www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 04:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland
ja så vil jeg også prøve det der vandpjaskeri, når der skal slibes jern - Jeg fik maskinen hjem i går, så jeg har kun lige snuset lidt til den.
Den er ret stor, eller større end jeg havde regnet med, vejer 9,5 kg, så den står fast nok, uden at være fastspændt til arbejdsbordet - den har en 230w motor og køre med 120 omdrejninger - jeg syntes også den er ret støjsvag - Alt i alt ser den ret tilforladelig ud, så nu glæder jeg mig til at komme i gang med drejningen, skal bare ha' købt nogle bedre jern, men det må komme hen af vejen .....
Jeg har en kammerat der har Tormek -han skulle lige se dyret i går aftes - han mener værktøjet passer sammen - men der er en væsentlig forskel i prisen. Det koster nærmest gratis til Scheppach - i forhold til Tormek.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Der er et indlæg på side 2 i denne tråd der hedder Tormek er blevet klonet. Hvis der er nogen der ikke har læst den.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Lennart: Den største forskel mellem de to mærker er særligt, at der ikke er odentlige manualer eller hjælp at finde til Scheppach. Jeg havde Klodsmager på besøg for nygligt for at vise hvordan man sliber u-stålene af samme årsag.
Der er også en hel del færre tilbehørsdele som man ikke kan få i DK, (ikke nemt i hvert fald) men så kan man købe det fra tormek og det passer.

Det jeg har gjort ved min da jeg fik den var:
1. den skrueanordning der sidder til at holder stangen til alle anordningerne, den skrue som sidder nærmest stenen kommer i vejen når man sliber u-jernene. - så i skuffemn med den - den er mere end rigligt stabil med kun en skure.
2. Selve stangen der regulere afstanden til stenen kan være lidt knottet i svejsningen- den skal lige slibes jævn ellers kan der komme et lille bump i det du sliber.

Eneste råd ellers - når man sliber op for at finde æggen på et u-jern, så start med de bagudvendte vinger - det er der, der skal slibes mest. Husk at bevæge jernet meget fra side til side så man ikke laver en hulning ned i stenen.
Dernæst læderskiven - rigtig god ide at smøre den med maskinolie før man putter slibepasta på - så holder den længere.

Og så et - BØR KØBES - Tormek SVD-185 - afstandsmåleren - den er pengene værd.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland
Tak for assistancen Anders - Det er rigtigt man kigge noget på manuellen, det er ikke meget der står - men okay det går jo nok. Jeg har købt værktøjet til u-jern og den til almindelige jern.... Jeg kan ikke finde den til at rette stenen af med nogen steder, men havde regnet med at købe den fra Tormek.
Jeg har også smurt lederet med olie - det står der trods alt :-)))

Hej
Ja man får jo det man betaler for :D :D Til Tormek medfølger der en manual (bog med fast bind) på 150 sider samt en DVD der beskriver
trin for trin de anvendelsesmuligheder sliberen har. Det er ret vigtigt at man bruger de korrekte Jigindstillinger samt har den rette afstand mellem Jig og enden på drejerøret til de forskellige slibninger ellers får man alt for lidt udbytte af sliberen og også at man kan korigere for slitage på stenen efterhånden som diameteren reduseres. Så er der også breden på stenen, her syntes jeg lige Scheppach mangler lidt særlig når man sliber feks en Elswors(stavet forkert) slibning er det en stor fordel at har en god brede på stenen.Den måde vandbakken hægtes af og på er også vigtig det skal bare kan gøres med en håndbevægelse og griberne skal være af en kvalitet så de tåler at blive brugt igen og igen uden at man behøver at skulle stå og nifle.
Manges negative forhold til et stykke værktøj skyldes ofte manglende viden om dets anvendelse så til dem vil jeg sige:de burde have læst lidt vidre :D :D .

EM

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
super lennart... det med at smøre kan jeg så sige, maskin olie og gerne DRUKNES i det. Ydermere vil jeg som den mejsel fanatist jeg er anbefale SVS50 som er den holder der er beregnet til mejsler... den giver en SUPER lækker slibning

EM : du har jo ret hehe og jeg vil godt sige, en vådsliber fas og æg er tørsliberen overlegen på alle punkter..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Hej
Et lille link om det ømtålelige emne :D :D håber julefreden bevares :D :D
http://www.tormek.se/en/leaflet/pdf/wet_or_dry_en.pdf
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg tror ikke der er nogen af de "flammehavselskende" tørslibere, der tør forsøge at ødelægge den ;)

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej alle vådslibere... lige en lille redningskrans til jer.
Vedhæftet fil:
badeand.jpg

Jeg vil hellere have en stegt and, end pladre rundt med en badeand i mit værksted :D :D :D

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Hej
Nå ja misundelse er jo umulig at gardere sig imod :D :D :D
EM

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Alle drenge vil have en and i deres badekar ikke :D :D :D :D
og så skal vi ikke købe nye jern så tit :D :D :D :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jah... denne tråd ender nok i et eller andet med juleand, gås eller flæskesteg.

Misundelse... næppe. jeg kan nemt slibe mine jern på en bænksliber uden at slide ret meget på dem.
Og visse jern kan erstattes med et nyt... andre kan ikke, uanset hvilken badeand man tar'
med i badekaret :D :D :D :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jooo men badeanden skal være sort som tormeks nye SB250 Black Diamond sten........... det er den eneste der får lov til at svømme i mit grågrønne limpopo flodserstatningskar....

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg / København
Hej...

Jeg har igennem mit arbejde hørt om jeres forum...

Jeg arbejde for et firma som er importør af Scheppach vådsliber og Tormek vådsliber til Danmark.

Det er ret spændende at læse hvad i syntes om vores produkter, og pga. jeres hobby med trædrejemaskiner
er i jo nok nogle af dem der bruger vådsliber mest.

Som importør er vi meget opmærksom på evt. fejl på vores produkter... Vi få tit spørgsmål vedrørende slibesten, og der kan jeg fortælle at Tormek lige har sendt nye sten på market. se evt. http://www.power-tool.dk ( vådsliber - slibesten ) Scheppach har i første omgang ikke valgt at lave andre sten til deres model i nu, og det tror jeg ikke de kommer til, da Scheppach vådsliber er en billig vådsliber, og en kvalitet slibesten koster mange penge, endda mere en selve maskinen.

Det er rigtig at Scheppach vådsliber tilbehør er noget billigere end Tormek Vådslibe tilbehør, men der er også kvalitet forskel. Dog vil jeg gør opmærksom på at en del udstyr fra Tormek og Scheppach kan bruges af begge maskiner, f.eks knivholder osv... Men hvis man har de to JIG ved siden af hinanden, vil man også lægge mærke til en stor forskel.

Et spørgsmål til jer ???

Hvordan lære i at bruge en vådsliber ?

Prøver i jer frem, eller er der nogle aften skole kursus for trædrejer ?

Mvh

Power Tool Danmark
Konsulent
Kenneth Bendix

kb@power-tool.dk

http://www.power-tool.dk

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
kennethbendix skrev:
Hej...

Jeg arbejde for et firma som er importør af Scheppach vådsliber og Tormek vådsliber til Danmark.

Det er ret spændende at læse hvad i syntes om vores produkter, og pga. jeres hobby med trædrejemaskiner

Som importør er vi meget opmærksom på evt. fejl på vores produkter... Vi få tit spørgsmål vedrørende slibesten, og der kan jeg fortælle at Tormek lige har sendt nye sten på market. se evt. http://www.power-tool.dk ( vådsliber - slibesten ) Scheppach har i første omgang ikke valgt at lave andre sten til deres model i nu, og det tror jeg ikke de kommer til, da Scheppach vådsliber er en billig vådsliber, og en kvalitet slibesten koster mange penge, endda mere en selve maskinen.

Det er rigtig at Scheppach vådsliber tilbehør er noget billigere end Tormek Vådslibe tilbehør, men der er også kvalitet forskel. Dog vil jeg gør opmærksom på at en del udstyr fra Tormek og Scheppach kan bruges af begge maskiner, f.eks knivholder osv... Men hvis man har de to JIG ved siden af hinanden, vil man også lægge mærke til en stor forskel.

Et spørgsmål til jer ???

Mvh

Power Tool Danmark
Konsulent
Kenneth Bendix

kb@power-tool.dk

hej kenneth
Jeg har købt den nye sten SB 250 og det er en drøm :P
Jeg har brugt Tormeken i forbindels med mit arbejde som tømrer / snedker i snart 20 år
Den CD der følger tormeken er super god og meget lærerig der er mange gode triks og fidusen

Hvor kan man køde Tormek LA-120 i den udgave der er til små jern ??

Mvh Steen
ps. drejer du selv :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har en Tormek 2000, og jeg venter på at min sorte sten kommer hjem. Jeg har lige fået den nye "vinkelmåler" i julegave. Den er fin, men jeg slipper ikke for at slibe mine jern om, hvis jeg vil bruge den. Faktisk passer jiggen til drejerør elendigt til fabriksslibningerne. Det eneste jern jeg har kunnet slibe er mit Tompson med lang æg. Jeg har prøvet på alle tænkelige måder og der er ikke noget, der virker - sådan er det. I øvrigt kan jeg ikke slibe mit nye 20 mm rør med jiggen (den kan ikke komme ind).

Jeg prøver mig frem, og med rimeligt gode resultater (jeg har læst en smule i min bog, men kun de afsnit jeg kunne bruge. Jeg så også noget af den VHS, der fulgte med min sliber, men jeg syntes ikke det var noget særligt. Jeg vil dog ikke udelukke, at jeg ville få noget mere ud af den i dag, da jeg var 14 eller 15 år den gang, og bare ville i gang. Fordi jeg ikke rigtig kan forliges med de der jigs, så sliber jeg med undtagelse af mejsler og et enkelt rør kun i frihånd. Jeg har ret store problemer med mit nye 20 mm jern - det er svært at lave en lige æg på så stor en overflade. Er der en jig, der kan anbefales til det problem?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Bjerg af spåner

phnpen skrev:
I øvrigt kan jeg ikke slibe mit nye 20 mm rør med jiggen (den kan ikke komme ind).

så skal du bruge denne ;)
http://www.slibeservice.dk/shop/?page=s ... 8df9ace996

Bjerg af spåner

ps.
der er lige en video her ;)
http://tormek.com/en/jigs/svs50/svs50_high.php
men det kræver at man ser den hele :lol:
der er lige mere her ;)
http://tormek.com/en/jigs/svd180/svd180_high.php
så kan de bare komme med alle de bænksliber de vil :lol:

ps. forsat god jul :lol:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
steen viggo skrev:
så kan de bare komme med alle de bænksliber de vil :lol:

l :lol:

Vi kan da godt lade det komme an på en prøve, hvis du har lyst.
Vi tager 2 ens træstykker, jeg drejer en skål med en gouge slebet på min bænksliber, du drejer en med et vådslebet jern, så sammenligner vi overfladerne.
Sådan en slags slibemaskinernes High Noon.

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg / København
steen viggo skrev:
kennethbendix skrev:
Hej...

Et spørgsmål til jer ???

Mvh

Power Tool Danmark
Konsulent
Kenneth Bendix

kb@power-tool.dk

hej kenneth
Jeg har købt den nye sten SB 250 og det er en drøm :P
Jeg har brugt Tormeken i forbindels med mit arbejde som tømrer / snedker i snart 20 år
Den CD der følger tormeken er super god og meget lærerig der er mange gode triks og fidusen

Hvor kan man køde Tormek LA-120 i den udgave der er til små jern ??

Mvh Steen
ps. drejer du selv :)

Hej Steen

Godt nok er jeg selv uddannet håndværker, men indefor metal og autoteknik, så jeg har ikke såmeget erfaring med at bruge en trædrejebænk ;) Vi sælger dem dog trædrejebænke i vores firma, og kan nok godt bruge en hvis det bliver nødvendig en dag, det er dog en ret farlig maskine. Jeg er sikker på at der er mange der kommer tilskade med deres finger.

Angående LA-120 ( Profilformet læderskive ), ved jeg at slibeservice.dk & carl ras butikkerne er nogle af dem der gør mest i tormek tilbehør. Du kan også kontakte Power Tool Danmark, hvor de kan hjælpe dig med at få fat på det tilbehør du mangler. Tit vil Power Tool Danmark bruge et firma som sender faktura ud til kunde, og dermed vil Power Tool Danmark sende dit tilbehør direkte hjem til dig, og du vil modtage en faktura fra det firma som ligger i det område du bor i. Så der er mange muligheder :o)

Mvh

Kenneth

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hehehehehe det kunne jeg godt tænke mig at se... evt i drejer en hver... med hver type slibning... så er det rent på værktøjet og ikke kun på skil level....

håbløs træ krammer
Brugeravatar

steen viggo skrev:
phnpen skrev:
I øvrigt kan jeg ikke slibe mit nye 20 mm rør med jiggen (den kan ikke komme ind).

Øh nu er mit problem jo ikke min mejsel! Det er mit 20 mm rør, men bortset fra det. ;)

Det kunne være ret sjovt at se forskellen på våd-og tørslibning, men som Rasmus siger, så har det også noget med skil's at gøre.. Jeg tror faktisk ikke der vil være den store forskel på overfladen af træet, hvis drejeren og slibningen er den samme, og den eneste forskel er elementerne (ild og vand)

Bjerg af spåner

phnpen skrev:
steen viggo skrev:
phnpen skrev:

Øh nu er mit problem jo ikke min mejsel! Det er mit 20 mm rør, men bortset fra det. ;)

prøv at se den video der er lagt op lige efter så vil du se at man kan slibe rør med ;)
ps den er her, men det kræver at du ser den hele :D :mrgreen:
http://tormek.com/en/jigs/svs50/svs50_high.php

Bjerg af spåner

her er lige et billede

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Okay tak for det. Jeg havde ikke lige tænkt over den ekstra dims der var med.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]