www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 17:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Sm nogen måske ved, så har jeg "arvet" et udsuningssystem fra Alan C. Det er en gevaldig kraftig karl, og var oprindeligt konstrueret til at suge gennem filteret, så blæseren ikke ser noget støv af nogen størrelse. der er et par ting med det, som ikke rigtigt huer mig:

1. Tønden til opsamling af spåner er ikke ret stor.
2. Jeg vil helst ikke have at skulle kravle op på loftet for at tømme spånerne af.

Det jeg spekulerer på er at bruge dele fra den gamle Jet spånsuger, hvor støvposen er på tryksiden af blæseren, hovedsagelig den cyklon indgang i midten. Der skal så en tønde under cyklonen til at samle spånerne - som nu ser undertryk. Det fine støv komeer så ind i blæseren og det fine filter derefter. Både blæseren og det fine filter kommer op på loftet, men det grove filter forbliver nede i værkstedet, hvor det er nemmere at tømme.

Vedhæftet fil:
Udsugning.pdf

Jeg håber at princip skitsen er forståelig. Jeg håber at ved at forbinde de to posevent til et eller andet sted med lavery tryk, at det kan lade sig gøre at have plastikposer inden i begge tønder.

Gode ideer, fejl eller mangler modtages gerne

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Meget interessant. Glæder mig til at hører mere om udviklingen.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

En lille ting med en stor virkning: Der hvor du har angivet "tromle m/plastpose", vil det være en meget stor fordel hvis du kan indsætte en cyklon over tromlen, og så lade blæseren suge fra toppen af cyklonen mens støv/spåner falder ned i tromlen.

En cyklon bevirker at rotationskræfterne får - selv ret let støv, tvunget ud mod cyklonens væg, for så at blive tvunget ned mod udløbet.

På grund af omsætningen fra tryk/undertryk til hastighed, stiger hastigheden mens suget stiger mod cyklonens top, og ved cyklonens udløb er undertrykket nærmest neutralt.

God fornøjelse - vi ses på torsdag til stegt flæsk og persillesovs :lol:

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:
hej,

En lille ting med en stor virkning: Der hvor du har angivet "tromle m/plastpose", vil det være en meget stor fordel hvis du kan indsætte en cyklon over tromlen, og så lade blæseren suge fra toppen af cyklonen mens støv/spåner falder ned i tromlen.

En cyklon bevirker at rotationskræfterne får - selv ret let støv, tvunget ud mod cyklonens væg, for så at blive tvunget ned mod udløbet.

På grund af omsætningen fra tryk/undertryk til hastighed, stiger hastigheden mens suget stiger mod cyklonens top, og ved cyklonens udløb er undertrykket nærmest neutralt.

God fornøjelse - vi ses på torsdag til stegt flæsk og persillesovs :lol:

Nemli', det er det vorteksfinderen fra den gamle Jet skal bruges til, og tromlen bliver underdelen af cyklonen - som beskrevet i teksten.

Så bliver der ellers nogle poser og en blæser tilovers, hvis der er nogen der kan bruge dem? Blæseren er nummeret større end den Alan C. har stående. 220 Volt, 3000 o/m, men var oprindeligt beregnet til at køre 3600 o/m. den kan klare at tage spånerne igennem hjulet.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Du skriver :Så bliver der ellers nogle poser og en blæser tilovers, hvis der er nogen der kan bruge dem? Blæseren er nummeret større end den Alan C. har stående. 220 Volt, 3000 o/m, men var oprindeligt beregnet til at køre 3600 o/m. den kan klare at tage spånerne igennem hjulet.

Må jeg foreslå at du gemmer poserne indtil videre. Det kunne jo være at du ville vælge at montere en pose eller to på blæserens afgangsside - d.v.s hvor transportluften frigives ud "i det blå". Det er jo her man normalt har problemet med det fine støv som ikke kan fanges i en cyklon. ;) - eller for den sags skyld når filteret bruges som "trykfilter" - uden renseanordning. (Du skriver jo at filteret er designet til at suge igennem, ikk :?:

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bjørn, der er et meget fint filter "cartridge" efter blæseren. Renseanordningen er intakt, da det kun kan fungere når blæseren er slukket - det er nogle plastic flapper, der banker støvet af, så det falder ned in en bøtte under filteret.

Der er dog stadig et spørgsmål om hvor meget fint støv der kommer igennem filteret? Enten må jeg lave en extra kasse omkring det med plads nok til at det sætter sig, eller lede udgangsluften udenfor - i hvert fald om sommeren.

jeg tager nogle billeder i dag og tager dem med i aften, så kan vi spilde persillesovs på dem.

Jesper

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]