Jeg har en Tormek SVD-185 jig til slibning af drejestål, men resultatet er ubrugeligt, da vinklerne er MEGET forkerte.
Problemet skyldes, at der har været en fabrikationsfejl det meste af 2009. Jeg har købt min jig gennem Dorch og Danola, så jeg er sikkert ikke den eneste her på siten med dette problem.
Her er en link til yderligere information:
http://stusshed.wordpress.com/2009/11/05/tormek-svd-185-manufacturing-fault/For at rette fejlen skal pilen flyttes 4 mm. men jeg var usikker på den helt korrekte placering og den opnåelige præcision, og efter en del overvejelser valgte jeg en anden løsning.
Jig setting (JS)Jig setting (JS) er et tal fra 0 til 6, som er det vi ønsker at indstille så præcist som muligt. Hvert tal svarer til 10 grader, og ved 0, skal værktøjet og pinden være parallelle. Jeg har illustreret dette med to billeder, dels hvor jiggen ligger på et papir med parallelle streger (JS=0) og dels hvor jiggen ligger på et papir med streger pr. 10 grader (JS = 3 svarende til 30 grader).
Vedhæftet fil:
IMG_4410.jpg
Vedhæftet fil:
IMG_4415.jpg
Billederne viser princippet, men dur ikke i praksis, dels fordi jiggen ligger skråt og ikke vandret, dels fordi man får parallaksefejl med mindre man ser præcist vinkelret ned på papiret fra stor højde.
PræcisionDen originale jig har to begrænsninger, der reducerer præcisionen:
1. Skruen har lidt slup, derfor får du forskelligt resultat afhængig af om du samler eller spreder benene.
2. Radius på skalaen er 12,5 mm. Med lidt trigonometri kan man deraf udlede, at 1 grad svarer til 0,2 mm. på skalaen. I praksis kan man derfor vanskeligt indstille mere nøjagtigt end +/- 2 til 3 grader.
Min løsningJeg har lavet en jig, hvor radius på skalaen er 10 gange større, og har dermed forbedret præcisionen med en faktor 10.
Med et par klodser, lidt lim og en skrue har jeg lavet et stramt og stabilt leje til SVD-185. Skruen sikrer, at den ligger vandret. Jeg har derefter afsat en skala med en radius på 12 cm, og jeg har lavet en lille klods til enden af pinden, der sikrer, at jeg undgår parallaksefejl.
Det er ikke så let at beskrive, men billederne skulle gerne illustrere, hvad jeg mener.
Jeg regner med, at den absolutte præcision er bedre end 2 grader, mens præcisionen ved genindstilling er bedre en 0,5 grad. Genindstilling er det, der betyder noget.
Vedhæftet fil:
IMG_4416.jpg
Vedhæftet fil:
IMG_4425.jpg
Vedhæftet fil:
IMG_4427.jpg