sidder helt centreret i stator og at der derfor skal meget lidt til før der bliver kontakt. Er der mærker på ankeret? En anden svag mulighed er at ankeret ikke er cylindrisk, men ovalt.

Hmm - jeg holder op nu inden jeg bliver beskyldt for at være helt i hegnet :) :)

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
robert fra falster skrev:
en klikke lyd som bliver voldsommere jo hurtigere bænken køre

Voldsommere som i "lyden bliver kraftigere" eller som i "klikkene kommer hurtigere"?
Kan det tænkes at være ventilatorvingen i enden, der laver ulykker?
Der plejer at være et dæksel i modsatte ende af remhjulet. Prøv at køre med det dæksel afmonteret. Kontroller også at ventilatorvingen ikke kan komme til at røre ved noget.

spånbunke

Geografisk sted: Ålsbo,Fyn
Jeg Har en 1218 med hastighedsmåling i digital, jeg havde også en mærkelig klikkende lyd, og fandt ud af at det kom fra det hjul med hakker i der måler hastigheden, hvis det er blevet lidt skævt eller ikke sidder helt fast så rammer det siderne på den klods det kører igennem(der er ikke meget plads), ved ikke om du har hastighedsmåler på.

http://www.kniplepinden.dk/

spånbunke
Brugeravatar

tak for alle tippene har snakket med promat i dag og han sender mig en ny rem som vi prøver at skifte. Det kan skyldes som der også bliver skrevet at der er en fejl i remmen som ikke lige kan ses så nu prøver vi at skifte den så er det da udelukket at det er den hvis det ikke forsvinder.
Det med omdrejningstælleren er ikke det samme system Axminister 1416vs køre med de har en føler der måler direkte på akslen hvor der er monteret nogle små skruer som det højeste punkt og det er ikke der lyden kommer fra der er som du skriver heller ikke meget plads men kan se at den køre frit
m.v.h.
Robert

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Robert
Jeg prøvede det samme med min.
I Rømersgade forelagde jeg problemet (nye lejer fra Axminster - de var skiftet)
Erling Sj foreslog at jeg løsnede skruen på det øverste remhjul og satte motoren i, med spændt remtræk.
Så justerede remmen selv præcist hvor hjulet hørte til.
Jeg strammede derefter skruen (i remhjulet) og har aldrig hørte forkerte kliklyde siden.
Altså en lille justering og et par lejer i reserve, Hvis de engang skulle gå kaput.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]