www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 19:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Hej alle,

SÅ fandt jeg et sted at købe båndsavklinger til billige penge - i Tyskland, på ebay.
Se her:
http://stores.ebay.de/holzbandsaegen?_rdc=1
De har mange forskellige længder og kvaliteter, men her kan jeg få 3 Udderholm klinger incl porto for mindre end det jeg giver for 1 her landet - se det er noget der dur! :D

I øvrigt faldt jeg over et lille loddeapperat til savklinger, til omkring en hund - kan det være noget værd? Nogen der har erfaring med sådant?

Hilsen Kathe

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Normalt så sølvloddes de, har du et link hvor man kan se den? Vi bruger bar en gas brænder:)

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Tak for tippet, Kathe, nu kan vi få de klinger, vi manglede til de små Einhell :-D

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har været inde og kigge. Fint sted at købe. Nu kan det vist ikke betale sig at slibe, vel.
Tak for det.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

sølvloddes??? jamen er det bare det....hvilket flussmiddel bruger man til det?
Jeg har altid fået at vide at man ikke kan sølvlodde på stål - der kan man bare se! :o
Hilsen Kathe

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jeg kan ikke lige finde dimsen til savklinger, skal nok sige til hvis jeg falder over den igen!
Hilsen Kathe

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
ja tak ! jeg er har også interesse i den lodder .,.,.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Hej

Jeg har brugt meget sølvlod til alm. blødt stål.

Som fluss bruger jeg AGA Silcofluss 660 eller 600. og som lod bruger jeg AGA’s med sølvindhold på ca. 36% og ingen cadmium, det har en arbejdstemperatur på ca. 710°. Du skal bare være parat til at overholde en spaltebredde på max 0,1 mm og allerhelst kun 0,05 mm.

Og så skal det være helt rent.

Som varmekilde bruges en acetylenflamme, der er indstillet til en blød flamme, dvs. med en smule acetylenoverskud.

Men så kan du også trække den nydeligste fine sølvstreng rundt om i fugen.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Nu har jeg så været på detektivarbejde her i dag og se om jeg kunne finde den loddedims....det kunne jeg ikke, men jeg er blevet vældig meget klogere, så et loddeapperat til omkring 100 kr tror jeg ikke på.
Jeg fandt til gengæld en masse andet!
I tyskland har man et gammelt apperat, det fandt jeg på ebay:

http://cgi.ebay.at/Loetgeraet-Bandsaege ... 0855416107
og her
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... ger%C3%A4t
her er en debat om hvordan man bruger sådan en fætter
http://www.woodworker.de/forum/stumpfsc ... t3171.html

Men ellers er der anvisninger på at sølvlodde (slaglodde), og her fandt jeg et smart sæt med en holder (som man også kan lave selv)

http://www.woodcraft.com/Product/200449 ... g-Kit.aspx

Hvis man går på google og søger på "saw band solder" kommer der masser om emnet, og ved at vælge billeder (images) finder man hurtigt opskrifter på at lave en holder.

Som guldsmed er sølvlod og flux jo noget man bare har - loddebrænder ligeså - men jeg er dog ikke helt sikker på at den flux jeg bruger til ædelmetaller kan bruges til stål. I svejsebranchen hedder tingene noget helt andet end i vores branche, så jeg er stadig nysgerrig på om nogen her kan fortælle om den flux der skal bruges til stål? det eneste jeg fandt var at den skulle være syrebaseret....

Håber ovenstående kan være til nytte,
Hilsen Kathe

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Erling,
Cadmiumfri sølvslaglod 710 grader har jeg, det hedder i vores fag mellem slaglod, ellers findes der hård, veg og ekstra veg.
Jeg kan ikke finde flussen på AGA's hjemmeside, hvor kan man evt. få det? Altså i små portioner til husbehov?
Jeg har 3-4 forskellige slags fluss i huset, men de er baseret på andre stoffer end det du nævner.

Så skal jeg líge høre hvad du mener med spaltebredde?

Acetylen har jeg ikke adgang til, vores loddebrændere er gas med lufttilførsel. Har du prøvet med sådan en?

Princippet med at metallet skal være pinligt rent er jo det samme uanset hvad man lodder, og flussens opgave er at forhindre oxider i at danne sig i metaloverfladen. Acetylen beskytter mod dette, men det gør en reducerende (blød) gasflamme også, til en vis grad, så det skal da prøves...

Hilsen Kathe

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Du kan sagtens lodde med en "almindelig" gasbrænder. Hvis der er rent, så tror jeg ikke fluss typen betyder så meget.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Hej

Du har ret, jeg kan heller ikke finde lod og fluss på AGA’s hjemmeside. Det er da også noget siden, at jeg sidst fik derfra.

Med risiko for at træde i spinaten, vil jeg foreslå, at du prøver at lodde stål mod stål med det udstyr du allerede har, - så hut jeg visker, så skal lod og fluss , have samme arbejdstemperatur, altså at de smelter ved samme arbejdstemperatur, om det så er guld, sølv, kobber eller jern du lodder på, tror jeg ikke er så kritisk.

Spaltebredde er den afstand de to stykker som skal loddes, skal have imellem sig. Hvis du skal lodde en ring fast, rundt om på en cylinder, så skal ringen være 0,1 mm større end cylinderen. Så får du en spalte på ca. 0,05 mm.

Og så skal du være opmærksom på at guld, sølv og kobber, har alle en væsentlig større varmeledningsevne, end stål, samtidig har stål en højere smeltetemperatur end guld, sølv og kobber. Det betyder at stål er hurtigere at varme op, og der er mindre chance for at det smelter.

Så alt i alt, tror jeg, at du vil finde det nemmere at sølvlodde stål, end guld, sølv og kobber.

Men som sagt, prøv med det udstyr du har, jeg tror du bare skal prøve det, - så ka du osse!!

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jamen jeg springer om bord - Stu har fundet nogen stumper frem jeg kan prøve at lodde sammen så ser vi. I skal nok få høre resultatet.
Alan, man kan ikke bruge sølvlod uden flux, for det indeholder altid kobber m.m. som danner oxider i overfladen af det smeltede slaglod, og dette forhindrer det i at binde sig til fladerne der skal loddes. I stedet vil loddemetallet bare ligge som små perler.
Der findes bare så mange slags flux, til hver sit formål, så det er lige om at finde det rigtige. På en af mine flasker står der til alle ikke-jernholdige metaller, så det er nok ikke lige den jeg skal bruge....

Erling, spaltebredden er det vi kalder loddefugen - forskellige fag, forskellige terminologier! :-)

Hilsen Kathe

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Kathe!
Prøv at se under Castolin.
http://www.castolin.com/wCastolin_com/index.php
De har et stort udvalg i stort set alt til svejsning, slaglodning og lodning.
Jeg husker produkterne fra min læretid. De er ikke billige, men af høj kvalitat.
Jeg ved ikke hvem, som forhandler det nu, men det må kunne findes.
Da jeg var i lære hed det også loddefuge, ved svejsning hedder det en svejsefuge.
Med din uddannelse bør det ikke være et problem. at slaglodde en båndsavsklinge.
Hilsen Erling_j
P.S. vi er nogle stykker med det fornavn.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]