www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 05:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: 8670 Låsby
Hej i "drejehoveder"
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad dette grønne dyr er. Jeg har arvet den efter min far desværre en del tidligere en beregnet. Men nu er den på plads i værkstedet med diverse udstyr. Udsugning er lavet med lidt flexslange samt spiroxrør og en EB suger i enden - det virker. Passer i øvrigt også på rundsaven hvilket er rart for så kan man save lidt indendørs uden at det hele støver til. Jeg er ny her på forumet og har faktisk aldrig drejet i træ før. Min erfaring med dyret strækker til brug af slibetallerken samt en borepatron med super sander som til gengæld er flittigt brug ved fremstilling af knive. Jeg ved ikke meget om selve bænken andet end den er utrolig stabil og tung som en i .......... Er der nogen der kender modellen hører jeg gerne.
Mvh Kim

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

http://www.schroderbo.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
For mig ligner den en trædrejebænk, en meget robust og god bænk
mærket kender jeg ikke, men har set modeller før.

Hvis du skulle få smag for trædrejning, er du godt kørende, hvis lejerne er gode.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Kan ikke huske navnet på bænken, men det er min barndoms og ungdoms drejebænk på min fars fabrik.
Den er kanonstærk i opbygning ... støbejern næsten det hele.
Nem at udskifte lejer og andre sliddele på.
Pas på den.

spånbunke

Det er en Kramber gammel dansk fabrikation.

spånbunke
Brugeravatar

Tak for hurtig respons. Eneste problem er vel at der nu er 2 "kramber" i huset. Godt at der er et sted på matrikelen hvor jeg bestemmer og døren i værkstedet kan låses indefra. Der skal nok blive passet godt på bænken og der synes ikke umiddelbart at være slør i lejerne. Men jeg har et lille spørgsmål og i må tilgive mig hvis jeg ikke bruger de rigtige betegnelser. Men den "ting" der i højre side (se billedet) kan flyttes sidevers har en spidsanordning der kan spændes op imod det emne man drejer i. Men skal selve den spidse del ikke kunne dreje rundt ???? ellers slider den vel i træet når der drejes. ??? Jeg er sikker på at jeg nok skal få interesse for at dreje.
Mvh Kim

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Det hedder en medløbspinol.
Og jo under normale omstændigheder skal den løbe med.
Men det er jo ikke sikkert at din maskine er lavet sådan.
Kan pinolen fjernes fra holderen?
Hvis den kan og hvis fatningen er standardstørrelse, er det ikke noget problem at erstatte den med en anden.
Hvis du kan fjerne den, kan du måle med en skydelære hvor stort hullet er, og skrive det her i tråden. Vi kan så fortælle dig om det er en MK1, MK2, MK3 eller uden for standard.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Højer
Hej Kim!
På billedet er der en medløbspinol helt til højre, den kan udskiftes med den som sidder i. Det ser ud som en MK 1 (Morse konus 1) Den som sidder i kan du støde ud med et stykke rundjern!
v.h.
Børge

spånbunke
Brugeravatar

Tak B&B
Man lærer hver dag. Og jo med hjælp fra en kraftig tang er pinolen løs og kan tages ud. Og som Børge med det skarpe øje kunne se sad der en medløbspinol i rækken med jern. Og den passer som fod i hose. Så nu er det en "rigtig" medløber der kan drejes med 2 fingre. Mon ikke man snart skulle prøve at spænde en klods op og se hvad der sker. Tak for hjælpen.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Kim!
Det lyder lidt voldsomt, at du bruger en tang for at få pinolen ud, se om der er hul gennem spindlen med håndhjulet, så du kan få et stykke rundjern ind og slå pinolen løs, der skal ikke slås med en hammer eller lign. et rask dask med håndleddet skulle være nok. Er der ingen gennemboring, så prøv at skrue pinolen helt tilbage med håndhjulet på pinoldokken, det er muligt, at det skal et rask vrid til, så pinolen bliver slået ud..
Det er en dejlig bænk, den kan du få megen glæde af.
Hilsen Erling_j

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Kim- det er som sagt en Kramper fra Horsens- Jeg har en magen til, som jeg er utroligt glad for.. Mk2 og et gevind der hedder 7x1 1/4 vægt 220kg og der er ikke hul igennem, så du kan slå pinolen ud. Brug istedet håndtaget til at dreje næsten "i bund" og læg en flad jernstang eller en mejsel imellem bagsiden af medløbspinolen og den del som "røret" forsvinder ind i, så kan du nemt dreje pinolen ud.

Jeg kan fortælle dig drejebænkens alder, hvis du kan finde stelnr.

Mvh Morten

spånbunke
Brugeravatar

Hej
Det var nu ikke fordi pinolen sad så fast at der skulle bruges vold. Et lille vrid med tangen var nok. Pinolen er nu poleret op med polerskiven og nu sidder den ikke mere fast en den løsner sig ved at dreje håndtaget tilpas baglæns.
Tror bare den trængte til at blive brugt. Så tangen kommer ikke frem mere.

Morten: Stelnummeret er 3501. Så hvis du kan grave flere oplysninger ville de frem ville det være fint.

Fandt også en spændepatron i kassen med reservedele - men den ser ikke ud som om den passer på bænken. Gevindhullet er i samme størrelse men gevindene passer ikke sammen. Bænkens er meget grovere end det i patronen. Jeg tager lige nogle billeder af patronen og kommer retur.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Kim- Jeg kan ikke finde min liste over stelnumre, men din bænk er fuldstændig mage til min og den er fra 1971.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]