www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 23:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Er der nogen af jer, der har erfaringer med titaniumbelagte drejejern?
http://www.magma-tools.de/Director?name ... 3386727726

Jeg har hørt om det til knive, men fordi de færreste gider rende rundt med en mat guldfarvet kniv, er det ikke blevet det store hit. Derfor er de desværre også næsten umulige at opdrive.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Næ det har jeg ikke... men det ser da spændende ud... jeg må nok sige at efter jeg har prøvet de Dough tmonson stål vi har fået hjem hælder jeg ret meget til dem, de har ikke fået tæsk endnu men det kommer, men det de har lavet indtil nu er super... Jeg har skåret knastør pil, som normalt er ret hård ved stålet da der er meget kisel i pil, og der har de ydet meget meget meget meget fint... jeg skiftede lidt mellem dem og mine almindelige.. og de holder æg noget længere......

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg skal godtnok have slebet mit Dough tmonson helt om.. jeg kan slet ikke forholde mig til den æg den har.. der kommer problemet med en vådsliber.. den kan bare ikke det gylle.. jeg har ikke lige en time (eller det har jeg, men jeg gider ikke) til at slibe jernet helt om.. derfor har jeg ingen ide om hvorvidt det er et godt jern eller ej..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hmmmmm er du nu sikker... den slibning er faktisk meget anvendelig, men det kræver selvfølgelig man har prøvet den... Måske du skulle vente til du har set eks. stig bruge den hvis du kommer til oddense... ellers giver jeg gerne en demo i brugen en af dagene..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Har lige fået mit Wolverine med Vari-Jig og hele pibetøjet monteret op i værkstedet. :D :D :D

Det første der røg i var de to Thomson jern jeg har købt - 1/2 og 3/4". De er ikke ændre meget i slibningen, men en smule. Vingerne er slebet en lille smule mere tilbage end oprindeligt.
Skal edderhakkemig love for at de vil igennem noget træ. Promaten pløjer bare rundt og rundt, og spånerne vælter ud.

Det tynde jern jeg havde i forvejen har fået en Celtisk slibning... helt vildt hvad det kan nu. Det skal vist mest bruges til smådetaljer fremover. 1/2" jernet fra Thomsom giver simpelthen så godt et resultat. Og jeg synes at de jern bliver meget skarpe, og holder skæret længe. Jeg skal ikke rende til slibemaskinen hele tiden. Må lige se om jeg kan smide et par billeder på en af dagene, når de er nyslebne. :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Eneste minus... der gik selvfølgelig nogle millimeter jern til spilde, for at ændre slibningen. Men jeg sliber aldrig mere i frihånd. Slut med det... nu skal jeg bare have købt et par nye slibesten... de er ved at være noget nedslidte.

Nu mangler jeg bare min mejsel... så har jeg været det hele igennem med Wolverinen.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hihihi godt at høre der er kommet endnu en troende i flokken der benytter "jig" til at slibe med :-) det er bare SÅ meget bedere....

Den med mejslen roder jeg stadig noget med... kan ikke helt blive enig med mig selv om hvordan og hvorledes... men det kommer nok... jeg har forsøgt mig med slibning på sten i hånden men det kan jeg ikke anbefale... den er for ujævn og klapre ret meget som resultat...

Er der noden derude der bruger deres mejsel meget og sliber det på maskine/i hånden med en "jig"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

jeg har altid slebet jernene i hånden, også mejsler. Er det muligt at få et billede af Wolverinen med Vari- jig at se, evt. en URL hvor den er :?:

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg sliber min mejsel med noget specielt kit til min tormek, når jeg føler jeg har tid.. eller bare i hånden.. det virker fint, når de ikke bliver helt skæve.. nu er det lidt problematisk at slibe i hånden, når jernets sider er ovale, for det bliver meget nemt skævt, men det er meget rarere at arbejde med.. desværre kan jeg ikke hjælpe dig, for jeg kan altså ikke fordrage bænkslibere.. jeg kommer ligesom ikke rigtigt så godt ud af det med dem. måske fordi det er noget billigt lort jeg har, men alligevel.. jeg er mega glad for min Tormek. Den er bare god..

Dog er den umuligt til den åndsvage slibning, som du finder så anvendelig.. jeg kan ikke bruge slibningen, og jeg kan ikke slibe den op. jeg hader det lige for tiden, og er meget glad for mine hamlet jern. Og så er jeg i øvrigt den lykkelige ejer af en mejsel fra Stubai. Den kan jeg virkelig ikke tillade mig at klage over.. jeg tror jeg skal have en 10mm fra dem.

moderator
Brugeravatar

Hej

Her er lídt links at kigge pp.
http://www.newwoodworker.com/reviews/wlvrinervu.html
http://www.oneway.ca/sharpening/index.htm

Man kan også bygge den selv... det havde jeg bare ikke tålmodighed til.
http://www.am-wood.com/june98/chiseljig.html

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har også lige et yderst interessant link ang. slibning af jern.. http://www.tormek.com/en/leaflet/pdf/wet_or_dry_en.pdf

Og så lige tilbage til mejslen: Feel the power of control http://www.tormek.com/images/jigs/svs50/svs50_600.jpg

og så er der jo i øvrigt lige den her: http://www.tormek.com/images/accessorie ... 20_600.jpg

Jeg holder fuldt og fast på tormek..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Peter, har jeg misforstået noget? Brokkede du dig ikke lige ret meget over at det tog ½ dag at ændre en ægvinkel på Tormek'en? Nu siger du alligevel at du "holder fuldt og fast på Tormek"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Der er - selvfølgelig, en god debat omkring jern, vinkler, former og faconer - og jeg tror aldrig man kommer igennem den, respektivt finder de endegyldige løsninger, og heldigvis for det.

jeg vil, bare lidt for sjov, henvise til et par bøger som blev udgivet i midten af 1980érne af Niels Peder Miltersen. den første: Trædrejning, Teknik og Ide, og den anden : Trædrejebænken Ideer og Muligheder, giver begge en fin introdukton til trædrejning, og taget i betragtning at disse bøger nu er mere end 20 år gamle, er de alligevel "eviggyldige" og en hyggelig stunds læsning værd.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hehe Stig - Nu forholder det sig sådan, at en vådsliber er fantastisk, så længe man ikke skal ændre på æggen, og det er egentlig mit budskab. Dog vil jeg gerne give alle jer, der har ret, ret i at det er noget nær umuligt at ændre på æggen. Derfor er det ikke noget man bør gøre med en vådsliber og hvor har jeg bandet over min Tormek, da jeg opdagede hvor skævt jeg havde fået slebet min lækre Stubaimejsel (skævt på forskellige måder flere gange i streg), og skulle til at slibe den om. Når man først har den ønskede æg, så er det altså noget bedre ved jernet, at holde det med en vådsliber, og resultatet er mindst lige så godt.

Derudover så har jeg af en eller anden grund en indgroet frygt for bænkslibere.. Jeg hader dem som pesten.. lige pludselig er ens fingeraftryk væk, fordi man ikke opdagede hvor varmt sådan noget jern kan blive, hvis man glemmer at nedkøle det med jævne mellemrum.. For resten er jeg ikke just en ørn til de bænkslibere, så det lader jeg dem, der kan finde ud af det om..

En vådsliber - det ved man hvad er, og så længe man ikke taber sine jern på gulvet, eller man af andre grunde skal have æggen slebet helt op, så er den stille og rolig. Ikke som mig, når min drejebænk lige har opdaget, at den selv bestemmer, hvornår motordokken skal svinges ud til højre med en kæmpe klods på, der overvejer at tage et smut ud i den fri natur gennem stålporten til gårdspladsen.. :evil: Det skal lige siges, at den ikke hoppede af, men den ville gerne - Go Super Nova :P

moderator
Brugeravatar

Hej Peter.

Lev lykkeligt videre med din vådsliber. Jeg kan sagtens klare mig med bænksliberen, og bruger den til alt muligt.
Det er altså meningen man enten skal lægge værktøjet fra sig, inden man brænder fingrene. :mrgreen: :mrgreen:

Jeg stoppede engang et bor i lommen, jeg lige havde givet en ordentlig omgang på bænksliberen... skal hilse og sige
at det er surt når der næsten brænder hul i lommen. :o :o :o :o og man brænder fingrene for at få skidtet op af lommen igen.

Vi har heldigvis hver vores ideer og smag med slibning, men jeg synes det er lidt trist for dig at du ikke kan
komme til at eksperimentere med forskellige typer slibninger... eller rettere at du nok bliver træt af at slibe,
inden du får slebet den nye form på jernet. Jeg kan se bare efter i dag, at det giver mange flere muligheder, og tror jeg skal have købt nogle flere jern, der kan være forsynet med forskellige slibninger jeg kan bruge til det ene og andet.

moderator
Brugeravatar

Der var lige lidt mere om links. http://www.oneway.ca/multi-media/wolverine_videos.htm
Her kan man se videoer med Wolverine... både det ene og andet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så må jeg jo bare have et kursus i at bruge jern med mærkelige slibninger.. så får jeg nok en bænksliber en gang ved lejlighed..
Så må jeg bare have mig et billigt jern, så jeg kan lære at slibe på sådan en..

Har faktisk i tankerne at købe en Fiskers køkkenkniv alene for at lære, at bruge en slibesten. Alene af den grund, at det er fedt, at kunne slibe en kniv skarp med en slibesten, og til dem der tænker hvorfor en Fiskers, så er svaret enkelt. Den er så blød i stålet, at den næsen er sløv igen når man har kigget på den.. både en fordel, når man skal slibe, og når man skal have den sløv igen..

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

hehe det er helt sikkert rart at kunne slibe en kniv op selv... jeg har for vane at slibe mine med for stejl æg så de bliver hurtigt sløve men et par strøg med strygestålet så er de klar igen :-)

Ja helt sikker med den sjove slibning.. jeg lægger gerne værksted til ... vil nu ikke love jeg kan lære fra mig med brugen endnu.. det jeg har ikke haft spåner nok under bænken til :-) men gi mig lige et ½ år så er vi der

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg laver bare fis med dig, Peter.
Dog vil jeg sige at jeg ikke tror jeg fjerner væsentlig mere metal med kombinationen: korn 120 sten på Creussen slow grinder (langsomtgående bænksliber med 5 cm brede sten, specielt til slibning af drejejern!) og Wolverine slibejig, end du gør på Tormek'en.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Det tror jeg faktisk du har ret i stig... jeg har set den lille creussen og det med de extra brede sten er lækkert, men heg ville godt have en større sten, giver en mindre hul fas...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]