www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 21:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg ved ikke om andre på forum kender problemet.

Jeg har haft min Vicmarc 120 patron siddende på drejebænken den sidste uges tid,
hvor jeg blandt andet har hulet lidt i et par skåle, drejet et par sjalspænder med tilhørende nåle
som dem Rasmus lavet og nogle andre småtterier. Intet der stort eller tungt.

Nu er gevindet i Vicmarcen fuld af udrivninger... ser ud som om nogen har haft fat i den
med en hammer/fil eller hvad ved jeg. Er der nogen der kan fortælle mig hvad der er sket. Jeg spænder aldrig patronen hårdt... men selvfølgelig så fast at den ikke roter og banker sig fast når jeg starter bænken.
Vedhæftet fil:
Vicmarc_problemer.jpg

Det er ikke overalt disse udrivninger findes... men alligvel er der mange steder hvor gevinder nærmest er trykket ud af form.

Jeg havde nær aldrig fået patronen af bænken. Gevindet på bænken havde dog ikke taget nogen skade overhovedet, udover at det var fuld af metalstøv. Men det kunne klares med en klud.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Hej Kaj.
Jeg kan ikke helt hitte rundt i alle navne men er det dig der har fået en ny Promat??
Er det første gang du har haft patronen monteret?
For mig at se er gevindet på drejebænken og i patronen ikke slået helt ens.(reklamation)
Jeg har været ude for at der var stor forskel på gevindet fra planskive til planskive (Helt Nye)
fra Promat.Så kontakt Michael om problemet, der skal i hvert fald en ny indsats til i Vicmarcen
og måske skal gevindet i akslen laves om dvs. ny aksel .
EM

moderator
Brugeravatar

Hej

Det er mig med den nye Promat.

Det er ikke første gang jeg har haft patronen monteret, men det er første gang den har siddet så længe,
og jeg har arbejdet så meget med den.

Du har nok ret med at gevindet ikke er skåret 100% ens. Der er nemlig ingen problemer med planskiverne fra Promat...

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Hmmm det ser godt nok noget mystisk ud, specielt at den skulle have lavet det bare fordi den havde siddet et stykke tid... men kønt er det ikke
Kan der have siddet noget i gevindet på bænken da den blev skruet i ?

Michael har helt sikkert en snittap, ellers har jeg en, den er godt nok ikke beregnet til metal men kunne da bruges til at rense trådene med.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Hej.

Jeg tror såmænd ikke det er fordi den har siddet længe i bænken,
men fordi den har været benyttet i flere timer. Så har gevindet bare siddet og gnavet.
Jeg tror der er et mispas mellem Vicmarc/Promat gevindet.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hmm kunne godt være rigtigt... nu vil jeg ikke lige prøve med min patron :-) men jeg har vist en ekstra planskive du kan prøve med... for det undre mig at der er fejl på patronene.. det har jeg ligegodt ikke hørt om endnu fra andre

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Heller ikke sikker på det er patronen.
Men et af gevindene må der være en fejl på... ellers kan det ikke komme til at se sådan ud.
Hver gang jeg monterer patronen eller planskive, som jeg har to af (Promats egne), får det hele lige en tur
med trykluft. Planskiverne har om muligt fået endnu flere tæv end patronen. Kan nu heller ikke forestille mig at en træspån eller støv kan forsage så megetravage. Der kan selvfølgelig også være en fejl i stålet på Vicmarcen, den slags er set før.
Nå, vi må se hvad Michael siger til det... jeg skal lige have den lokale værktøjsmager til at måle gevindet ud på Promaten.

Hej Kaj
Vi har aldrig hørt hvad dit gevindproblem endte op i :?: :?: :?: .
(Hvis det da er endt :D )
EM

moderator
Brugeravatar

Hej.

Har fået skåret gevindet rent i Vicmarcen... venter på at få den tilbage, og har samtidig bestilt et nyt overgangsstykke.
Der er en udførlig anvisning med patronen, om hvordan man skifter de forskellige dele så det burde være
til at have med at gøre.
Ser ud som om der er knækket noget af Vicmarcen, enten da jeg skruede den på,
eller da jeg startede med at skrue den af. De første to omgange kørte den fint af,
men så skulle jeg have mine godt 100 kg op og hænge for at få den af.

Har i mellemtiden lånt Anders Kravebens "Sorby" patron. Den kører nu også meget godt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Men det er ikke helt det samme som Vicmarc'en, vel?
Jeg elsker bare den store møghund af en chuck. Købte den i sin tid pga. hajkæberne (sharkjaws)
De kan bare holde alt. Jeg bruger den til stort set alt hvad jeg langsdrejer.
Til gengæld synes jeg Oneways stronghold med de rillede ( serrated) bakker er suverænt den bedste til skåldrejning, man skal virkelig kvaje sig for at rive en skål ud af dem.
Er der noget med, at man kan få serrated jaws til Vicmark'en nu? Det ville være ideelt. Så kunne man i princippet klare sig med kun een chuck.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Vicmarcen er lækker helt sikkert!! og ja du kan få kæber til den.

Men Jeg har prøvet Oneway strongholden, og var ikke så imponeret af den... Jeg har som sagt Super Nova 2 med stort set de flest kæber, og de serrated tower jaws der er til den er Onde ! de holder hvad som helst, og gerainge i den er meget meget stærk... jeg napper lige nogen snaps af den på et tidspunkt :-) skulle jeg have en anden end den ville jeg helt sikkert vælge den store vicmarc...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Spørgsmålet er, om det nogensinde ville kunne betale sig.. Nu har jeg også Super Nova, og selvom jeg kun har de medfølgende 50mm bakker og så jumbo til drejning af bunden, så kan den holde næsten alt.. da min motordok løsnede sig, og skålen kørte med 1000 rpm hold super nova.. det er imponerende, for det var ikke en lille klods.. det er som regel fordi jeg ikke får spændt hårdt nok, hvis det flyver af..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Hej.

Jeg hælder også mest til Vicmarc... det er bare en stærk bandit. Sådan bortset fra et lille gevindproblem.

Anders Kravebens Sorby er fin nok, men en smule klejn efter min smag.
Jeg kan snildt klare mig med Vicmarcen med diverse kæber. Jeg skal lige have jumbokæberne købt,
men det hele koster penge... :cry:

Hej.
Ja Vicmarcen er en dejlig sag, og så er det den eneste patron hvor
man mig bekendt har delinger på, bagpå patronen er der 24 nummererede delinger med huller samt takker der ligger ud på siden så hvis nogen har en drejebænk uden delinger kan man få det ved køb af en Vicmarc hvis man selv kan fremstille en simpel låseanordning. Vicmarcen er også den patron hvor der kan tilkøbes Jumbobakker med den største diameter.Hvis man ser godt efter på billedet kan man lige ane delingerne.
Vedhæftet fil:
124-chuck0082_cuk.jpg

EM

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

moderator
Brugeravatar

Så er den hjemme igen, den gode Vicmarc.

Gevindet er drejet rent, så nu kører den igen. Herligt :D :D :D :D
Gevindet er næsten som nyt.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Super godt at høre :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]