www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 15:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
De af jer, der har vacuumsystem til opspænding af skåle, når bunden skal af - hvor har i fået jeres gummi til forsiden fra? Jeg har lige snakket med Sydjydsk vulkanisering, og de er da bare mega dyre. Jeg har planer om at lave 2 skiver, en på 290 mm og en på 470 mm. Det koster over 800 kr for de to + moms sikkert. Jeg kan også købe gummiet alene, men det koster også omkring 700 kr, for det stykke jeg skal bruge, og så er det for stort. Er der nogen, der har fundet en billigere løsning? EM snakkede om noget liggeunderlag, men jeg er lidt bange for, at det ikke er lufttæt nok.

Jeg ved Linå forhandler noget Latex til at smøre på - til rollespilsvåben. alternativt bruge det på et stykke liggeunderlag? Nogen der ved, om det bliver lufttæt nok? 1 L til 55 + moms, det er jo ikke galt, og det må næsten også kunne bruges til forsegling af endetræ.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Peter

Hvis du læser lidt på det link der har været henvist til før:,
http://onewayeurope.com/vacuum/
så vil du kunne se at der er anvendt neoprengummi, det er i hvert til fælde ikke så dyrt. Du kan bare købe et par waders i Harald Nyborg og klippe i stykker, måske. De giver på linket også et tip om at bruge vita wrap med et hul i hvis man vil undgå at neoprenen smitter af på træet.
Umiddelbart forstår jeg ikke den volsomme størrelse du vil lave dine skiver i. Jeg har muligvis misforstået noget, men jeg troede at denne 'chuck' skulle suge sig fast nede i bunden af skålen/fadet, så behøver de da ikke at være så store. Den største Oneway laver er 30 cm.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det var da en mulighed, der er værd at overveje..

Det ville også være det smarteste, men da jeg ikke har nogen pinol over den høje vange, så kan jeg ikke bruge den til at centrere med, og derfor tør jeg ikke lave mindre. Hvis man har pinol, så har du ret, så ville det smarteste være, at sætte den på nede i bunden, men jeg tror faktisk ikke det er det Stig gør.. Jeg ved det ikke, men jeg tror han har en stor planskive.. Har jeg ret Stig eller er der noget, der er smuttet for mig?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg ved heller ikke præcist hvad Stig gør, men jeg vil gætte på at han bruger vacum som de fleste andre steder jeg har set det... Det er ikke nemt at dreje bunden af hvis man sætter bunden op mod vacumskiven. Altså for mig må det være den hule side der skal ind mod vacumskiven.
Det bliver selvfølgelig vanskeligt hvis der er knasthuller eller kanten ikke er perfekt så skålen kan holde tæt ind mod skiven.
Med hensyn til gummimåtte eller andet, har jeg hørt at et liggeunderlag kan bruges til at kliste på skiven. Det skal bare ikke være et af dem der puster sig selv op... :D :D :D men sådan et billigt et fra harald nyborg.

Hej
Hvis i kikker lidt under tråden færdigørelse af skåle under bunden er det hele faktisk beskrevet der.jeg har lavet lidt forsøg med hensyn til gummi: det grønne liggeunderlag er udmærket tæt men for tykt (fjedre alt for meget) kunne saktens hænge et stort henkogningsglas op i det men hvis der skulle drejes er der alt for stor bevægelighed i underlaget så min konkulation er at at det der limes på rondellen ikke skal være mere end et par mm tykt og uanset duer det ikke uden brug af pinol centreingen vil være meget vanskelig at foretage uden og pinolen vil også fungere som sikkerhedsnet intil der kun lige er en lille tap tilbage og som Stig tiligere har beskrevet kan lidt hulholdningsfilm klare evt. utætheder.Så er der lige en ting i bør være opmærksom på at det gummi i evt. bruger skal være af noget der ikke smitter af noget gummi og især i forbindelse med overfladebehandling kan farve fælt sort.

EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det jeg kan læse ud fra Stig, at han gør, er det med den store planskive..

Alt andet lige, så har jeg ikke mulighed for pinolen over vangen..

Det jeg har kig på er silicone. Det farver ikke, men hvad med Latex?? må det ikke kunne bruges? Det er flydende, og der skal vel bare lag nok på. Lige i øjeblikket leder jeg med lys og lygte efter en af de der bagemåtter, men lidt større - den største jeg har fundet er 40 x 60, og det bliver jo for snært.. Har du i øvrigt også købt sådan en vacuumfidus Erik?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg så lyset.. IKEA's plastic/gummi antiskrid/antilarms skuffebundsdims til at lægge i bunden af skufferne 50 cm bredt 2,5 m langt, og jeg tror det koster 30 kr for en rulle.. og det virker.. jeg har lige fjernet bunden på 7 skåle på ½ time.. det er effektivt.. jeg sender lige et par billeder..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så kom der et par billeder..
Vedhæftet fil:
P7289816.JPG

Vedhæftet fil:
P7289817.JPG

Vedhæftet fil:
P7289818.JPG

Vedhæftet fil:
P7289819.JPG

Vedhæftet fil:
P7289820.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Det der med at bruge en støvsuger som vacuumpumpe er måske ikke den optimale løsning, da en sådan motor er totalt afhængig af den køling som den indsugede luft giver. Det betyder i den korte version at der er en latent mulighed for at motoren kan overhedes hvis luftstrømmen afbrydes totalt (du ønsker max. vacuum for at holde klodsen kørende??) - og det kan ret let ske da de normalt anvendte motorer er med kulringe, samt er bygget direkte sammen med Blæseren/sugeren. Lukkes der af for luftstrømmen skal motorens samlede effekt, omdannet til varme fjernes på en anden måde - og det sker jo ikke når den ikke kan køles, og så er risikoen for at enten lejerne eller kullene sætter sig, og vacuumet forsvinder på et splitsekund. Sker det, ja så flyver emnet, og det kan være farligt. :(

En anden riskiko er at man kan komme til at "stalle" vacuumet, d.v.s at de kræfter som skal til at vedligeholde et opbygget vaccum bliver større en motoren kan klare, og så forsvinder vacuumet meget hurtigt i nogle sekunder, inden det bygges op igen. problemet er bare at emnet i mellemtiden er gået i kredsløb.

Ovenstående er måske sat lidt "på spidsen", men er så absolut en mulighed når man bruger en støvsuger som vacuumpumpe. :(
For en sikkerheds skyld bør du anskaffe en "rigtig" vacuumpumpe, hvor motor og pumpe er adskildt så motoren køles korrekt under drift.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hej Peter.
Så er du kørende med undertryksopspænding. Hæ. Og god fornøjelse.
Jeg kan godt se fordelene ved sådan et system, så en vacuumchuck ville jeg også gerne have indført i arsenalet af helt nødvendigt værktøj.
Hvor fik du fat i vacuumlejet? og hvad kostede det?
Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den får selvfølgelig luft - jeg har fulgt Stigs anvisninger. Vacuummet forsvinder i på omkring 5 sek efter man har slukket for støvsugeren, så selvom motoren skulle stå af, så mener jeg der skulle være tid nok til at komme væk.. i øvrigt behøver man jo ikke give den fuld knald, hvis den kan skrues ned.. de fleste ældre støvsugere har en lille åbning, så man sikrer sig, at den ikke overopheder grundet for lidt luft, men af en eller anden grund, så er det ikke på alle nyere støvsugere. Siemens og Bosh har ikke på de støvsugere jeg har. Jeg mener ikke der er nogen fare ved, at spæn de op i vacuum, og jeg mener også at den holder det bedre fast end de store bakker.. som Stig skriver, jo større emne, jo bedre sidder den fast, og selv små emner er faktisk umulige at rokke ud af stedet, når først de sidder der.. Jeg mener i øvrigt ikke jeg har pokkers masse penge til en pumpe, og hvis det har fungeret for Stig med en støvsuger til serieproduktion af salatskåle, så burde det også kunne fungere for mig, for jeg laver meget færre skåle, og derfor kører den ikke så længe af gangen..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nu har jeg spindel på begge sider af min bænk, så jeg tror jeg sparede 1-200 kr, men jeg købte det hos Michael (Promat i gislev) til omkring 300 kr, og omkring 500 for 2 planskiver. Han laver også noget for folk, der ikke har 2 spindler, for det er de færreste, der har det.. Det er en smule dyrere, men det fungerer vidst på samme måde. Patkoppen havde jeg liggende, og det havde jeg også med det der IKEA-underlag, så samlet set omkring 500 kr for en vacuumskive med det hele. Nu vil jeg gerne have 2, så jeg har en over den lille vange på 30 cm, for der har jeg pinol, og en over den høje vange til de ting der er for store til den lille vange. Jeg må kigge på noget centreringssystem, så jeg kan få skålene ordenligt centreret over den høje vange.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Citat:
Det er ikke nemt at dreje bunden af hvis man sætter bunden op mod vacumskiven. Altså for mig må det være den hule side der skal ind mod vacumskiven

Det var selvfølgelig underforstået. :lol: Men som det ses af Peters billeder spænder han skålene op mod kanten af skålene. Hvis der er barkkant eller skålene har slået sig kan denne metode ikke bruges. Her er den hule side af bunden eneste mulighed. :P

Hej Peter
Så lykkedes det, det var godt at det ikke kun går op ad bakke hele tiden:D Jeg har også vacumtilslutning til min bænk fik Micahel Promat til at fikse tilslutningen har haft den liggende i lang tid mangler at få lavet opsætnings pladen, han laver dem både med indvendig udvendig gevind alt efter ønske (og efter det gevind man måtte ønske) pris ca. 400,00 kr.Jeg bruger mit udsuningsanlæ som suger så er der ikke problemer med noget der overopheder. Men ellers som jeg før har skrevet hvis i kan få fingre i en vacumpumpe fra en malkemaskine så har i noget der kan klare kontinuerlig drift og de sidder jo bare og ruster op på de fleste gårde som ikke længre har dyr i staldene. Jeg ved at Michael Promat for nylig har været hos en drejer for at montere vacumopspænding og hos denne var vamcumpumpen en fra et malkeanlæg og det virkede efter Michaels udsagn perfekt.Til slut et billede af min egen vacumdims.
EM
Vedhæftet fil:
vacum.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det jeg kunne forestille mig som et problem med et malkeanlæg er, hvis det suger for hårdt. Min støvsuger kan suge bunden ret langt ind på en skål, hvis den er flad, og har en rimelig stor diameter. Når det sker, så kan man ikke være sikker på, at bunden faktisk er flad, hvis man ikke har meget reces i bunden, og det ved jeg i hvertfald for mit eget vedkomene, at jeg aldrig ville kunne få. Men det kan da godt være det ikke er noget problem - jeg ved det ikke..

Hej.
Jeg har et vacummeter fra noget gammelt testudstyr fra autobranchen det har jeg tænkt mig at montere sammen med en hane så jeg kan styre vacummet efter behov så når jeg får lavet lidt forsøg skal i få at hvide hvor meget/lidt vacum der egentlig er behov for alt efter skålen dimentioner.
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det lyder som et interessant eksperiment - lad endelig høre..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

ikke for at forskrække nogen med denne diskution, men det er nok godt at vide hvordan tingene normalt hænger sammen når man diskutere en støvsugers evner som vacuum pumpe.

1: En støvsugermotor/suger er designet til at flytte et stort volume luft ved et svagt vacuum, normalt ganske få mmHG.

2: Motorene er sædvanligvis af en størrelsesorden på 750 til 1200 Watt, så nogen af dem er ganske kraftige, og kan, hvis der etableres højt vacuum, udvikle en masse varme.

2.1. Motorer i den lave ende (750W og mindre) har meget svært ved at opbygge et stabilt vacuum, men har heller ikke så stor riskiko for "nedsmeltning" hvis kølingen stoppes.

3: Da sugerene IKKE er designet til højt vacuum i længere tid, følger jo naturligt at det er relativt let at "overbelaste" motor/suger, med riskiko for skader/tab af vacuum etc.

Om man ønsker at bruge en sådan løsning på sin bænk er vel op til den enkelte, og jeg ved da godt at det er "gået godt" for mange, men, riskioen er altid til stede, og hvis uheldet er ude, kan man komme svært skidt afsted.

jeg vil ikke give råd omkring dette, blot understrege at personligt foretrækker jeg sikkerhed fremfor "de lette løsninger". ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nu kan jeg jo også kun snakke for mig selv, og jeg tro ikke umiddelbart der er nogen overhængende risiko for, at min støvsuger brænder sammen, da den for det første kan justere sugestyrken, for det andet får en smule luft og for det tredje ikke bliver brugt så længe ad gangen, men det kunne da alligevel godt være, at jeg skulle undersøge hvor der hænger sådan en malkefidus. Den der sad i vores malkerum, da vi overtog huset var desværre i stykker, så den er røget ud..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har, som tidligere skrevet, brugt vacuumopspænding i rigtig lang tid.
Som også tidligere nævnt har jeg haft en meget stor (1000+) produktion af skålet etc.
Jeg bruger stadig den samme gamle støvsuger jeg startede med. Det er selvfølgelig osse en NILFISK!!
Hvis bare man sørger for køleluft til motoren (ca. 10-12 mm hul) er der ikke noget at være bekymret for.
Jeg bruger kun vacuum til store (+35) emner, ellers er det ligeså nemt med jumbobakker, og i den størrelse skal der ikke ret meget vacuum til at holde dem.
Desuden bruger jeg pinolen til at holde skålen under det meste af "bundarbejdet" og holder den kun ved rent vacuum, når jeg tager tappen i midten, sliber og laver dekoration. Det tager et par minutter, så det holder støvsugeren snildt til.
Selvom jeg normalt er lidt af en Speedy Gonzales, når jeg drejer, kører jeg ikke med de store omdrejninger, når jeg har sat ting op på vacuumpladen. Hvis skålen skulle stå af, sker der ikke det store ved det. Der er stor forskel på at blive ramt af en (relativt) langsomtgående skål og skarpe sprængstykker fra et emne, der er eksploderet på bænken.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det har du ret i stig, og sidstnævnte gør bare nuller naller.. det kan jeg godt sige.. havde et stykke mahogni, der eksploderede i fingrene på mig ved 2000 RPM - ramte mig heldigvis kun i foden.. Jeg har desværre ingen mulighed for det med pinolen over vangen, men min nova med bakker tager kun godt 25 cm, så alt over hedder vacuum.

Jeg erfarede i dag, at mit skuffeunderlag ikke var limet godt nok, så skålene kunne ikke rigtig sidde fast. Hvad bruger du af overflade til vacuum stig?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har ikke noget vacumanlæg, men jeg har en fortid ved landbruget (godt nok længe siden), og jeg kan huske,at der dengang var stor forskel på, hvor meget en vacumpumpe støjede. Alfa Laval støjede næsten ikke. Hvordan det er i dag, ved jeg ikke, men støjproblematikken er jo altid aktuel. Iøvrigt lyder det ret spændende med sådan en vacumopspænding, så måske ?? Jeg følger ihverttilfælde diskusionen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
phnpen skrev:
Hvad bruger du af overflade til vacuum stig?

Sådan et tykt gummiunderlag, som du syntes var for dyrt!
En 60 cm rondel i ca 1 cm tykt hvidt gummi, til ca 800 kr. Den har rigeligt tjent sig ind gennem årene, men jeg kan huske at jeg stejlede lidt over prisen, da jeg bestilte den.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg ved ikke hvor mange der lige har kontakt til en landmand der skal have udskiftet sit kopattesugesystem eller hvad det nu hedder. Men hvis man er bange for at bruge en en støvsuger med diverse kneb der før er omtalt, så er løsningen at bruge en vandsuger eller tæpperensemaskine der har by-pass motorer i stedet for almindelig sugemotorer. Enkelt sagt er det 'ren' luft der bliver suget gennem motoren istedet for den 'beskidte' luft som i en almindelig støvsuger. D.v.s. at der er altid køling til motoren selvom man lukker for 'suget'. Så vidt jeg husker er prisen på motoren i en af ovennævnte ca. 500,- - 700,- + moms. Man må da selv konstruere en kasse til den.

OBS. Det kursiverede ovenfor er ikke 100 % korrekt, det var 'sakset' fra en leverandør af vandsugere.
Det er nok mere korrekt at sige,at selv om der bliver lukket for 'suget' så suges der luft gennem nogle ventilationshuller i selve motoren og motoren får den køling den har behov for. Se billederne af by-pass motorer nedenunder.

Senest rettet af BjørnB 29 jul 2008, 22:51, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej BjørnB,

Se, det var vise ord ;) , og kombinere man det med Stigs information, både om evt. huldiameter til luft, og ikke mindst omkring kvaliteten af gummiet til skiven, ja, så ligner det noget fornuftigt syntes jeg. De by-pass pumper/motorer du omtaler, kunne du ikke lægge lidt information om dem ind her på forum. Det er der nok mange som vil kigge nærmere på.

:) :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Der er ikke vildt meget at skrive om dem, da de motorer jeg har adgang til er beregnet til udskiftning for eksisterende systemer. Leverandøren har en krydreferenceliste, så man får det der svarer til den der er gået i stykker. Jeg har scannet en side ind som I kan se lidt på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]