Jeg arvede en Søgaard båndsav. Jeg ved ikke helt hvor gammel den er, men i hvert fald fra den tid hvor Borup lå i (03)-området. Bandagerne havde set deres bedste tid og klingestyret under bordet bestod af tre træklodser. Det må jo have fungeret på et tidspunkt
Jeg fik lagt nye bandager på i et lokalt firma og gjorde selv plads til et nyt klingestyr under bordet, samt skar af kassen om det øverste båndhjul, således at jeg i dag kan skære om mod 30cm i stedet for de oprindelige godt 20cm. Det er klart at saven i dag får opgaver som overstiger dem den er konstrueret til at klare. Især det øverste klingestyr har lidt svært ved at håndtere den brede Ørn-klinge. Jeg skal have en lokal maskinfabrik til at lave et nyt styr til mig.
Undervejs har jeg fundet ud af at det var en god ide om bandagerne var højest på midten, for så kunne hjulene selv nemmere styre klingen på plads.
Konklusionen må vist være at det godt kan lade sig gøre at ombygge en båndsav, men og det er vist et stort men! Man må indstille sig på at ens maskine ikke længere er helt forudsigelig. Min har i hvert fald givet et par Ups-oplevelser i tidens løb.
Fordelen ved at få fat i en gammel båndsav kunne være at gamle og måske især store gamle båndsave kan være lavet af støbejern. Det gør dem frygtelig tunge og uhåndterlige, men det gør dem også meget stive.
En god ven af mig har bragt sådan en gammel støbejernskæmpe tilbage til brugbar og forsvarlig stand, men det var ikke noget lille projekt.