www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 04 aug 2026, 21:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby
Jeg har anskaffet et Beall Buffing System inklusiv en MK2 konus, så jeg kan bruge min drejebænk.

Det var imidlertid ikke så let at montere konus, da den er bygget efter amerikansk standard. Dels skal der bruges en unbrakonøgle, dels skal konus sættes fast med en ¼ tomme gevindstang, og jeg manglede begge dele.
Jeg lånte en amerikansk unbrakonøgle (ca. 3,5 mm) af Jesper OK, og jeg fandt en gammel ¼ tomme skrue, som jeg fik svejset på en 6 mm. gevindstang, så endelig lykkedes det at montere kalorius ordentligt.

Man kan undre sig over at de gæve amerikanere, kan finde på at eksportere den slags varer, uden at overveje besværlighederne for deres internationale kunder.

Ifølge Wikipedia, så er United States det eneste industrialiserede land i verden, der ikke benytter det metriske system som officiel standard, men hvad ved en amerikaner om det?

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Metric_system

Virker det så? Ja det gør det helt sikkert, men jeg har endnu kun brugt det en enkelt gang, så jeg vil henvise til de mange anbefalinger på nettet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Vedr. diverse buffing systems på nettet, bare søg på buffing system. F.eks Chestnut, UK har en god beskrivelse med fotos af de 3 forskellige polerskiver med tilhørende Tripoli, diamond og canaubervox stænger.

http://www.woodturned.co.uk/html/chestn ... ystem.html

Der er lige nogle få ting man bør være opmærksom på:

1: Disse (og det betyder næsten alle) systemer er beregnet til brug på tætporede træsorter,
2: Anvendes - specielt Tripoli typerne på åbenporede (F.eks Ask), er der en latent risiko for at der opstår "sortfarvning" i de åbne porer. Denne sortfarvning kan være næsten umulig at fjerne.
3: Nogle af de Tripoli typer som sælges er baseret på f.eks talg - blandet med f.eks bivox og paraffin, og det er ikke altid at det angives at der indgår talg i produktet. (Talgholdige Tripolivoxer er ganske udmærkede til polering af biler, måske ikke helt så velegnet til træ.

Dette er bare mine egne erfaringer, det bliver spændende at høre hvad andre oplever hen ad vejen. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Steen Jensen skrev:

Man kan undre sig over at de gæve amerikanere, kan finde på at eksportere den slags varer, uden at overveje besværlighederne for deres internationale kunder.

Ifølge Wikipedia, så er United States det eneste industrialiserede land i verden, der ikke benytter det metriske system som officiel standard, men hvad ved en amerikaner om det?

Steen, der er da ikke så meget at undre sig over, og din opfattelse er ikke helt rigtig.

Til almindeligt brug er det rigtigt at USA stadig bruger inches og mange andre finurlige størrelser, som bor i tommer, en nummer række og også en bogstavrække af diametre. Når vi kommer over i industrien er det ikke rigtigt. Bilindustrien har været metrisk i årtier, ligesom rulle og kuglelejer har været baseret på millimeer størrelser.

At et amerikansk produkt, produceret for hjemmemarkedet bruger gevind i inch mål er da ikke så underligt - det er jo det folk kender. De små mængder som eksporteres gør det uøkonomiskt at lave to forskellige produkter.

Om der er nogen som kommer i den samme situation, så har jeg på lager et udvalg af gængse skruer etc. i UNC og nogle UNF størrelser. Unbrakonøgler i tommestørrelser kan købes i enhver værktøjsbutik eller buggemarket. Snittappe og skærebakker til UNC gevind er også nemme at finde her - men ikke gevindstænger eller skruer/møtrikker.

Og til sidst en lille kuriositet: Vore såkaldt metriske rørgevind er ikke andet end de gamle Whitworth gevind oversat til millimeter. Det kunne jo ikke nytte noget at lave en ny gvindrække i "rigtige" millimeter, da gevindene så ikke passede til alle de eksisterende rørinstallationer.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]