Stubai i Østrig er nok ved at være den eneste producent af KULSTOF DREJEJERN, som vel at mærke er af en særdeles høj kvalitet.
jeg har snakket med en del trædrejere i Østrig - og bare snakken og evt. at bruge HSS fik dem til at - nærmest fnyse. Sådan noget kan man da ikke få til at skære.
Det samme har jeg oplevet i Japan. Trædrejerne smeder tit og ofte deres egne stål, lavet i samme kvalitet som et Samuraisværd, og jeg har enda set drejestål som var lamineret som et sværd. Der var snakken om HSS ligeså afvisende.
De gamle "dyder" hvor man bruger mejsler som hovedværktøj, og skrabere for resten betyder jo også at slibning/vedligeholdelse af skæret er en del nemmere end hvis man bruger u-jern eller lignende.
De gammeldavs kroge til skåldrejning var jo også lavet af kulstofstål, og jeg har mødt en del af den ældre generation som ikke kunne drømme om at bruge HSS : Det skær jo ikke det skidt.
De vil heller kunne lave et godt skær, som kan holdes skarpt ligesom man frisker en gammeldavs baberkniv op = et stykke strygelæder.