www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 17:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

hejsa jeg har en shepeach dmt 450 i fredags da jeg skulle dreje sætte planskiven sig rigtig rigtig rigtig godt fast det skete ved at jeg havet rette bunden af men havde ladet en lille tap der passet ind i i planskivens hul men havde ikke tænkt over at gevindet på drejebænken ogaå fyldte noget så træet råd lige så stille af men planskiven var urokelig fårst pråved mig og min mor på selve maskine så tog jeg hele spindelen af og pråvet at vride dem fra hinanden men det kunne ikke gåres nu har jeg taget den med hjem men ville hårer om i viste hvad der kunne værer gået galt og/eller hvad jeg skal gårer om det er noget kesa skal erstatte eller er det en fejl fra min side og så om der er nogle der ved hvad sådan en spindel ca koster

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Victor, kan du ikke prøve at sætte et par billeder ind.
Jeg forstår vist ikke helt hvad der er sket.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Victor!
Jeg kender ikke din bænk, så det kan være vanskeligt at forstå, hvad du har gjort.
Kan du tage nogle billeder af spindel og planskive, så kan vi måske råde ud fra dem.
Der kan være mange årsager til, at gevindet er gået fast,
1: var der lidt snavs, spåner eller bare støv i gevindet.
2: Kan planskiven være skruet helt på, da du startede, du skriver, at træet røg af. Det kan have forårsaget, at gevindet blev hamret fast, og så er det svært at skrue af.
Du kan måske skrue tingene fra hinanden med en forlænger på en nøgle, og spindlen spændt fast i en skruestik, eller holdt fst med en nøgle, er der flader på spindlen som passer til en nøgle?
Pas på ikke at lave mærker i spindlen!!!
Jeg kan ikke se, om du har demonteret spindlen, eller du bare har skruet spindeldokken af, det sidste ville være det bedste.
Hvis du har demonteret spindlen, skal du passe på, at der ikke kommer snavs i lejerne, det er formodentlig kuglelejerne, og de sidder på spindlen/akslen, pak dem godt ind i plastic og sørg for, at det er tæt, godt med tape om.
Kommer der snavs ind i kuglelejer, er det svært at rense ud, og så er det nye lejer.
Hvis du eller di far ikke kan skrue tingene fra hinanden, skal du til en smed eller en mekaniker.
Husk for fremtiden, at gevind skl holdes rene, både ind- og udvendigt, og [url]lidt[/url] olie af og til er godt.
Når du skruer noget på spindelgevindet skal det skrues rimeligt fast med en nøgle, ikke ved at man begynder at dreje.
Det er en god ide, at lægge en fiberskive mellem f. eks planskive og spindel, TRaedrejerbutikken i Odense har sådan nogen, men man kan sikkert få dem i butikker, som handler med VVS.
En ny spindel er næppe nødvendig.
Held og lykke med det.
Erling

spånbunke

ok her er et billede jeg håber i kan se det
http://img204.imageshack.us/i/img6080v.jpg/
jeg tog den af da min mor og jeg syntes det ville være letter at skrue den fra hinanden sådan og så kunne jeg få den med hjem og min far kunne se på den det har han dog ikke lige haft tid til endnu
hvordan finder man sådan en makaniker? og er det noget dyrt noget
håber ikke kuglelejerne bliver ødlagt jeg fik dem nemlig ikke pakket ind deroppe og kommer fårst derop på fredag
håber ikke jeg har dummet mig meget her

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Varde
Hej.

Jeg er sikke på at en mekaniker gerne vil hjælpe med at skille det ad, du kan evt. tage et par øl med som betaling. Der er en Peugeot special værksted ved nørrebro station.

Johnny

spånbunke

ok hvad koster en spindel er der nogle der ved det
min far fik lige lavet lidt mærker i den det går ikke så godt lige nu med den

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Før du tager hen til en mekaniker, synes jeg du skal prøve det her sammen med din far:

Hvis din far har en varmepistol, skal I bruge den ellers din mors hårtørrer.

Tag en platicpose og kom isterninger i den. Hold den om akslen, så den bliver afkølet. Samtidig opvarmer I planskiven med pistolen. Den skal være godt varm.
Der sker det at akslen bliver en lille bitte smule mindre, og planskiven en lille bitte smule større.

Tag nu nogle arbejds- eller grill handsker på og prøv så om I kan dreje dem fra hinanden.

Eller I kan også:

Hvis din far har en rørtang, kan han eller du dreje akslen (husk noget foring imellem, så akslen ikke bliver ødelagt). Planskiven kan I holde kontra på med en fastnøgle eller noget der ligner. Det er alligevel godt med handsker.

Pøj pøj.

Øv jeg kan se at jeg kom lidt for sent.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke

ok vi har lige pråvet at ligge den i ovnen ser på det igen

spånbunke

den rykker sig ikke og en dut jeg tå en karklud men den rykke sig bare det er møg ireterende
vi har pråvet med en rårtang og en papigåjetang

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Victor!
Det med at varme og køle skal ske hurtigt, ellers breder temperaturen sig, så den bliver ens over det hele, og så er man lige vidt.
Det er noget med en svejsebrænder, så glem det. Det duer for øvrigt ikke hvis gevindet er revet sammen
Hvis det er kuglelejer så gør det ikke noget at akslen har fået nogle mærker, de kan fjernes med en fin fil, det er kun hvis ridserne er der hvor eventuelle tætningsringe løber på akslen at det er et problem, ringene vil da blive slidt som lyn og torden.
Der er et hul i den tykke del af akslen, det er til en nøgle, så man kan holde imod når man spænder f. eks. planskiven fast.
Jeg ville lave et par amå stykker rundstål, som rager 6-8mm uden for, så har man noget at holde fast i med rørtangen, papagøjetangen er for svag, men spænd planskiven fast på et bord eller en filebænk og prøv så om akslen kan skrues løs. Det skal nok være en rørtang af en passende størrelse.
Det vil ikke skade hvis du giver gevindet et par dråber tynd olie.
Husk at skrue den rigtige vej, det er mod uret. Dette er ikke et forsøg på at være viittig, jeg har set det ske, at en skruede den gale vej.
Hvis dette ikke virker er der kun en mekaniker tilbage.
Hvis han kan klare det hurtigt, så kan et par øl måske være nok, ellers er det timebetaling.
Kan din far ikke snakke med sin mekaniker?
Når delene er skruet fra hinanden, skal gevindet i hvert fald på akslen glattes med en lille fil, en nøglefil.
Hilsen Erling

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Victor- to store rørtænger og dreje den rigtige vej !- jeg tror ikke på, at du har ødelagt spindelen. Det kræver ret mange kræfter. Har du ikke to rørtænger, så kan enhver blikkenslager eller mekaniker løsne den på ti sek. Mærkerne på akslen betyder ikke noget- de er lette at slibe væk, de må bare ikke laves, der hvor kuglelejet skal sidde på akslen. Du kan kun ødelægge gevindet med rå vold eller ved at skrue noget skævt på.
Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hej Viktor, NÅR du har fået det fra hinanden vil jeg andbefale at du tager et stykke leder og laver et skive med hul i som du placer mellem de 2 del, så laver du ikke det numre igen. (har selv prøvet det)
hej JoeP.

spånbunke

ok jeg tror nok jeg må finde en mekaniker vi kan nemlig slet ikke få dem fra hinanden men tak for rådene
og der er sådan en någle og en stang men efter mig og min mor havde pråvet lidt begyndte hullet at blive lidt ovalt så det soppe vi med for ikke at ødelække noget

spånbunke

juhhu min far har lige ringet og sagt at han har fået den af han er nemlig afdelingsleder på en skole så slåjdlæren havde hjulpet ham så nu har jeg lige hentet et stykke læder så det ikke sker igen håber ikke kuglelejene er ødelagt af en uges ståv uden at der var nogen beværelse deroppe
jeg vil gerne sige tak for alle rådene herinde

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]