www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 12:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg går med overvejelser om at anskaffe en ny batteriboremaskine. Er der penge at spare ved at købe den i Tyskland, som vi kommer igennem inden så længe?
Jeg ville så finde et bygge marked dernede f. eks. i Flensborg. Er der nogen som har en adresse?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Prøv at kigge på den her. http://www.rubart.de/ Der købte jeg min bosch bordrundsav og sparede en tusse. Dengang skulle man lave bankoverførsel. Lidt besværligt men pengene værd. ;)

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Anders, jeg er ret så færdig af grin over din signatur om at vi altid mangler ét værktøj mere for at kunne udrette mirakler. Min hustru, der altid er positivt indstillet over for noget nyt at lave musik med har fået citatet med "værktøj" skiftet ud med "instrument" og den gælder vist for rigtig mange af os.
Med den sidste tilføjelse blev smilet så endnu bredere :-D

VH,
Lars

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Hej kajesor!
Jeg har kikket lidt på prisen på markita 14,4 volt i den str. som jeg har og den er 2-4 år gammel så er der en 7-800 kr at spare.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Man plejer også at kunne finde et ok tilbud hos prishammeren (internet) mvh morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Kaj,

Hvis din nye boremaskine skal være noget der holder i længere tid, så har jeg lidt erfaringer og en indstilling, som måske kan hjælpe.

Først, så er min indstilling til værktøj at det skal være det bedste til formålet, som jeg har råd til. som regel bliver det også det billigste i det lange løb.

Hvis du ser dug om på byggepladser, hvor håndværkerne bruger batterimaskiner hver dag, så er der flest Makita og De Walt i brug. jeg har og har haft begge i mange år. Det vigtigste valg er batteri typen og borepatronen. NiCad batterier er OK, men de kan ikke lide ikke at blive brugt i længere tid. I mit tilfælde kan der gå uger mellem at de bliver brugt, så NiCad batterierne holder ikke længe nok, og det er lige så dyrt at købe nye batterier som at købe en ny maskine. Hvis dit beho ikke er til Heavy Duty brug, så er det lige meget om de er 12 , 14,4 eller 18 volt. De store batterier gå maskinen tungere og ikke så behagelig at bruge.

I dag er de fleste professionelle maskine med Li-Ion batterier, som bedre kan klare at ligge stille uden at skade baterierne.

Borepatronen SKAL være med af metal hele vejen igennem. De billige med plastic duer ikke i længden og holder ikke godt fast på bor og bitsholdere.

Jeg har pt en 4 år gammel De Walt 14.4 med NiCad batterier. Batterierne er på gravens rand, men det er den maskine som jeg bedst kan lide at bruger - den passer min hånd og har god balance. Jeg har også en stor og tung Makita og en let og lile Makita - begge med Li-ion batterier. Begge nyere og batterierne passer til begge, selvom de ikke er samme størrelse.

Generelt mener jeg at Makita holder længere. Den første jeg nogen sinde købte var en Makita 9,6 volt, som ikke var til at slå ihjel.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Blå Bosch.. den proffe serie.. jeg er skiftet fra DeWalt til pro blå bosch, kvalitet og sericeis fra bosch er ikke til at slå...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg bruger også mest mine blå bosch- 14,4 volt og nok kræfter til at knække en karmskrue. Husk at undersøge hvilket moment maskinen har. Til lettere opgaver bruger jeg makita 18v lion.

Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak for alle jeres gode ideer. Jeg er enig med jer i, at man skal købe den bedst mulige kvalitet, som man kan få inden for de givne økonomiske rammer.
Jeg undersøgte det link, som Anders gav, og der kan jeg se, at f.eks grøn Bosch 14,4V li-on koster næsten det samme, som jeg kan købe den til i byggemarkedet her i byen.
Jeg søger videre, det haster ikke mere end det jawer.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hundested, Sjælland
Kan kun tilslutte mig den blå Bosch serie.
Jeg bruger mine 14,4v/2.6A boremaskiner til alt, selv til at blande mørtel og flisklæb.
Der er dog flere forskellige modeller så køb en der passer til dit formål. Det er irriterende hvis batteriet ikke har ampere nok så du skal skifte batteri eller oplade den hele tiden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

kaj,

Harald Nyborg
har en Hitachi 14.4 volt med to batterier og lygte på tilbud lige nu til 800 kr. det er nok ikke helt fjollet til den pris.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak for oplysnigen Agerbundsen.
Måske skulle jeg besøge Harald, når jeg kommer hjem fra "ferie". Faktisk har jeg jo købt en B&D, men da jeg har to maskiner, der er dårlige, kunne jeg da godt tænke mig 'en til.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

kajesor skrev:
Tak for oplysnigen Agerbundsen.
Måske skulle jeg besøge Harald, når jeg kommer hjem fra "ferie". Faktisk har jeg jo købt en B&D, men da jeg har to maskiner, der er dårlige, kunne jeg da godt tænke mig 'en til.

Kaj, min erfaring er at det er bedre at have flere af den samme slags, så de kan dele batterier efterhånden som batterierne dør.

Jeg har pt en 12 Volt De Walt, som jeg rigtig godt kan lide at bruge, men det ene batteri er dødt, og jeg ved ikke hvor længe det andet holder. To nye batterier koster mere end en ny maskine med to batterier.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er da rigtigt, at det kan være en fordel med to af samme slags, men man tænker jo også på, at der er 500 bobs til forskel. Vi får se du.

spånbunke

Geografisk sted: næstved
når nu du har 2 dårlige så skulle du ofre lidt mere bruger selv metabo x makita på 10 år virker stadig væk

Hans

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den maskine, som jeg har udskiftet, var en B&D 12V NiCad. Den var næsten 10 år gammel, og det er jeg godt tilfreds med. Den anden er også en 12V, men det er en lavprismaskine, og den er ikke nær så gammel, så derfor vil jeg ikke denne gang have en decideret lavprismaskine, men nærmere holde mig til mellemklassen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj, B+D er ikke ligefrem ude foran i mellemprisklassen. Du må også regne med at de relativt billige kvalitetsmærker som af og til kan fås hos Harald Nyborg og lignende er ente decideret lavet til en lav pris - små batterier etc., eller også modeller der er lige gået ud af produktion. Det første er ikke godt, men det sidste kan være OK, så længe det er moderne batterier.

Der er ikke noget galt med 12 eller 14.4 volt, men alle de ny gode er 18 volt og LiIon batterier.

Personligt har jer altid været glad for/heldig med Makita. Jeg har flere - både batteri og 220 volt - Makita værktøjer. Stiksav. rundsav, Geringssav til ledning, to bore/skrue/hammerbore med LiIon baterier og en impact skruemaskine. Der er den ene DeWalt skruemeaskine tilbage med et godt og et dårligt batteri - NiCad. Det er en meget fin maskine, med en god spændepatron, og jeg kvier mig ved at kassere den på grund af batteriet.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg ved godt, at B&D har et lidt blandet ry, men jeg har nu haft gode erfaringer med deres maskiner. Den nye boremaskine er på 18 volt og med LiIon batterier.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

kajesor skrev:
Jeg ved godt, at B&D har et lidt blandet ry, men jeg har nu haft gode erfaringer med deres maskiner. Den nye boremaskine er på 18 volt og med LiIon batterier.

Så hvis du er tilfred med den og har brug for en til, ville jeg bare købe det samme igen - eller måske en lidt mindre eller større, alt efter hvad du bruger dem til. Det SKAL bare være med batterier der kan bruges i begge.

Jesper

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]