www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 07 aug 2026, 03:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg har nok brændt min kondensator af i min MC1100 hvor får jeg fat i en anden ?? helst på fyn men andre steder er vel også ok :-)

jeg er presset, for jeg har min faste dag ved bænken i morgen!! og uden dimsen kommer jeg nok ikke langt...

R

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hu hej, hvor det går.

Ja, jeg ved det ikke... men normalt ville jeg bruge dem her http://www.elektro-joergensen.dk/
hvis jeg havde problemer med en motor, eller dele til en motor.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Og hvor i verdenen ligger de så henne :-) et sted jeg kan afthente eller ......

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Hej...

Desværre ikke på Fynsland, eller der omkring, men Randers eller Hadsund.

Vil tro at hvis du ringer til dem, kan de sende den med posten med det samme så du har den i morgen.

Jeg har kendt til det firma i mere end 30 år. De plejer at være temmelig skrappe. Vikler motorer om,
og en helt masse. I det hele taget et godt sted at henvende sig hvis man har bøvl med elektromotrer.

Hej Rasmus.
En mulighed mere er Hoppe Elektro her i Kolding.
75521111 men der er da også elektroværksteder på øen slå op i fagbogen. :idea:
EM

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg ser hvad jeg kan hitte... hvis der er nogen der kender svaret.. tager jeg imod med kyshånd... :-) ellers er det afsted til kolding hehe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Har først set det nu. Prøv at ringe til :
Fyns Antenne & Elektronik Center A/S Roersvej 33A
5000 Odense C
Tlf: 63111351
Meld tilbage hvis de ikke har jeg har et par ideer mere på Fyn

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Kan den ikke starte, for det problem stødte jeg i i går.. i øvrigt mistede den også kraft og det var nok at den fik lidt modstand, så gik den ud.. jeg ved ikke hvad det er, men det er træls.. jeg gav tændknappen en ordentlig en med kompressoren (skruede den ud af bænken) det hjalp noget, men ikke mere end at den gik ud da jeg satte jernet på, fordi jeg havde min spånsuger kørrende på samme stik.. så mente den ikke lige, at den fik strøm nok.. det havde nær kostet mig en skål.. er det en ny kondensator også eller kan det afhjælpes med en rensning?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Peter: Der er noget jeg ikke helt forstår. Er din elinstallation i orden? Har du andre strømkrævende apparater på samme ledning?
Hvis du har en spånsuger på 1 Hk så bruger den ca 6-7A og din drejebænk bruger ca 2,5 A, så er du på ca. det maximale man kan forvente af strøm. Hvis det er noget du selv har bikset sammen, og ledningen der fører hen til dine maskiner kun er 0,75 ¤ (kvadrat), så kan man ikke få nok power frem.
Jeg går ud fra at du prøvede at slukke for spånsugeren for at se om drejebænken fik strøm nok, hvad skete der dér?
Hvis du har adgang til 400 v, så kan man splitte dem ud til 3 gange 230 v, så har du i hvert fald al den kraft du har brug for.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hehe.. du har ret.. problemet er faktisk, at der rent ud sagt er lavet noget lort i værkstedet.. Hele værkstedet inkl oliefyr er på den samme sikring som vores køkken og badeværelse, men nej det er ikke noget jeg selv har bikset sammen.. dog vil jeg så sige, at der kun er en stikkontakt i værkstedet og jer har ret mange maskiner i det næsten 30m2 store værksted.. Min spånsuger tager ikke så meget, men den tager nok til at tage de sidste kræfter ud af bænken.. dog var det ikke det største problem jeg havde i går.. det var altså at jeg ikke kunne starte bænken.. jeg kunne godt få den til at køre rundt, men det var som om den ikke tog fat, for hver gang jeg slap kontakten gik den i stå.. der var intet andet der brugte strøm..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her vil en kontaktspray nok gøre underværker, den renser og smører.
Hos T.Hansen fås denne: 49207 Kontaktrens spray, 400 ml Kr. 39,00
Men selvfølgelig kan andet bruges.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det må afprøves.. jeg kommer nok til Kolding inden så længe alligevel..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Rasmus skrev:
Og hvor i verdenen ligger de så henne :-) et sted jeg kan afthente eller ......

Halløj Rasmus.
Prøv at Google: elmotorservice+odense, så skal du bare se løjer. Du ligefrem vader i folk der kan hjælpe dig. Tag den gamle kondensator med, så de kan finde en der ligner i størelse og gørelse. Du skal kun bruge en skruetrækker og en knibtang til afmontering. Kondensatoren sidder under det skjold der sidder på siden af motoren. Efterlad mest muligt ledning på motoren når du klipper ledningerne over. Få 2 kronmuffer med til at forbinde den nye kondensator med. Er du i tvivl så skriv og jeg kan sende dig et par billeder. God fornøjelse.

moderator
Brugeravatar

phnpen skrev:
hehe.. du har ret.. problemet er faktisk, at der rent ud sagt er lavet noget lort i værkstedet.. Hele værkstedet inkl oliefyr er på den samme sikring som vores køkken og badeværelse, men nej det er ikke noget jeg selv har bikset sammen.. dog vil jeg så sige, at der kun er en stikkontakt i værkstedet og jer har ret mange maskiner i det næsten 30m2 store værksted.. Min spånsuger tager ikke så meget, men den tager nok til at tage de sidste kræfter ud af bænken.. dog var det ikke det største problem jeg havde i går.. det var altså at jeg ikke kunne starte bænken.. jeg kunne godt få den til at køre rundt, men det var som om den ikke tog fat, for hver gang jeg slap kontakten gik den i stå.. der var intet andet der brugte strøm..

Øh, er der nogen der har set "Fars Fede Juleferie:" Gad vide hvad der sker hjemme hos Peter, når de tænder julebelysningen.... :shock: måske bruger de kun levende lys. :o

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har ikke set den, men jeg har en idé om hvad du mener.. hvis der skulle være julebelysning - ja så må du selv gætte hvilket stik det skulle sættes til :P
Nemlig det i værkstedet dog har vi kun en enkelt grim lyskæde, som før eller siden forsvinder på mystisk vis, hvis min far ikke snart får den ned.. Jeg hader julebelysning, der ikke består at simple gule pærer. Den her er blå, og på solceller.. forestil dig hvor meget sjov man så kan få med et luftgevær, hvis pærerne ikke sidder i serie..
Jeg ved ikke hvem der har leveret det makværk af noget halvfærdigt elarbejde der er i mit hus, og det tror jeg også ham der har lavet det skal være glad for, men skidt det er det, og det skal laves om før eller siden, for det holder ikke i længden.. dog er der ikke noget ulovligt i det :P kun sikkerhedsmæssigt ukorrekte elinstallationer, gamle blyledninger (kun en tilbage og den står vidst til udskiftning inden længe)..

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

takker alle for forslag :-) men jeg har nu fået fingrene i en ny kondensator, det er så en 20uF men det skulle ikke betyde noget ifølge min hus elektrikker :-)

Jeg kan i øvrigt melde mig under den med fars fede juleferie... Hvis jeg har bænken tændt samtidig med varme og udsugning og kompressorene så sparker igang tja så ryger sikringerne hehehehe

Heldigivis kommer min hus elektriker og smider noget mere Juice ud i shoppen :-) med en sikringsgruppe og en bimåler og jord :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]