www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 21:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Spørring
Kan man købe løse remme i den størrelse man har brug for, eller findes de kun i "standard størrelser". Der sidder en rem "V'er" på den side der kører på hjulene. Bænken er en Sheppach DM450. Motoren er blevet skiftet/byttet ud og sidder ikke på det originale beslag - som heller ikke sidder på maskinen længere. Jeg vil lave en anordning som tillader at jeg kan skifte hastighed, og således at bænk og motor sidder på en træplade jeg kan flytte rundt på efter behag. Skruer jeg motoren fast direkte på pladen er remmen for kort, og lægger jeg en klods i mellem, er den for løs hvis jeg samtid skal kunne skifte hastighed. Det har tidligere været lavet sådan, at der kunne stikkes to kiler ind under fødderne foran for at hæve bænken så remmen blev strammet til. Jeg er i gang med at "renovere" bænken og vil gerne have at det hele funger som det skal, og det er nemt at skifte hastighed. Tænkte at en anden rem måske kunne være vejen frem (afhængig af pris)? Planen er at montere motoren på et beslag der kan vippes og låses efter behov. Desværre er motoren noget større end originalen (ud fra hvad jeg kan se på Sheppachs hjemmeside), hvilket bevirker, at der ikke er meget plads til at hæve/sænke motoren hvis den ikke sidder direkte på pladen hvor bænken står.

Giver mit spørgsmål mening?

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Tørring
Hej Thomas.
Plæneklipper værksteder har stort udvalg a fkileremme. Det er måske et forsøg værd.
MVH
Svend Aage

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: 3230 græsted
Hej tomas visdet er en bord plade du har under drejebænken kan du lave nogle aflange huler eller slidser så du kan flytte motoren frem og tilbage mvh Bernhard

spånbunke
Brugeravatar

bernhard nielsen skrev:
vis det er en bord plade du har under drejebænken kan du lave nogle aflange huler eller slidser så du kan flytte motoren frem og tilbage

Ikke forstået. Hvordan hæver du trækakslen ved at kunne flytte motoren frem og tilbage på samme plan?

spånbunke
Brugeravatar

Svend Aage skrev:
Plæneklipper værksteder har stort udvalg a fkileremme. Det er måske et forsøg værd.

Ok, tak.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Thomas!
Kileremme kan fås med ret små spring i længden, se f. eks. tabellen her:
http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Maskin ... leID=42344
eller her:
http://www.grene.com/shop/action/catego ... _Kileremme
Du skal nok til en maskinforretning for at have hele udvalget til rådighed.

Da du ønsker at kunne skifte gear ved at flytte remmen til et andet spor, skal du bruge en vippeplade så du kan løsne og stramme remmen.
Hvis du bruger metoden med at skubbe motoren frem og tilbage i slidser, skal du først løsne fire bolte, som holder motoren, skubbe motoren så remmen løsnes, skifte til et andet spor, stramme remmen og spænde boltene, det bliver du hurtigt træt af, metoden bruges hvis motoren skal stå fast placeret.
Du må finde en eller anden måde at arrangere vippeanordningen på, jeg kender ikke din bænk.
Hilsen Erling_j

spånbunke
Brugeravatar

erling_j skrev:
Da du ønsker at kunne skifte gear ved at flytte remmen til et andet spor, skal du bruge en vippeplade så du kan løsne og stramme remmen.

Præcis! Samme konklusion er jeg også kommet til. Den skulle bare lige igennem "systemet" et par gange før jeg kunne se hvordan jeg skulle gøre i praksis :)

Jeg viser nogle billeder af projektet når jeg er færdig. Tak for tippet.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: 3230 græsted
Hej thomas hvis du vil hæve sænke kan du montere hængler på motoren en på hver side af motoren og lang bolt eller aksel som du fører igennem øjerne på hængslerne jeg lavede det på en brændesav for mange år siden på min ene drejebænk er det lavet på linende måde hvor motorens vægt strammer remmen ud der side en bolt i den ende af motoren som ind ad den går ind i opslidset jernskinne hvor der er en knop på så når remmen er strammet op spænder knoppen samme forskel nu kan du bare hæve sænke mvh Bernhard

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Thomas, du bliver nok nødtil at lave en udskæring i bordet under bænken, for at få plads til vippefunktionen- eller finde en mindre motor. Måske kunne motoren monteres OVER bænken! I loftet eller på væggen og bænken boltet til et bord- så er du ude over pladsproblemet og kan bruge en stærkstrømsmotor. Det er også meget lettere at få fingrene i de overste remhjul. Remme i alle størrelser kan købes hos jyske tekniske.
Mvh Morten ( gammel ejer)

spånbunke
Brugeravatar

Bænken (monteret på en plade) kommer til at stå på en hylde når jeg ikke bruger den, og så sætter jeg den over på et arbejdsbord når den skal anvendes. Umiddelbart kan jeg heller ikke se hvordan det skal kunne lade sig gøre, at sætte motoren/drivremmen andre steder end under bænken, da remhjulene der sidder på selve akslen sidder ret langt oppe, og ikke giver mulighed for at placere remmen andre steder end under, med mindre man skærer toppen af spindel dokken af :o

Anyway. Jeg laver en vippe anordning som anbefalet, og bruger den motor jeg har da den er ret ny. Hvis jeg skal ud og ofre meget på den, er det vist billigere at købe en anden bænk i stedet. Umiddelbart tror jeg, at den løsning jeg har i tankerne bliver udemærket, såfremt den bliver stabil nok til at holde motoren nede når remmen skal spændes. Jeg poster et par billeder når jeg bliver færdig.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Glæder mig til at se hvordan du får plads ;)mvh. Morten

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
schreiber skrev:
Umiddelbart kan jeg heller ikke se hvordan det skal kunne lade sig gøre, at sætte motoren/drivremmen andre steder end under bænken, da remhjulene der sidder på selve akslen sidder ret langt oppe, og ikke giver mulighed for at placere remmen andre steder end under, med mindre man skærer toppen af spindel dokken af :o

1. Monter en aksel med et remhjul i hver ende der hvor motoren sidder (kan købes færdige).
2. Monter en rem fra spindlen ned til akslen
3. Sæt motoren på en vippeplade bag maskinen
4. Monter en rem fra akslens anden ende ud til motoren.

Hvis pladen med akslen er hængslet i den side, der vender ind mod motoren, kan den stramme begge remme på en gang.

Lidt indviklet, men det kan da gøres.

spånbunke
Brugeravatar

Erling,

Jeg tror min løsning, med al respekt, bliver noget mere simpel og nemmere at udføre i praksis. Men tak for tippet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Køb 2 remme.
Min kilerem springer kun, når jeg virkelig har brug for drejebænken.
Venlig hilsen Jens

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]