www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 21:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Goddag..

For to år siden gik jeg på Den Danske Husflidsefterskole i Skjern. Der fik jeg først smag for denne dejlige hobby..
Derfor har jeg også en smule øvelse, men det er ved at være et stykke tid siden..
Jeg har nu tid og penge til at tage hobbyen op igen, og derfor kommer jeg nu til jer garvede Drejere for nogle gode råd omkring anskaffelse af nyt udstyr.
Jeg er hovedsageligt interesseret i at dreje skåle og lignende. Derfor vil jeg gerne have en bænk som er god til netop dette.

Jeg har kigget mig en smule omkring på forummet og fundet en drejebænk som er blevet foreslået i andre tilfælde hvor nybegyndere skal anskaffe sig udstyr.

Drejebænken, jeg har kigget på er denne:
http://traedrejerbutikken.dk/?p=product ... ood-Lathe-
Jeg synes godt om den fordi den har drejebar motordok, således at man kan dreje større legmer end den originale pinolhøjde tillader (formoder jeg). Og prisen er acceptabel i forhold til mit budget.
Jeg vil gerne høre jeres mening om denne drejebænk til drejning af skåle og lignende produkter.

Jeg skal selvfølgeligt også have nogen jern og en spændepatron eller lignende.
Jernene skal kunne bruges til tværsdrejning, skåle og lignende.
Og her tænkte jeg at I muligvis kunne være til hjælp, for jeg er ikke så godt inde i hvad er godt og omvendt.

Jeg glæder mig til at høre jeres forslag, og på forhånd tak.
- Michael B. N.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Michael, og velkommen til.
Brug evt. lidt tid på at læse de emner hvor drejebænk indgår som nøgleord, der står mange vise ord.
Selvom det er et emne der har været drøftet flere gange før, skal du da lige have et par ord med på vejen:
Som en anden bruger fortalte tidligere, så kan den samme bænk fås hos AJ engros til 1500,- incl. moms - og ja det er den samme maskine.
http://www.ajengros.dk/shop/
Gå ned og klik på 'trædrejebænk'.

Jeg har selv den drejebænk du omtaler, så jeg kender den på ondt og godt. Jeg synes ikke man skal lægge for meget i at motordokken kan drejes. Hvis man gør det skal man sætte et forlængerstykke på drejejernsholderen (er det det den hedder?). Det gør at man føler at drejejernet ligger på en ukogt rød wienerpølse. Man kan måske lave en stiver der støtter på gulvet.

Her er lige et link mere til en maskine der kan købes for ca. 8500,- incl. fragt. Vi har en bruger ('tjmanden') der har investeret i sådan en ka'l. Han er godt tilfreds.
http://www.axminster.co.uk/product-Axmi ... 781099.htm

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Er der nogen der kan sige noget om kvalitets-forskellen på Axminsters drejebænk og så den sammenlignelige Jet 1642?
Jeg går i planer om anskaffelse af en hel røvfuld træmands-udstyr og jeg har egentlig kig på en Jet 3520, som jeg kan få for under 2000 pund, men... alt skal jo afbalanceres.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Der er som sagt mange bænke at vælge imellem- Idag har jeg set en Kramper drejebænk i pæn stand til 8000 i den blå avis. Det ser ud til at der følger meget udstyr med og prisen kan vel forhandles.
Jeg har selv en kramper og jeg er meget tilfreds. Drejediameter 60cm længde 100cm.
Ps. da bænken er af støbejern er den tung (gæt:200kg?) så det er ikke pakkeposten den skal sendes med.
Allan fra sminge kan levere adaptere til bænken.

Ny bruger

Først og fremmest tak for de hurtige svar og de gode råd.
Som sagt var min første idé til min første drejebænk inden for mit budget, men jeg mener at 8000-9000 kr er for mange penge at spendere på den første drejebænk.. Derfor tror jeg at jeg går med MC1100 fra den butik som BjørnB foreslog.
Og med en "Spændeklo til MC1100" fra samme butik skulle det vel være til at komme igang.
Jeg skal også investere i nogen drejejern hvor jeg har fundet disse i et andet indlæg:
http://www.aa-trade.dk/product.asp?product=2139
De virker til at være forholdsvis god kvalitet, og ikke alt for dyre til at starte med.
Det er vel alt jeg skal skrive på min indkøbsliste, for at jeg kan komme igang nu da sommerferien er lige om hjørnet.

Mange tak for hjælpen og hvis nogen har nogen kommentare eller råd som I lige synes jeg skal have med på vejen så er det mere end velkommen.

- Michael B. N.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Michael,

du bliver en glad trædrejer med det du beskriver, og jeg tror at du vil se at ambitionerne har det med at vokse med tiden.

god fornøjelse, og vi er mange som ser frem til et foto i ny og næ. :) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Gunnar Langemark skrev:
Er der nogen der kan sige noget om kvalitets-forskellen på Axminsters drejebænk og så den sammenlignelige Jet 1642?
Jeg går i planer om anskaffelse af en hel røvfuld træmands-udstyr og jeg har egentlig kig på en Jet 3520, som jeg kan få for under 2000 pund, men... alt skal jo afbalanceres.

Jeg har skrevet til Axminster i dag får at få en uddybning af forskellene mellem de to drejebænke. Når jeg har modtaget et svar oversætter jeg det og ligger jeg det ind. ;)

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Her er svaret fra Axminster.
Jeg oversætter det så snart jeg har tid. Hvis der er nogen der har tid til at gøre det nu, er de meget velkommen. :D

Dear Mr Petersen
Thank you for your email and am pleased to answer your questions,
My position with axminster is as woodturning instructor and have good experience of using both of the machines mentioned.

If given the choice of the two machines I would always go for the 1642, the main reason really is the finish although the machines have very little technical differences the build quality on the 1642 is superior.
The bed on the 1642 is ground where the bed on the AWVSWL1200 is milled.
The finish on the spindle is better on the 1642 as well as the shaft on the tailstock
Basically all the moving parts run smoother on the 1642 than the 1200 saying this the machine is nearly half the price but for me the extra cost is worth it.
Both machines cause us little problems in returns and both have a good torque delivery.
Hope this is of some help
Best regards

Colwin Way
Deputy Sales Office Manager/Turning Tutor

Axminster Tool Centre
Phone: 0800 371 822
Email: Colwin.Way@axminster.co.uk
Web: http://www.axminster.co.uk

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hovedpunkterne i hans svar er noget i retning af:
Han er drejeinstruktør hos Axminster.
Hvis han skulle vælge mellem de 2 maskiner ville han vælge 1642, fordi dens finish er 1220 overlegen, selvom de tekniske forskelle er meget små.
Tingene kører og glider bedre på 1642.
Selvom 1642 koster næsten det dobbelte, skriver han, synes han at pengene er givet godt ud.
Begge maskiner giver ikke Axminster nogen problemer, og der er et godt drejningsmoment på begge.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ja det er jo så lige det svar man ikke rigtig kan få en afklaring af. Er "finish" og "smoothness" 600 £ værd? Jeg skal til Axminster og så må jeg afgøre det med mig selv. Jeg har også kig på en Jet 3520 - men hvis jeg kan få en rigtig god maskine for 800 pund, så vil jeg ikke give 1200 mere for én der kan lidt mere og er lidt skønnere. Jeg har også andre ting jeg skal bruge penge på.

Men man siger jo også at det er dyrt at købe for billigt.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Gunnar Langemark skrev:
Ja det er jo så lige det svar man ikke rigtig kan få en afklaring af. Er "finish" og "smoothness" 600 £ værd? Jeg skal til Axminster og så må jeg afgøre det med mig selv. Jeg har også kig på en Jet 3520 - men hvis jeg kan få en rigtig god maskine for 800 pund, så vil jeg ikke give 1200 mere for én der kan lidt mere og er lidt skønnere. Jeg har også andre ting jeg skal bruge penge på.

Men man siger jo også at det er dyrt at købe for billigt.

Hej Gunnar
Du kan kikke forbi Rødovre / København så kan du prøve en Jet 3520 eller en 4224 ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Yep eller Odense .. 3520 kan klares... til demo... og helt sikkert en sludder om værktøj og andet nørderi...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Flyttet til SMALL TALK - 'en skør idé'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Er der i øvrigt nogen der kender totallængden af hele Axminstermaskinen og frihøjden UNDER vangen?
Jeg planlægger nemlig værksted for tiden og kunne godt bruge de to mål.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

hmm er der ikke dokumentation på deres side ?? nå men ellers skriv til dem de svarer med sikkerhed

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er en kinesisk producent der laver omtalte maskine. Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig :?
http://burt.manufacturer.globalsources. ... achine.htm

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Alle
Jeg har den omtalte 1200 maskine fra Axminster. Den er bare mere end god til prisen. De extra penge skal bruges til noget helt ekstraprdinært hvis de skal gives godt ud.
Jeg har også en kikkert, Kite Ibis til 7100 ? jeg kan kun få en bedre ved at betale ca 5000 ektra for en Zeiss, Leica eller Swarowski. Men hvad får jeg? En minimal smule farve, måske 2 promille mere lys og et mærke men ikke noget særligt ekstra kikkert for de sidste penge. Fuglene er skide ligeglad med hvad jeg kikker i når jeg får øje på dem.

Måske er det lidt det samme med drejebænke. Er det finish på vange og maling? er det lejer? Ok måske, men det er stadig drejechaufføren der skal styre produktionen. Giv ham verdens bedste bænk, træ og værktøj: Er han god kommer et godt produkt, er han dårlig har han kun fornøjelse af at have produceret kunstnerisk brænde. Det er bestemt også ok, men kan måske gøres billigere.

Hvis nogen har lyst er de velkomne til at bese og afprøve min bænk. Jeg bor i Hvidovre.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg vil meget gerne se din Axminster.

Jeg tror du har ret i dine betragtninger.
Men det er også sådan at værktøj kan være FOR dårligt. Så får man kun skuffelser.
Jeg har flere gange prøvet at skrive til Burt. For de har jo en del maskiner der er interessante.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Gunnar du er velkommen og jeg er ikke hemmelig. ring 28716531 så laver vi en aftale.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg var forbi hos Torben - (tjmanden) - i tirsdags. Det var en fornøjelse. Det er sjovt at møde mennesker der har nogle af de samme interesser som én selv. Axminster-drejebænken er da vist en ganske udmærket bænk. Jeg kan godt se at den ikke har samme flotte polerede finish som nogle af de dyrere, men jeg er overbevist om at den ikke vil stå i vejen for at jeg kan få lært at dreje. Det er så til gengæld noget jeg skal til at lære mere af.
Nu er jeg lidt bedre forberedt når jeg tager til London i næste uge.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jeg har ikke lige et billede af damen... og den fine overflade finish den kommer med er allerede noget medtaget...

Hun er blevet noget beskidt i sin tankegang hehe... :evil: sådan er det jo med ting der bruges de slides... (jeg tror jeg skal have et timeur eller en kilometertæller på hende)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Næh, om en drejebænk har en flot finish, eller ej er vist ligemeget.
Det er kvaliteten på komponenter/dele der er afgørende, om som nævnt mange gange før skal den være stabil og stå stabilt.

Skulle malingen vise sig at være en dårlig kvalitet, koster det ikke mange kroner at give bænken en overhaling og male med den farve man ønsker.

Det er lidt som en flot skinnende bil, hvor det viser sig at det hele er rustet væk under den fine maling.
I øvrigt får den fine bænk snart en masse skrammer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]