stig bredsgaard skrev:
Sød ide' med den opspændte kædesav.
Tak.
Som jeg startede med at skrive er der tale om en lille skål, simpelt hen for at se, om systemet virker, herunder opsætningen af saven.
Jeg har ikke en fodbetjent spændebænk, som den elu, der står hos Poul M, og jeg kan ikke rigtigt se, hvor der skulle være plads til den i min rodebutik.
Alternativet er så at sætte en gevindstang op i høvlebænken med klodsen skruet på en planskive og planskiven på gevindet, det er for mig mere bøvlet. Opspænding direkte på høvlebænken er ofte umuligt.
Klodsen skal jo under alle omstændigheder spændes op, det tager ikke ekstra tid, og savningen går let og sikkert. Saven har holderen monteret en stor del af tiden, den kommer kun af, hvis jeg skal ud og fælde et nyt træ.
Havde jeg kunnet låse spindlen, havde jeg haft to hænder fri til at save med. Det kan jeg ikke (endnu da), og jeg er trods alt ikke så naiv, så jeg tror at jeg kan styre saven med en hånd mens jeg holder klodsen med den anden.
Jeg ved ikke, om jeg er en god, dårlig eller middelmådig drejer, men jeg ved, at jeg er yderst bekvemt anlagt. Kan jeg nøjes med at hakke en spån af inden skålen er rund og rimeligt glat, så gør jeg det.