www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 19:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Har i nogle geniale forslag til hvordan drejejernene hænges på væggen?

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: 8670 Låsby
Hej Martin
Det første man måske skulle overveje kunne være hvor mange jern taler vi om og hvor meget plads er der til rådighed.
Skal jerne hænge bag drejebænken eller med siden af.
Er pladsen et problem kunne du tænke i baner hvor der ud fra samme væg plads er plads til flere jern. "En vandret tynd stang" ligesom man ser i visse butikker kunne med huller boret i håndtagene give plads til en del jern på en forholdvis lille plads. Men er bagvægen tæt på drejebænken giver det i sig selv visse begrænsninger.
Er der plads ved siden af drejebænken kunne du nemt lave et lille skab der ikke er dybere end stort set tykkelsen af 2 jern + 10 mm. Et skab er det i virkeligheden ikke. Men sæt en træbagplade fast på væggen. Inden du sætter den fast har du lavet ophæng til nogle jern (se billederne og forklaring nedenunder på mulige ophæng) samt sat 2 tynde lister (= tykkelsen af jernene + lidt luft) fast i begge sider. På hver af disse 2 lister sætter du 2 vippebeslag. Tag nu 2 lister mere samme dimension som før
og en træforplade (som du deler lodret i 2 lige store stykker). Sæt listerne fast i siden så du har 2 låger. På indvendig side og måske på udvendig side af lågerne sætter du holdere til jernene. Og vupti nu hænger der jern i 3 lag. Men det kræver naturligvis at du har plads ud i rummet til at åbne lågerne.

Har du plads nok så hæng dem på væggen. Du kan vælge 2 måder. Den ene dækker spidsen af jernene helt for eventuelle små pilfingre men denne løsning kræver en del arbejde og en del plads over der hvor jernene hænger ellers kan du ikke få dem ud igen. Kassen laves af 2 stykker træ. I den bagerste fræser du ud så jernene kan være der men ikke så meget at håndtagene falder igennem. Når der er fræset ud sætter du en plade på foran. Det kunne være et pænt stykke træ. Jernene sættes i kassen ovenfra og er godt beskyttet men kræver naturligvis en vis frihøjde ovenover ellers kan du ikke trække dem ovenud igen. Jeg har brugt denne løsning til mine stemmejern - dog er der nogle at de sidst tilkomne der er så lange at spidsen lige stikker ud. Heldigvis er der ingen pilfingre på mit værksted udover mig selv.

Den anden vægløsning er mere simpel og kræve ikke megen friplads over jernene. (2 cm er nok) en liste der er 15 mm tyk og 40 mm bred og et par skruer så den kan skrues fast til væggen er nok. På den bredde side bores der nu en række huller der er store nok til at jernene kan være der men så små at håndtagene ikke falder igennem. Fra forsiden saver du nu 2 savspor ind til hullerne således at du kan hænge jerne ind forfra. Det er lidt kringlet at forklare men kig på det sidste billede så tor jeg du forstår. Har du brug for det tager jeg gerne nogle billeder fra toppen så du kan se boringerne/udsavningerne.

mvh Kim

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

http://www.schroderbo.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Til at starte med borede jeg hul i håndtaget, men det har jeg senere fortrudt (og repareret igen på de bedste af dem).
Jeg har nu købt nogle kroge/ringe med trægevind i messing hos trælasten og skruet i enden af skafterne og så sat en vinkelkrog i væggen, det er jeg godt tilfreds med.
Øverst til venstre hænger et universaldrejern fra Sorby (kan varmt anbefales) i et klemmebeslag til haveredskaber fra Biltema, og ved siden af et Micro texturingtool, som jeg har sat i en videreudvikling af et beslag til en ganske alm. cykellygte :lol:

Ps.: Der er nogle af jernene på billedet med skrue igennem, men jeg vil selv lave nye håndtag med tiden. Jern nummer 5 fra højre er med hjemmegjort skaft :D

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: 2630 Taastrup
Jeg har bare købt en magnet kvivholder i Ikea
jernene står så på en smal hylde med håndtaget og bliver holdt af magnetstangen
mvh.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
mine hænger i klodser hvor jeg har boret huller simpelt og effektivit.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke

Geografisk sted: herning
Kai Ingemann skrev:
Til at starte med borede jeg hul i håndtaget, men det har jeg senere fortrudt (og repareret igen på de bedste af dem).
Jeg har nu købt nogle kroge/ringe med trægevind i messing hos trælasten og skruet i enden af skafterne og så sat en vinkelkrog i væggen, det er jeg godt tilfreds med.
Øverst til venstre hænger et universaldrejern fra Sorby (kan varmt anbefales) i et klemmebeslag til haveredskaber fra Biltema, og ved siden af et Micro texturingtool, som jeg har sat i en videreudvikling af et beslag til en ganske alm. cykellygte :lol:

Ps.: Der er nogle af jernene på billedet med skrue igennem, men jeg vil selv lave nye håndtag med tiden. Jern nummer 5 fra højre er med hjemmegjort skaft :D

de røde/brune jern du har hvad mærke er det?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Umiddelbart synes jeg ikke det er en god ide at hænge jernene lige bag bænken.
Dels bliver de våde når man grovdrejer og smurt ind i olie og andre sager når man påfører det på roterende emner, dels er der en chance for at komme i karambolage med emnet på bænken, hvis man rækker efter et jern, mens bænken snurrer.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Hej
Jeg har lavet en smal hylde med huller så at enden af skafterne kan stå der i, selve jernet hviler i en udskæring i en liste således at de ikke kan vælte,systemet kan sees på den side Anders lagde ind med et foldbar skab/ værktøjstavle.
Jeg kan kun give Stig ret i at jernene ikke skal være anbragt foran bænken. Den bænk jeg viser på skabs siden er en trædelade fra omkring 1790-1800, som kun bliver brugt ved særlige lejligheder.
venlig hilsen René

håbløs træ krammer
Brugeravatar

mester jacob skrev:
de røde/brune jern du har hvad mærke er det?

De er fra Trædrejerbutikken, 3 stk (8, 10 og 13mm U jern) for 450 kr., dem er jeg rimelig godt tilfreds med, jeg synes, de holder slibningen meget godt, så til prisen er det vist udemærket :) :D
Ovenover hænger et texturejern fra samme sted, som har en slående lighed med dem fra USA, som er omtalt i en anden tråd :lol:

PS.: Om man kan li' det eller ej, så er flere af Trædrejerbutikkens egne produkter ret tro kopier af værktøjer fra bl.a. Robert Sorby men til en noget anden pris.

Kai Ingemann

håbløs træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Umiddelbart synes jeg ikke det er en god ide at hænge jernene lige bag bænken.
Dels bliver de våde når man grovdrejer og smurt ind i olie og andre sager når man påfører det på roterende emner, dels er der en chance for at komme i karambolage med emnet på bænken, hvis man rækker efter et jern, mens bænken snurrer.

Det vil jeg selvfølgelig godt give dig ret i Stig, og da jeg stadig er ret ny i faget, sker der jo også løbende ændringer i værkstedet.
Som du kan se på billedet, er der en stribe af vand, olie o.l. på væggen - lige mellem to jern, det er dog HELT tilfældigt :lol:
De jern, jeg har hængende lige bag, der hvor emnet sidder er dog skrubstål, som jeg normalt ikke har brug for at række ud efter, og ellers stopper jeg meget gerne bænken, det gør jeg alligevel meget ofte for at se og føle o.s.v., jeg har også nogle hængende på den anden side af bænken (til højre for den).

Ps.: Min bedre halvdel, som (siger hun) er udd. sløjdlærer :lol: , drømmer også om at få tid til at dreje, hun har lært en smule.
Hvis det bliver til noget, må vi jo have en bænk mere, og der er plads til, at værkstedet kan udvides til ca. 3 gange sin nuværende størrelse, så måske skal der alligevel flyttes rundt en dag :D

Kai Ingemann

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]